Glasfiber på træbåd

Jeg er ejer af en gammel træbåd der skal have lagt glasfiber på,"ligklæde".
Jeg har erfaring med glasfiber arbejde men
ikke når det skal lægges på træ.Hvad med
afrensning af gammelt maling?Skal der evt.
primes med polyester.Er der nogen med erfaring.

------------------
selvbyggeren

Ilde stedt er den som ikke ved.
Ringere endnu den som ikke ved hvor han skal spørge!
Jeg er ejer af en gammel træbåd der skal have lagt... Vis hele indlægget
35 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
jeg har bemærket at det er en gammel tråd, men må alligevel kort tage den op og komme med en mening. hvorfor overhovedet overveje at sætte glasfiber på en træbåd? vi har haft en træbåd i 18 år, det er stadig en ren træbåd, den er både sund og tæt. den fik ny klædning under vandlinjen for år tilbage, den lugter som den skal - også om efteråret hvor det altid er fugtigt.

jeg har flere gange været med ude for at se på båd til en kammerat, og de gange vi så en glasfiberbelagt båd var det en meget trist oplevelse - de var både sure og medtagede. værdien af en træbåd er altid direkte i linje med standen, og selvom glasfiberarbejdet er udført utrolig fint, vil det altid være nedtur af format. originalitet og bevaringsværdigheden får et næsten uopretteligt knæk. kulturen har gennem flere hundrede år vist, at man sådan set kan bygge og vedligeholde både i træ - uden at smørre noget på der er rørt op i en spand. Hvis jeg kan tillade mig at være lidt fræk - så bør man afhænde sin træbåd til en der magter at holde den i træ - og så købe en glasfiberbåd man kan blive glad for.

der findes heldigvis stadig meget dygtige bådebyggere som værner om kultren og som aldrig kunne drømme om at blande glasfiber sammen med træbåde.

overført til biler svarer dette måske til at man reparerer rust med plastpadding og tin, i stedet for at skifte pladedele og lakere dem som bilen var oprindeligt.

dette er min egen personlige mening om træbåde, jeg respekterer at det ikke er alle der har midlerne til at skifte træværk ud som man bør.
den sidste linie opbløder lidt på din ellers lidt fordømmende holdning til andres ting, mens jeg må betragte din sammenligning med biler, som det rene vrøvl. I al ydmyghed.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Citat fra lynæs

den sidste linie opbløder lidt på din ellers lidt fordømmende holdning til andres ting, mens jeg må betragte din sammenligning med biler, som det rene vrøvl. I al ydmyghed.


tak for reaktion/svar. mine holdninger skal ses alene i lyset af træbådenes kultur og historie, og har egentlig intet at gøre med ejere og bruger. sammenligningen med biler er et billede, jeg er enig i at en direkte sammenligning er vrøvl.

for år tilbage var jeg på besøg i en havn hvor en forening af gamle træbåde holdt træf. der var et halvt hundrerede danske træbåde i vandet, vist nok ikke en eneste med glasfiber, men fine flotte både - også både ejet af helt almindelige menesker som årligt passede dem med stor glæde. det kan sagtens lade sig gøre at have træbåd på historiske betingelser.

Træbåde er kultur og historie. hver gang man gør noget ved dem bliver man en del af bådens historie - og hver gang en båd lades i stikken forsvinder der en brik af dansk kultur. det er hvinende dyrt at bygge træbåde i dag, så min mening er, at man skal forsøge at værne om dem vi har og gøre en indsats for at bevare dem som træbåde.

endnu engang vil jeg understrege min respekt for at det ikke er alle der har midlerne til at tage hårdt fat - det er og bliver den enkeltes glæde ved båden der er så vigtig.
Jeg er da enig med dig i store træk, jeg er selv helt uden int. i plastbåde, og grunden til jeg har en glasfiberbelagt båd er lidt kringlet, dog glæder jeg mig til at sejle hele året. Selvfølgelig kan man da ha' en træbåd, men mange af de både der lægges fiber på, er jo udtjente arbejdsbåde, som vil koste formuer at få restaureret, og du kan ikke sælge den til en anden, der er ingen købere, se bare DFÆL's hjemmeside. Så vil man sejle, som man må formode er formålet med båden, så er der glasfiber tilbage, og så er man på vandet. Andre må så ta' sig af klenodiernes vedligehold, og det skal nok gå, det er jo ikke alt af træ, der er bevaringsværdigt, og endelig blev bådene fra ny, jo ikke bygget som klenodier, de blev bare bygget af den tids materialer.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
dejligt at læse dit indlæg. nu har jeg virkelig en fornemmelse af at vi har flere gode synspunkter på denne tråd. på den ene side de både der ligeså godt kan glæde på vandet med glasfiber på, og på den anden side de både der bevares som rene træbåde. nu har jeg populært sagt fået luftet mine egne meninger og lyttet til dine fornuftige argumenter. lad os håbe vi igen en anden dag kan krydse klinger på denne opbyggelige måde!!
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Jeg vil lige nævne at jeg på min side er ved at opbygge et par sider omhandlende vedligehold/rep. af træbåde, og meget gerne modtager input hertil, da en velholdt træbåd virkelig fryder mit øje. Det er efterhånden svært for en ny træbådsejer at få råd fra andre, der er ikke mange tilbage.
tak for snakken

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Det er bedst at bruge glasVÆV ikke fiber(filt). Roving væv, som det også hedder er meget tyndt og sidder enormt godt fast med EPOXY. Fås billigt hos Lars Kroman i Karlslunde.
Epoxy er nemt og relativt ufarligt at arbejde med. Langt mere ufarligt og skånsomt end polyester (bruger ingen krasse opløsningsmidler).
Og som bundmaling skal du også bruge EPOXY med kobberpulver i. Virker fortrinligt.
Se evt billeder af mit projekt på http://www.nimmersoft.dk under "Sailing"
Var lige inde at se din båd, den kender jeg et sted fra , muligvis Stige men ikke sikker, ihvertfald Fyn. Den er jo blevet ændret en del.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 

Ja gammel tråd men håber i stadig abbonerer på den . Lynæs  jeg har læst flere gode svar/indlæg fra dig , og kan se du skriver du har lavet nogle sider om vedligehold af træbåde , jeg overvejer at købe en ,men synes det er meget svært at finde info om det . så kan du lægge et link til de sider ? , har andre sider der anbefales udover de gængse som DFÆL etc hører jeg gerne om dem også . på forhånd tak-

Hej RØR. Bare lige til almindelig orientering , den kutter vi lagde glas på i 1979-80 blev solgt i efteråret for 75000 kr. (billede)

Det ville jo være rart at vide hvilken type båd du går efter , det er rimeligt uklogt at gå efter et udrangeret brugsfartøj , men lad høre. Min hjemmeside blev nedlagt for mange år siden, den blev spammet med porno . så den blev nedlagt , selv om den var godt besøgt bl.a. med medlemmer fra L.D.S


Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Der er yderligere 15 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også