marstal for en gang skyld.

Hejsa min marstal 10 hk. trækker ikke nok. jeg har efterhånden prøvet alt.
Tænding er renoveret, kaburator er renset gear sku være indstillet den er lignet perfekt op og akse samt gennemføring bliver ikke varmere end jeg ka røre ved det. der er ikke tegn på ødelagte stempel ringe (olie i tændrør/olie spild) kompression på 4.6 og 5.3, skrugen har den rigtige størrelse og er ikke skæv.

det virker som om motoren arbejder alt for meget i forhold til hvad den yder (når den er i gear) det er som om der ikke er omdrejninger nok, derudover ka det nogen gange virke som om den skal til at gå i stå, og det lyder som om den har det hårdt.
 
Min båd er en 24 f. kragejolle bt 4,48 t. det sku efter sigende ikke ha været noget problem hos tidligere ejer, og andre både af samme størrelse og form i min havn har ca samme hk og ingen af dem har samme problem så sku mene at 10 hk er rigeligt til at trække min skude.

hmmmmmmmmm gode ider er MEGET velkomne.

       

Mvh. Anders -

Hvorfor sidde inde når alt håb er ude?

Ejer af kragejollen "Shakti" - 1936- Tsa Århus.

www.Shakti.dk    - Kig forbi -
Hejsa min marstal 10 hk. trækker ikke nok. jeg har... Vis hele indlægget
44 svar
 Følg tråden
Der er 30 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Nu har jeg som sagt prøvet at justere på skruen for bak og på koblingen. det var som der kom flere omdregninger på motoren MEN......... det har ikke hjulpet den trækker stadig ikke nok ( Max 3.6 kn uden vind og strøm inde havnen) . tror ikke den bliver for varm mere men er ikke helt sikker. jeg er lidt i tvivl om ca 4 mb er nok komprition på sylenderne er der nogen her som ved det????

Andre gode forslag er MEGET velkommene?????
Både mht komprition, tænding, gear osv........

Ps Her er en video af motoren efter jeg har justeret nogen der kan høre om den går som den skal?

http://www.youtube.com/watch?v=s7lUzh6MmD8    (desværre er lyden ikke så god)


Mvh. Anders -

Hvorfor sidde inde når alt håb er ude?

Ejer af kragejollen "Shakti" - 1936- Tsa Århus.

www.Shakti.dk    - Kig forbi -
Hej Anders. Har du checket din propel ? Så din video, der var ikke meget skruevand. Motoren er en lavkompressonsmotor, ellers kan du ikke trække den igang, motoren lød for mig ok. Har selv en 6 hk. marstal, min båd mistede trækkraft sidste år, det var efter at de unge mennesker, havde et uheld med at gå på grund, det gav et bøjet skrueblad.
er der en måde hvorpå jeg kan tjekke om bladene er som de skal være eller skal skruen af og samlignes med en anden?

Mvh. Anders -

Hvorfor sidde inde når alt håb er ude?

Ejer af kragejollen "Shakti" - 1936- Tsa Århus.

www.Shakti.dk    - Kig forbi -
i Øvrigt lige en forespørgsel. der sku vel ikke være nogen der ligger inde med en video af en 10 hk marstal motor der køre perfekt som jeg må se? eller har en båd med en, liggende i århus el omegen som jeg kan komme og kigge på?

min båd er som sagt en 24 fod jolleform så noget ligende ville da være at fortrække? men ellers så bare hvilken som helst flydende ting med en marstal 10 hk motor der virker ;-)

er ved at være temmelig desperat!!!!!!!!! ;-)

Mvh. Anders -

Hvorfor sidde inde når alt håb er ude?

Ejer af kragejollen "Shakti" - 1936- Tsa Århus.

www.Shakti.dk    - Kig forbi -
Annonce
Hej Anders,

vi har selv en 14 hestes Marstal til en 22 fods motorbåd og det er rigeligt, den trækker
som bare f.....
Men vi havde problemer i starten af sæsonen, der minder om dine:
Den gik ok, men det føltes som om der manglede 6-8 hk.
Det viste sig at platinafstanden var forkert (skal være 0,4 mm), og at
den stod for lavt i tændingen. Vores er med spole og strømfordeler og den skal
faktisk tænde 20 gr før top (67 mm på svinghjulet, ikke så lidt)
Så hvis din er med strømfordeler er her måske noget at tage fat i. Er den med
magnettænding, skal du tjekke om magneten sidder ud for de rigtige pasmærker,
som sørge for den står på høj og ikke lav tænding.
OBS! marstal er en benzinmotor, og den laver meget varme! På fabrikken siger
de at, hvis ikke malingen på moteren laver bobler, køler motoren fint!

Spændt på at høre hvad du finder ud af!
Hilsen Jan

JanViking

Har du fået den til at køre ordentligt? Er bare nysgerrig...

Jeg synes umiddelbart motorlyden er som den skal være, ved accelleration skal det kunne høres, at udstødningslyden består af 2 hurtige "tøf", ret efter hinanden. Ved tomgang vil det ofte lyde som om, at det kun er et tøf. På min egen kan det tydeligt høres om begge cylindre tændes. En overgang kørte min på een cylinder sidste sæson. Hørte det ikke rigtigt på lyden, men kunne mærke det på manglende trækkraft. De to cylindre tænder lige efter hinanden, med en halv omgang imellem sig. Derefter går der halvanden omgang før der igen er eksplosion. Derfor lyder de to udstødningsslag som eet.
Hmm tja.
Nu har jeg strammet gearet (for frem)  MEGET dvs den er lidt hård at få i gear tilgengæld trækker den mere, 4 - 4,3 kn i vindstille (ok men ikke helt nok). motoren bliver ikke for varm. Motor lyden er lidt allá en et syl. motor altså den tøffer afsted men til gengæld trækker den, så det er jo dejligt .

Gearet er nødt til at være meget stramt ellers skuer den og så får motoren højere omdrejninger men skruen lavere?.?

Det lyder jo som lidt slid i gear/kobling er der noget jeg ka gøre ved det uden at skifte det hele.

Der ud over er der røget en pakning/simmerring el hva det nu hedder, der hvor akslen trækker tændingen rundt så der sprøjter lidt olie ud!!! så den må jeg jo hellere få skiftet?

Mvh. Anders -

Hvorfor sidde inde når alt håb er ude?

Ejer af kragejollen "Shakti" - 1936- Tsa Århus.

www.Shakti.dk    - Kig forbi -
Jeg vil se, om jeg kan optage en lydfil en af dagene. Så har du noget at sammenligne med. Det skal, som sagt, nærmest lyde som en encylindret motor.
Det vil jeg glæde mig til

Mvh. Anders -

Hvorfor sidde inde når alt håb er ude?

Ejer af kragejollen "Shakti" - 1936- Tsa Århus.

www.Shakti.dk    - Kig forbi -
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også