Strøm til vaske maskine

Hej - vil gerne have min vaske maskine og tøretumbler ud og stå tilbygning. Der er 4 stik kontakter derinde, .Men er strømen kraftig nok til at trække vask og tørretumbler. det er almindelig 230v stik derinde. jeg ved ledningen der er trukket derinde den gang de lavede strøm hedder 1,5 kvadrat, men er det nok
Hej - vil gerne have min vaske maskine og... Vis hele indlægget
36 svar
 Følg tråden
Der er 30 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hvorfor skulle det ikke være lovligt? Sådan har man lavet eksempelvis trappebelysning i en årrække (belysningen skal fordeles på to forskellige grupper) med et 5-leder kabel. Se evt. 521.6 i SB.
Må jeg bede om dokumentation på din påstand, om at du kun må belaste 1,5mm2 med 10A vedvarende og ikke 13A ????

Hvis du vil lege elektriker burde du først læse kapitel 801(bolig) igennem i Stærkstrømsbekendtgørelsen og efter det svare på el-relaterede spørgsmål herinde.

Det du tænker på er hvor "træge" sikringer er. Eksempelvis typen D0-sikringer er temlig træge, og en 10A kan eksempelvis klare 20A over en  vis periode.

Mvh.
Sten Krog - El-Installatør
Nu fik jeg ikke lige læst alle kommentarene, men ret mig hvis jeg har taget fejl.

Du har et 5x1,5 kvadrat kabel som løber ubrudt ud til vaskemaskine og tørretumbler, som er forsynet i en 3pol gruppeafbryder, ikke?

Det du KAN gøre, det er. Fjern din 3pol gruppeafbryder, og sæt 2, 2pol gruppeafbrydere på 13A ind istedet, fordel ledningerne så du har 2 nuller og 2 faser (sort og lyseblå som nul). Derved undgåer du at brænde dine maskiner af, hvis nullen skulle smutte.
Skrevet af LasseAndreasen på 08 jul 2009 22:46
Nu fik jeg ikke lige læst alle kommentarene, men ret mig hvis jeg har taget fejl.

Du har et 5x1,5 kvadrat kabel som løber ubrudt ud til vaskemaskine og tørretumbler, som er forsynet i en 3pol gruppeafbryder, ikke?

Det du KAN gøre, det er. Fjern din 3pol gruppeafbryder, og sæt 2, 2pol gruppeafbrydere på 13A ind istedet, fordel ledningerne så du har 2 nuller og 2 faser (sort og lyseblå som nul). Derved undgåer du at brænde dine maskiner af, hvis nullen skulle smutte.

NEJ
Nul skal være lyseblå og Jord skal være gulgrøn.

Jacob
Hvis vi skal i gang med de kreative løsninger hvorfor så ikke gå hele vejen? Opsæt tre 1-polede gruppeafbrydere og lav en fælles nulklemme. Der er dog ikke krav til farven på nullederen - det er kun den grøn/gule der ikke må bruges til andet end jord.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis