afstand

Der er vel ikke en, som let kan se, hvor langt der er fra Bogense til Fakse Ladeplads sønden om SJ.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Der er vel ikke en, som let kan se, hvor langt der... Vis hele indlægget
40 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
den nye. Båden er betalt og henligger nu på den nye ejers ansvar.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Jeg vil aldrig lave en handel på den måde mer', bare op i banken, overføre fra en konto til en anden, ikke noget at tælle eller gnide mellem fingrene, skide kedeligt.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 

tillykke med salget.
Er jeg den eneste der stadig bruger søkort passer og lenial?  


Mvh. Anders -

Hvorfor sidde inde når alt håb er ude?

Ejer af kragejollen "Shakti" - 1936- Tsa Århus.

www.Shakti.dk    - Kig forbi -
Nej nej det gør jeg da osse, men jeg havde ikke alle kort, men jeg vil da indrømme at, når jeg er klar med den nye båd, som har en gl.dags navigator, blir den udskiftet med en plotter.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Ejer heller ikke en plotter - har en Garmin navigator fra starten af 90'erne, et mekanisk ekkolod fra 70'erne og et kompas. Det er alt. Og ja, det meste klares med parrallellineal, passer og søkort ;D Må tilstå at jeg til tider har ønsket mig en plotter, de er bare hæmsk dyre!
Annonce
Knudr.
Jeg faldt lige over dit citat "Igennem bøgestrømmen. Tør alle det".... Nej det tør alle ikke når de ikke ved hvordan man navigerer.
Er du en af dem? Hvis du er så tag lige og få et duelighedsbevis.
Det er der mange der der burde erhverve udi det danske land.
Så kunne det være at vi slap billigere i forsikring end de sølle 5 % vi får i rabat os der har duelighedsbevis.[Kun en tåbe frygter ikke havet]

sorenkran

En interessant ting i forlængelse af spørgsmålet om duelighedsbevis er også, at det, her i havnen, er tilfældet, at de der sejler uden duelighedsbevis eller praktisk erfaring, for en stor dels vedkommende er ejerne af de enorme og dyre både. Samtidig er det ofte konerne der tager duelighedsbevis - interessant! Er mændene for stolte til den slags?

En iøvrigt flink fyr havde i vinter landplads ved siden af mig. Det var hans første vinter med skuden, og han fortalte, at de udelukkende sejler efter kortplotter, at de ikke kender til navigation generelt, og at de ville "være ude at skide" hvis strømmen røg, eller plotteren døde. Den slags udtalelser kortslutter omgående min fars (der gik og arbejdede på min båd ;D ) hjerne, idet han har arbejdet i mange år på redningsstationen i Gedser. Her slæbte han ofte miliondyre skibe af grunden, eller bjærgede dem og besætning når Østersøen blev for voldsom. Et pragteksempel var en sejler der navigerede med spejderkompas og kort fra Q8. Det undrer og irriterer ham stadig den dag i dag, at folk ofrer millioner på gejl og legetøj, men ikke gider bruger en stribe vinteraftener og 1000 kr på et duelighedsbevis.
Jonkjensen Helt enig!!!
Jeg forstår godt at konerne tager duelighedsbevis da mændene ikke ved hvad de foretager sig...Det er vel også for at redde livet..
Til knudr vil jeg lige sige Kom igang med at tage det bevis!!!!!

sorenkran

Det virker sgu efterhånden, som om et duelighedsbevis skaber en fuldbefaren sejler, men jeg har da set en del sørgelige eksempler på det modsatte, ikke at jeg ikke mener man bør ta' det, det er en god ting. Een mødte jeg uden for Korshavn Nordfyn
Han kom hen ou spurgte " hvad er det for nogle boretårne der nede i Storebælt" og pegede på Lindøværftet i Odense fjord, han anede ikke hvor, han var. Mange steder er det mere end svært at overføre kortets linier til det man ser foran sig. Nogen vælger så ikke at stole på deres navigation og sejle efter en fornemmelse, ikke godt. Her må man indrømme at, kortplotteren er fremragende når den virker.
Mit råd er, sejl så du møder bøjer, skriv tiden ned, når du passerer og så den kurs du sejler videre med.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
For at bestå og få et dulighedsbevis skal man ikke kunne pensum, men kun have kendskab til det. dvs at det er næsten umuligt at dumpe.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Der er yderligere 10 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis