Teoretisk hastighed

Herledes regnes Teoretisk hastighed for en sejlbåd, jeg læser ofte om det i bådblade og lign.
Det har vist noget med vandlinie længden på båden at gøre, hvorfor.
Hvad med sejlareal, køldybde, kølvægt, bådbredde, bådvægt osv.
Kan nogle af jer venlige sjæle forklare det på en måde så en amatør kan forstå det.

mvh. valle
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Herledes regnes Teoretisk hastighed for en sejlbåd... Vis hele indlægget
56 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af Håndværkeren på 24 dec 2012 05:00
Jamen det ser da rimeligt ud, bortset fra at min båd, der er en langkølet motorsejler kun kommer op på 6 knob ved fuld skrald på motoren, for sejl har jeg dog rundet de 8 knob.


Det kunne jo tyde på, at dine sejl er bedre dimensioneret til netop din båd end kombinationen af alt det der har med motorsejlads at gøre, eks. motorydelse, skruedesign, antal omdrejninger, stævnrørsvinkel mm.

~ Buch



 


"Dygtighed er ikke en dobbelt dosis af den almindelige evne til at lave noget halvgodt."

Det virker underligt på mig, at man ikke påtænker, at de fleste sejlførende fartøjer øger deres vandlinielængde ved krængning, og derfor kan overskride den teoretiske vandlinie ( eks. Ylva, som lægger betragteligt til ) min egen vel ca. 1m.
Det virker som om nogen har en teoretisk viden, kan en masse ord, men aldrig har sejlet.
God Jul.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Hej

Jeg mener at have læst, at formlen er 2,43 x kvadratroden af VL (vandlinielængden).
Har brugt den mange gange, og den ser ud til at passe godt som en tommelfingerregel.
Skrevet af lynæs på 24 dec 2012 16:18
Det virker underligt på mig, at man ikke påtænker, at de fleste sejlførende fartøjer øger deres vandlinielængde ved krængning, og derfor kan overskride den teoretiske vandlinie ( eks. Ylva, som lægger betragteligt til ) min egen vel ca. 1m.
Det virker som om nogen har en teoretisk viden, kan en masse ord, men aldrig har sejlet.
God Jul.

Hej Lynæs

Jeg tror da ikke, at der er nogen der ikke påtænker den øgede VL ved krængning, hvis de ved noget om det her.
På den anden side er der jo bunker af andre forhold der også har indflydelse (men i negativ retning) som heller ikke nævnes - det er vel derfor det kaldes teoretisk hastighed.

Jeg ved ikke hvem det er der kan en masse ord og aldrig har sejlet. Alle prøver vel efter bedste evne at hjælpe med det de tror de kan. Det er vel meningen med et forum.

Men du har mange års erfaring og kender jo også en masse ord og begreber - specielt ét, som jeg ihvertfald ikke har hørt før:  "teoretisk vandlinie".
Det vil jeg gerne høre en nærmere redegørelse for, hvis du har tid.

~ Buch




"Dygtighed er ikke en dobbelt dosis af den almindelige evne til at lave noget halvgodt."

Med teoretisk vandlinie mener jeg den af konstruktøren beregnede vandlinie, alternativt vandlinien når båden ligger stille, og som under alle omstændigheder ændrer sig ved sejlads, eller som afhængig af bådens størrelse og besætningens vægt kan ændres en del.
Man kan så med en vis ret anføre at moderne sejlbåde med lodret stævn og intet overhang agter ikke ændrer sig særligt meget, menman har så mere vandlinie en optimalt ved lav fart.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Annonce
Ja - den definition mente jeg også at kunne udlede af det du skrev, men kunne ikke forstå hvorfor man opfinder og anvender et udtryk der komplicerer tingene yderligere?

Jeg synes det er et vildledende udtryk.
En teoretisk værdi er normalt noget der kun kan beregnes - altså ikke fysisk måles.

Den af konstruktøren opgivne længde for vandlinie er jo netop ikke en teoretisk værdi - men er blevet målt ud fra faktiske statiske forhold - til forskel fra den aktuelle værdi der forekommer under sejlads ved forskellige dynamiske forhold.

~ Buch






"Dygtighed er ikke en dobbelt dosis af den almindelige evne til at lave noget halvgodt."

For min skyld, kan du synes, hvad du vil. Fakta er at det mål ikke er anvendeligt til noget.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Ih mange tak - det var elskværdigt at jeg selv må bestemme hvad jeg synes.

De fleste synes nu at det mål er fint nok at have målet til beregning af vejledende værdier.

Lige et spørgsmål mere...
Tager det mange år at optræne en så nedladende tone som du kører frem med - eller er det noget medfødt?

~ Buch

"Dygtighed er ikke en dobbelt dosis af den almindelige evne til at lave noget halvgodt."

Ja

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Sikke noget irriterende små-fnidder og småskænderi om absolut ingenting ang. vandlinielængde og fart.

Dette forum har - i al den tid, hvor jeg har kendt det - været dejligt fri for småskænderier.
Det har altid været præget af, at alle svar er positive og aldrig kritiske på den pedantiske og nedladende måde.
Alle indlæg er altid blevet godt modtaget - også selvom der en gang imellem kommer fejl eller vilde stavefejl med.

Jeg håber at det bliver ved med at være sådan.

Godt Nytår alle sammen - MVH A.

To ulykker kommer sjældent alene.
Der er yderligere 36 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også