Glasfiber på træbåd

Jeg er ejer af en gammel træbåd der skal have lagt glasfiber på,"ligklæde".
Jeg har erfaring med glasfiber arbejde men
ikke når det skal lægges på træ.Hvad med
afrensning af gammelt maling?Skal der evt.
primes med polyester.Er der nogen med erfaring.

------------------
selvbyggeren

Ilde stedt er den som ikke ved.
Ringere endnu den som ikke ved hvor han skal spørge!
Jeg er ejer af en gammel træbåd der skal have lagt... Vis hele indlægget
35 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg har kig på en skøn, smuk båd ,bygget på Thurø værft i 70erne af den tidligere ejer , ligner lidt noget jupiter, den har været i min hustrus familie i de sidste ca 25 år , og har stået inde i hal nu i 3-4 år (uden vind/træk) men alle jeg sejler med siger jeg er blæst i potten ,hvis jeg køber , men jeg er vild med den 

Jeg tror du er " forelsket " , men her er der vist ikke brug for glasfiber.

I dette tilfælde vil jeg mene at du BØR få tjekket alle spir ( søm ) da de ofte ruster meget når båden står længe på land, og når båden er tør er det lettest at få det ordnet. Det foregår ved at rense af ved sømhoveder både i køl / stævn / samt spanter. Så skal du bruge en slags dorn med et ca 10ømm spids og en mellemstor hammer. Prøven foregår ved at slå på sømmet med dornen, ikke hårdt men med den større hammer, det skal lyde som det normalt gør på et søm, der er slået i og det må ikke gi' efter eller lyde dødt.

Er der nogle, som er dårlige skal de ud og nye i, det skal være spir, som kun spidser på 2 sider og de skal slås i, så så spidsen vinkelret på træets årer og der skal forbores korrekt. Der vikles en lille smule bomuld om spigret inden det slås i.

OG lad nu være med at fjerne andet end det maling som er løs, mange er gået død ved et overdrive malearbejdet, der hvor maling er ok, nøjes med en let slibning.

Nå det var starten skriv gerne om andre ting, så vil jeg prøve om jeg kan hjælpe.


Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her

og den har kun været brugt som lystfartøj

Tak det vil jeg gøre , måske jeg kan invitere dig på en frokost og en inspekion i det nye år , kan se på vores postnr at der ikke er så langt imellem os , jeg har haft en kammerat der er tømrer og mangeårig ejer af træbåd til at kigge , han synes den så fin ud ,men rådede mig alligevel fra at købe en træbåd,

Tjaah så har du da fået et råd.

Det kan være lidt at forestille sig hvad man går ind til med en træbåd, men en velholdt træbåd er ikke sværere at vedligeholde end glasfiber, alm. vedligehold er en del billigere, MEN man kan ikke springe over, det hævner sig. Generelt kan man forvente at skulle male skroget hvert 5 år og bruger man Tonkinlak til træværket så ca. hvert 3. år. Det betyder dog ikke at gammel lak/maling skal fjernes blot slibes let og så et nyt lag på.

Vi kan måske kigge på båden måske gi' et par råd, men det er dig der ta'r beslutningen.

Da jeg begyndte at sejle var der kun træbåde, så der var mange at få råd ved, det er ikke tilfældet PT.

Der er da heldigvis en del træbåde endnu og mange sætter jo også en ære i at bevare de smukke både.

lige et billede af min Lynæs båd, deraf mit alias.



Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce

flot båd du har der ,(har set den tidligere og, en anden eller 2 af dine tidligere både , i min jagt på nettet efter viden)  Og nej der er ikke meget viden tilbage , jeg kender proffesionelle og folk der betaler sig fra deres klargøring , men det er bare ikke der jeg er , jeg vil gerne høre erfaring fra mennesker som dig der selv passer og altid har passet træbåde selv , som ikke er ved at besvime når man siger træbåd og ikke ser det ,som en religion ,hvor alene det at nævne epoxy ,ombord på en træbåd ,er en dødssynd ! Det ville være fantastisk hvis vi på et tidspunkt kunne tage et kig og få lidt gode råd og en vurdering ( og du kan være helt rolig jeg er ikke en urealistisk fantast ,der lige er har fundet et råddent skrog , som jeg vil ordne på en weekend . Jeg har haft båd i 20 år har overvejet denne i 2 år . der er bare noget helt specielt ved en træbåd , og tror du har ret i som du skrev tidligere ,At jeg er forelsket , jeg vender hele tiden tilbage til den og synes den er fantastisk smuk. 

hvad med at sætte et billede af vidunderet på.


Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Vedhæftede filer:

efter skift af tlf er det ,det bedste jeg har lige nu

det billede har jeg set før


Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også