Både bådnyt og Bådmagasinet har testet denne båd.
Den ene skriver at vægten er høj fordi de har lavet båden mere stiv. (et begreb jeg ikke helt forstår). Men det skulle gøre den mere præcis at styre.
Der nævnes også at den kan gå 20 Kn (planer ved 8 knob)
Man kan spare 25 kg. hvis masten skiftes ud med en kulfiber
og som testeren skriver er det en utrolig høj kilopris..
Høj vægt kan ikke kun være minus. Min forrige 800 kg. sejlbåd, gik jo i stå ved den mindste fejl..
Hvis man tager et summa sumarum af de forskellige tommelfingerregler så kan den sejle (uden at plane) mellem 7,8 og 8,0 knob.
Jeg kan ikke erindre en 33 fod sejlbåd der kan sejle over 11 knob som i tabellen. Så at den er lavet til diskussionsgrundlag er vist meget sandt.
Kvardratroden af vandlinjelængden (i meter) gange 2,48 giver farten i knob, er stadig den formel jeg har mødt som rammer tættest på hvad en båd kan sejle, vel at mærke uden at plane.
Og jeg har min egen lille lommeteori om at facon på skrog giver mere betydning ved mindre fart end max fart. Forstået på den måde at forkellen på designs kommer til udtryk ved lavere hastigheder.
F.eks. skal en Maxi 77 (som jeg selv har) have god vind.. Når vi næsten ligger stille i let vind bliver vi overhalet at f.eks. en Spækhugger. (ved godt at det også har noget med mængden af sejl at gøre) Og det på trods af vores gennarker er oppe.