Regnvand i toilet

Hej

Jeg skal snart til at lave badeværelse, og har tænkt lidt over det med at bruge rent vand i toilettet.
Mine tanker går på, simpelthen at lave et ekstra rør inde i væggen, lige bag toilettet. Når jeg nu alligevel skal have nye klinker, så betyder det jo ikke noget at lave en rille. 
 
Røret påtænker jeg at det skal gå op på loftet, hvor jeg så vil koble det til en lille tank, på måske 50 liter. Den tank skal så indeholde regnvand. Jeg vil så samle regnvand i tønder. Har tænkt på at koble en lille pumpe på. (Sprinkerpumpe fra bil måske?) Den skal så drives af solceller, og bare køre når solen skinner. Der skal selvfølgeligt være overløb på, så det render tilbage i regnvandstønden. 

Det vil jo betyde, at om sommeren, og så længe man har vand, kan man bruge det. Man kan jo bare lave det med to små balofix'er, så man kan skifte mellem rent vand og regnvand,

Hvad synes i om ideen? 

Mvh Lars
Hej Jeg skal snart til at lave badeværelse, og... Vis hele indlægget
114 svar
 Følg tråden
Der er 80 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af osolemio på 08-03-2016 00:36

Det er kun nogen steder der er kloakeret separat.

Der hvor der ikke er, er den mængde regnvand der samles op = både sparet forbrug OG udledning.

Eksempel:

Før installation af regnvandsopsamling:

Forbrug 100 m3 regnvand 50 m3 - samlet udledning 150 m3

Efter installation af regnvandsopsamling:

Forbrug 50 m3 regnvand 50 m3 - samlet udledning 100 m3

Dvs der spares 50 m3 både i forbrug OG afledning. Procentvis i det her eksempel er forbruget 50% men udledningen 67%. Hvis der ikke havde været noget grundgebyr men kun afregning pr m3, så spares der 50% på regningen, lægger man grundgebyret til, så kommer man tættere på de 67%. Men det er bestemt bare ikke gratis at udlede, der skal stadig betales - så du kan ikke gøre det til en "enten/eller" diskussion.

De 50 m3 der spares i udledning er netop der hvor afledningen er "dyrest", nemlig ved skybrud. Normalt er kloakerne næsten tomme, og kraftigt overdimensionerede. Men når det rigtig regner kraftigt, så bliver der hurtigt fyldt op både i rør, bassiner og andre buffere. Og det løber over, ødelægger veje, foruener vandløb, oversvømme kældre etc. Samfundet bruger miliader på sådanne skader.
Derfor er det en kæmpe hjælp til hele systemet for dem der installerer regnvandsopsamling, især hvis der tilføjes en faskine ("LAR". Og det gælder både for indvinding af drikkevand, og afledning af spildevand./regnvand.

I eksemplet bleb 50 m3 brugt til at skylle toiletter med, vaske bil, vaske tøj og andre tilsvarende opgaver. Det er 50m3 som vandværket kan spare sig at finde, og 50 m3 mindre der røg i kloaken. Og det bliver jo sværere og sværere at finde rene boringer, og sværere og sværere at komme af med vandet under kraftige regnskyl.

I øvrigt giver regnvand ikke kalkaflejringer i toiletterne (ville ønske det måtte renses og bruges til brusebad også!). Og det er fortrinligt til at pudse vinduer med: En spand med regnvand og en svamp - der behøves hverken skraber eller sæbe, fordi vandet er så "åbent" (uden kalk og andre mineraler).

-

Så checkede jeg lige min vandregning (Hillerød kommune). Jeg har en 7.500 liter tank, og to faskiner. Alt regnvand ledes først i tanken, derefter til faskine når tanken er fyldt. Overfladevand fra fliser ledes dog direkte til faskine.

Forbrug 2015 (alle priser MED moms):

49 m3 (3 personer).

Pris pr m3

Afledning: 40,00

Vand 13,91

Statsafgift 6,82

Drikkevandsbidrag 0,84

Fast udgifter:

1 x Boligenhed 853,25

Rykkerbegyr, for sen aflæsning (ak ja) 125,00

Total pris 3.995,43 eller 81,54 kr/m3 (78,99 kr/m3 når jeg fjerner rykkergebyret)

Når jeg filtrerer rykkerbegyret ud, så er 22% af prisen bare for at være tilsluttet, så det passer meget godt med at reduktionen i pris svarer til den mindre afledning.

Med andre ord - på trods af at jeg sparer kloaken for regnvand under skybrud, så betaler jeg MERE per m3 end dem uden regnvandsopsamling gør. Lidt i stil med at der er CO2 afgift på vindmøllestrøm.

Men jeg ville gøre det igen, på trods af bøvlet. Jeg synes simpelt hen det er fuldstændig gak i låget at bruge drikkevand til at skylle WC'er og vaske tøj med. Og ja, når man vasker bil, kommer der ingen pletter på, og også der behøver man ingen sæbe. Og når man har en el-bil er det eneste grimme der vaskes af de slagger der kommer fra udstødningen fra dieselbilerne. Men jeg vasker kun bil få gange om året så ...

 

Hvis du  undlader at betale, vandafledningsafgift snyder du jo dit lokale vandselskab, så har de mindre penge at lave forbedringer for miljøet for.

 

Du svarede vist heller ikke på om i har separatkloakeret i jeres system??

 

Du synger en lang sang fra de varme lande, for at retfærdigøre dit snyderi, kunne man fristes til at tro...

 

 

 

 

 


Vi prøver igen, i morgen --
Skrevet af osolemio på 08-03-2016 00:36

Før installation af regnvandsopsamling:

Forbrug 100 m3 regnvand 50 m3 - samlet udledning 150 m3

Efter installation af regnvandsopsamling:

Forbrug 50 m3 regnvand 50 m3 - samlet udledning 100 m3

Dit forbrug bliver da ikke mindre, fordi du bruger regnvand. Altså du køber 100 m3 og udleder 150 m3, men betaler kun afledning for 100 m3.

Dvs der spares 50 m3 både i forbrug OG afledning.

Der spares 50 m3 i forbrug men ikke i afledning, for du afleder de 50 m3 uden renseanlægget har kendskab til det.

Procentvis i det her eksempel er forbruget 50% men udledningen 67%.

 100 m3 af 150 m3 er 67% men udledningen er stadig 100 %, der betales dog kun for 67 %

Hvis der ikke havde været noget grundgebyr men kun afregning pr m3, så spares der 50% på regningen, lægger man grundgebyret til, så kommer man tættere på de 67%. Men det er bestemt bare ikke gratis at udlede, der skal stadig betales - så du kan ikke gøre det til en "enten/eller" diskussion.

De 50 m3 der spares i udledning er netop der hvor afledningen er "dyrest", nemlig ved skybrud. Normalt er kloakerne næsten tomme, og kraftigt overdimensionerede.

Kloakerne er ikke kraftigt overdimensionerede af den simple grund, at der kræves et vist flow for at opretholde den selvrensende effekt. Hvor der er separat kloakeret er regnvandsledningen dimensioneret efter et statistisk 5 års regnskyl.

Men når det rigtig regner kraftigt, så bliver der hurtigt fyldt op både i rør, bassiner og andre buffere. Og det løber over, ødelægger veje, foruener vandløb, oversvømme kældre etc. Samfundet bruger miliader på sådanne skader.
Derfor er det en kæmpe hjælp til hele systemet for dem der installerer regnvandsopsamling, især hvis der tilføjes en faskine ("LAR". Og det gælder både for indvinding af drikkevand, og afledning af spildevand./regnvand.

Sludder og vrøvl afledningen fra befæstigede arealer er betydelig større end fra din plet jord. Men vi kan godt være enige om at det fint at bruge regnvand til toiletskyl, men mængden skal måles.

I eksemplet bleb 50 m3 brugt til at skylle toiletter med, vaske bil, vaske tøj og andre tilsvarende opgaver. Det er 50m3 som vandværket kan spare sig at finde, og 50 m3 mindre der røg i kloaken.

Det er rigtigt at de 50 m3 regnvand ikke skal pumpes op af jorden, men de ryger dog i kloaken og skal dermed også renses.

Og det bliver jo sværere og sværere at finde rene boringer, og sværere og sværere at komme af med vandet under kraftige regnskyl.

De problemer, der optæder under kraftige regnskyl, skyldes jo typisk politiske beslutninger eller mangel på samme. Der er ikke mange stemmer i kloaker.

I øvrigt giver regnvand ikke kalkaflejringer i toiletterne (ville ønske det måtte renses og bruges til brusebad også!). Og det er fortrinligt til at pudse vinduer med: En spand med regnvand og en svamp - der behøves hverken skraber eller sæbe, fordi vandet er så "åbent" (uden kalk og andre mineraler).

Regnvand  er blødt, altså uden kalk derfor


Så checkede jeg lige min vandregning (Hillerød kommune). Jeg har en 7.500 liter tank, og to faskiner. Alt regnvand ledes først i tanken, derefter til faskine når tanken er fyldt. Overfladevand fra fliser ledes dog direkte til faskine.

Forbrug 2015 (alle priser MED moms):

49 m3 (3 personer).

Dertil skal lægges  den ikke målte besparelse ved brug af regnvand. 

Sætter vi forbruget til 106 l/dag/person. Kan vi estimere dit forbrug til  116 m3. det betyder, at du har et estimeret forbrug af  116-49 = 67 m3 regnvand, som du får renset gratis på renseanlægget. Det svarer til, at du undgår at betale 67 x 40 = 2680 kr. i afledningsafgift.

Hvis du mener, at der er regnet forkert, så lad os se dine beregninger. Det estimerede forbrug er hentet fra bolius hjemmeside.

Pris pr m3

Afledning: 40,00

Vand 13,91

Statsafgift 6,82

Drikkevandsbidrag 0,84

Fast udgifter:

1 x Boligenhed 853,25

Rykkerbegyr, for sen aflæsning (ak ja) 125,00

Total pris 3.995,43 eller 81,54 kr/m3 (78,99 kr/m3 når jeg fjerner rykkergebyret)

Når jeg filtrerer rykkerbegyret ud, så er 22% af prisen bare for at være tilsluttet, så det passer meget godt med at reduktionen i pris svarer til den mindre afledning.

Med andre ord - på trods af at jeg sparer kloaken for regnvand under skybrud, så betaler jeg MERE per m3 end dem uden regnvandsopsamling gør. Lidt i stil med at der er CO2 afgift på vindmøllestrøm.

Men jeg ville gøre det igen, på trods af bøvlet. Jeg synes simpelt hen det er fuldstændig gak i låget at bruge drikkevand til at skylle WC'er og vaske tøj med. Og ja, når man vasker bil, kommer der ingen pletter på, og også der behøver man ingen sæbe. Og når man har en el-bil er det eneste grimme der vaskes af de slagger der kommer fra udstødningen fra dieselbilerne. Men jeg vasker kun bil få gange om året så ...

 

 

 

 

 

 


fase

a pro pro snavs (blade) i regnvandbeholder. Det har længe været en gåde for Kulturshuset i Skanderborg hvorfor der bliver stjålet så mange toiletbørster og hvor de forsvinder hen - alene i år er der forsvundet 75 toiletbørster. 

Nu er gåden muligvis løst - idet en del toiletbørster er fundet rundt omkrig i tagrender, nærmere bestemt i nedløbsrøret på byens huse. 

Osolomie: Du skriver d. 3/6 kl.1230 noget i retning af på trods af at jeg snyder lidt så skal kommunen nok alligevel få sine knaster.
Nu er >kommunen< jo ikke en stor mand eller virksomhed. Det er vores allesammens fælleskasse. Og når du tager lidt "friheder" så kommer de andre til at betale mere. OG SÅ får kommunen alligevel sine knaster.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Der er ikke som sådan kommunen der står for spildevandet, det er ved lov blevet adskilt fra kommunen i selvstændige selskaber, med vandtætte skodder til kommunens økonomi.

Men undlod at betale ½ delen af afledningsafgiften, ville spildevandsselskaberne jo være dårligt stillet.
Og der ville ikke blive lavet de nødvendige forbedringer på kloak systemet.

Vi prøver igen, i morgen --
Annonce
Snyder? Er i da pip gok påskeplim?

Hvad tror i det koster kommunen at skifte alle kloakker til større kloaker?

Hvad tror i det koster samfundet i forsikringsskader, når kældre, veje og andre værdier ødelægges af oversvømmelser?

Hvad koster det at finde nye boringer efter grundvand?

Mens i andre ved kraftig regn hver især hælder mange kubikmeter vand i kloakken - samtidigt - så fylder jeg i stedet tank og faskiner.

Jeg betaler da stadig afledningsafgift, bare en smule mindre end alle andre. Jeg betaler grundgebyr, samme størrelse uanset forbrug. Og jeg sparer på det grundvand, som bliver sværere og sværere at skaffe. Mens i andre skyller lort med det. Hurra! 5 liter rent vand for at sende en træstamme afsted i potten. Hvor dygtig er man så?

Hvad med solcellerne - med solceller betaler man jo også mindre afgift, er det så også "snyderi"?

Vi smadrer miljøet, pumper grundvandet væk, oversvømmer kloakkerne, brænder fossiler af som var der ingen imorgen. Smider plastik i naturen, fisker havene tomme.
De få der stikker hovedet frem og bruger tid og penge på at vise vejen ... får at vide at de "snyder". Flot, Danmark!

Det er sku ikke mærkeligt at Danmark er på vej i afgrunden, med sådan ligusterfacisme og misforstået jantelov.

Gøre 1980'er rækkehus energirigtigt:

Fokuserer ikke på problemer, men på løsninger

Tænker globalt, inkluderer alle relevante årsag/virkning forhold 

Skrevet af je_ns på 04-06-2016 22:21
Der er ikke som sådan kommunen der står for spildevandet, det er ved lov blevet adskilt fra kommunen i selvstændige selskaber, med vandtætte skodder til kommunens økonomi.

Men undlod at betale ½ delen af afledningsafgiften, ville spildevandsselskaberne jo være dårligt stillet.
Og der ville ikke blive lavet de nødvendige forbedringer på kloak systemet.

 

Se, hvis en større del af husstandene havde regnvandstanke og faskiner, så var det slet ikke nødvendigt at bruge de mange miliarder på kloakkerne. 99% af tiden er der kun få procent vand i kloakkerne. Når det så vælter ned, kommer vandet fra alle sider i store mængder - samtidigt - og med klimaforandringerne vi ser, bliver det større/længere/kraftigere regnskyl.

Med regnvandstanke rundt omkring, så opsamles vandet lokalt, og bruges senere. Kloakkerne spares for overløb, grundvandet spares til at blive brugt mere fornuftigt.

 

 


Gøre 1980'er rækkehus energirigtigt:

Fokuserer ikke på problemer, men på løsninger

Tænker globalt, inkluderer alle relevante årsag/virkning forhold 

Skrevet af je_ns på 04-06-2016 16:22

Hvis du  undlader at betale, vandafledningsafgift snyder du jo dit lokale vandselskab, så har de mindre penge at lave forbedringer for miljøet for.

 

Du svarede vist heller ikke på om i har separatkloakeret i jeres system??

 

 

Du synger en lang sang fra de varme lande, for at retfærdigøre dit snyderi, kunne man fristes til at tro...

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Hvis jeg havde en fossil-drevet bil, og kørte mindre i den - ville jeg så ifølge din "logik" så snyde samfundet for betalte afgifter? "Forbedringer for miljøet" - dvs, det du mener er, at de klimaforandringer vi selv har skabt med overdrevent forbrænding af fossile brændsler, dem skal vi lappe på med større kloakker - som koster samfundet mange miliarder. I stedet for at opsamle vandet lokalt? Storken i kornet ...

Der er IKKE separat-kloakeret der hvor mit hus ligger. Og huset ligger højt, endda uden kælder, så ingen problemer for MIT HUS når det regner kraftigt. Men der er lavtliggende huse, som oversvømmes af det vand der kommer fra højtliggende huse. Men IKKE FRA MIT HUS, for MIT REGNVAND OPSAMLES/NEDSIVES. Så jeg har gjort noget som hjælper andre borgere end mig selv. Det er måske lidt svært at forstå at nogen frivilligt vil gøre noget gavligt for andre. Uden personlig vinding. Tyv tror hver mand stjæler?

Snyderi ... det er meget stærke ord du bruger. JEG sparer grundvand OG kloakker. Du kalder det "snyd", fordi mit forbrug er lavere.

Skal vi lige tage den en gang til? Hvem er det der snyder hvem her?

 


Gøre 1980'er rækkehus energirigtigt:

Fokuserer ikke på problemer, men på løsninger

Tænker globalt, inkluderer alle relevante årsag/virkning forhold 

I øvrigt ... så er der i samme kommune nu udvalgt nogle lavtliggende steder som ofte rammes af oversvømmelser - til at blive separatkloakeret. De enkelte borgere bliver tvunget til at installere nye kloakker, for nogle husstande koster det over 200.000 kr. Det her er folk der har boet der i årtier, før der var de kraftige regnskyl. Pludseligt er det deres problem, at alt vandet samles hos dem, fordi de ligger lavt. Det var ikke noge problem da de købte - men nu er det.

Et ægtepar på folkepension, som lige skal trylle 200kkr frem af ingenting, "bare fordi". TÆNK ENGANG hvis det blev løst med opsamling/nedsivning i stedet. Så kunne kommunen/borgerne spare en masse penge på kloakker.

Gøre 1980'er rækkehus energirigtigt:

Fokuserer ikke på problemer, men på løsninger

Tænker globalt, inkluderer alle relevante årsag/virkning forhold 

I enhver diskussion, kan man altid trække "pensionistkortet"!
ALLE kender altid mindste ét pensionist-par, som man kan bruge som "laveste fællesnævner". Nu har de boet i deres hus i 50 år, men bliver tvunget fra hjemmet p.g.a. krav til kloakering osv. De har ikke råd (og forstand) på computere osv. Jernbaner bliver nedlagt, busstoppesteder flyttet, nye motorveje skyder op i ens baghave.

Det er ikke udstedt garantibeviser i forbindelse med huskøb. Ingen har lovet, at "den lille købmand", "bankfilialen" samt "slagteren henne på hjørnet" ville blive dér de næste 50 år.

"Udvikling" er sør´me svær at stoppe!

I øvrigt er pensionistparret i mellemtiden blevet millionærer (på papiret)! Har man ikke råd (og kræfter) så må man sælge/flytte. Evt. tage et nedsparingslån i friværdien - selv om der ikke bliver så meget tilbage til arvingerne. Pensionister kan (mod en vis forrentning) vælge at lade ejendomsskatten indefryse, hvilket så belaster kommunens likviditet.

Og vedr. spildevand, så er det en god ide at tjekke bestemmelserne for vandafledning i ens lokalområde.
Man skal jo også betale vandafledningsafgift af det vand man bruger til havevanding og bilvask - selv om det ikke havner i kloaken. (Alt andet vil være administrativt umuligt).

Træd ikke på mine ledninger :o)
Der er yderligere 24 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis