Dæk slides kun på indersiden

Hej Alle... Igår lagde jeg mærke til at mine dæk er slidt ret meget, men kun på undersiden. Dvs. den side der vender udaf har helt fint dækmønster.

Dækkene er ikke så gamle, og er helt slidt ned på halvdelen af dækket.
Hvad kan det skyldes? Bærearme?

Det er en punto fra '97

Håber i kan hjælpe
23 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
de skal om spores, min bror gør det også.

.tobias.dreier. ;p

Hej tobia, tak for svaret. Men jeg forstår ikke helt hvad du mener. Hvad er det der skal omspores? Er det dækkene eller...?
Du skal på værksted og have foretaget en udmåling af dit fortøj, snarest muligt, idet jeg går ud fra at det er forhjulene vi taler om.
I stedet for at løbe ligeud, løber forhjulene hver sin vej og udad. Det kaldes toe-out. Formodentlig er det opstået ved at der er kørt hårdt op over en kantsten. Det kan så betyde nye fordæk også pga ødelagte karkasser med buler på dækkene til følge og senere sprængning. Værre kan det skyldes vildt opslidte styrekugler, der måske er ved at slippe taget, med det resultat at du kan ryge ad helvede til.
Det kan også skyldes at bærekuglerne/bærearmene er total opslidte/rustne og hjulene derved er kommet til at stå skævt. Det kaldes negativ camber. Dette kan medføre det samme triste resultat som ovenfor beskrevet.
Det er ikke noget at spøge med.

Med venlig hilsen
ktm

Hej Kim. Mange tak for svaret.

Det er bagdækkene vi snakker om, og ja de står vel på den måde du beskriver.

Faktisk kunne det godt ligne de står en smule skævt, og peger lidt til venstre.
Annonce
Hvis det er bagdækkene, kan det være gamle fordæk, der er sat ned bagpå, men det kan også være dit baghjulsophæng, der er kaput.
Hvis du ikke er meget hård til selv at se på biler og fejl på samme, bør du se at komme ind på et værksted og få det undersøgt.

Med venlig hilsen
ktm

Hmm.. Dækkene er sat på som 'næsten' nye, så det må være baghjuls ophænget. Det lyder dyrt

Nogen ide om hvad den slags koster?
Slet ingen ide, men spørg først om pris på værkstedet.
Min nabo kørte på værksted med sin Fiat med noget motorproblem og blev stillet en regning på 70.000 kr. i udsigt. Bilen var max 5.000 kr. værd med fungerende motor.
Opgiver du Puntoen, så køb noget andet end lige netop Fiat.

Med venlig hilsen
ktm

hehe... den var meget go

Grunden til jeg valgte netop fiet, var pga. de billige reservedele. Havde en Galant før, og den var sindssyg dyr i reservedele.

Jeg kører ned til min mekaniker en af dagene, så må han lige kigge på det.
Mange tak for hjælpen ihvertfald.
Har du ellers prøvet at finde delene på ebay.de, der kan du være rimlig heldig med priserne!

Få en god pris for din brugte skrot bil

www.skortlortet.dk

Der er yderligere 13 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis