Strøm til vaske maskine

Hej - vil gerne have min vaske maskine og tøretumbler ud og stå tilbygning. Der er 4 stik kontakter derinde, .Men er strømen kraftig nok til at trække vask og tørretumbler. det er almindelig 230v stik derinde. jeg ved ledningen der er trukket derinde den gang de lavede strøm hedder 1,5 kvadrat, men er det nok
Hej - vil gerne have min vaske maskine og... Vis hele indlægget
36 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Både og
Når du dimensionere i en bolig, følger du bare tabel 801A 1.5mm2 = ¨13A 2.5mm2 = 20A ect....
udenfor bolig, tager man højde for mange ting, temp. samlet fremføring, belastningsgrad osv. der regner man sig frem til en strømværdi.
Mener at strømværdien for 1.5mm2 ud særdeles gode varmeafledningsforhold er opppe på 18.5 A.
men den bliver hurtigt meget mindre når alle de andre faktorer spiller ind

 Mvh Christian / Elektriker

hmmmm har beslutte mig og få installeret et 2,5 kvadrat i stedet . gider ikke der skal være de mindste problemer med le´strøm . Det skal bare virke . Skal der så speciele stikkontakter til .Når de almindelig kun kan tage 10A
Ja - ellers kan du få dem monteret i en membran dåse.
Det er nu ellers fint med 5x1.5mm2 også nogle 13 A sikringer i

 Mvh Christian / Elektriker

Skrevet af Mr Maggo på 01 jul 2009 09:01
hmmmm har beslutte mig og få installeret et 2,5 kvadrat i stedet . gider ikke der skal være de mindste problemer med le´strøm . Det skal bare virke . Skal der så speciele stikkontakter til .Når de almindelig kun kan tage 10A

Du skal bare have et stik kontakt til vaskemaskinen og en til tørretumbleren.
Hvis du trækker en 5x2,5 så skal bu have dig en 3 faset kontakt forsikret med 16A. ellers er det spild af tid og penge.

jeg syntes du skulle få udnyttet nogle flere af lederne i det eksisterende kabel og blot få monteret et par kontakter mere.

Der fås franske stik kontakter der er godkendt til 16A og de er som noget relativt nyt blevet godkendt til brug i danmark. (skete sidste år). de ville måske være en ide da man dermed får jordet sin vaskemaskine hvis den er monteret med et EU stik (kombination af schuko og fransk stik)

Jacob
for lige at flukneppe lidt, kan man godt montere 5x2.5 i normale stikontakter også fordele faserne ud (også selvfølgelig ikke forsikre med mere end stikkontakten tillader)

 Mvh Christian / Elektriker

Annonce
hvad med at sætte en enfaset 10 A sikringsgruppe mere op i tavlen og bruge en at de ledige ledninger og nullen (sort og blå) i dit 5x1,5 kabel og forbinde til en ekstra stikkontakt ved forbrugeren
Har lige læst dette indlæg i en anden tråd fra Steinaa, som jo er vores lille El-Guru:

Citat: Du må gerne have såvel flere grupper i samme kabel som forskellige sikringer foran de enkelte ledere.

Næstformanden

Er ikke så aktiv i forummet for tiden...
Min sparsomme fritid går med ungerne, hunden og konen. I nævnte rækkefølge....
Nu er jeg selv meget mageligt anlagt, så jeg ville starte med at tilslutte maskinparken til den eksisterende installation. Sansynligheden for at begge maskiner har varmelegemerne tændt på samme tid og længe nok til at sikringen vil springe mener jeg er så lille at jeg ville starte med "at tage chancen" før jeg begyndte at lave om på installationen.

Mht. "lille El-Guru"; guru-delen må andre vurdere - men lille siger du tydeligvis kun fordi du aldrig har mødt mig; jeg har så absolut et korpus der tillader mig at kaste en fornuftig skygge - også når det er overskyet :-)

--> Steinaa: Mht. "lille El-Guru"; guru-delen må andre vurdere - men lille siger du tydeligvis kun fordi du aldrig har mødt mig; jeg har så absolut et korpus der tillader mig at kaste en fornuftig skygge - også når det er overskyet :-)

Sej kommentar!!

Næstformanden

Er ikke så aktiv i forummet for tiden...
Min sparsomme fritid går med ungerne, hunden og konen. I nævnte rækkefølge....
Hmm du må ikke have flere forskellige grupper i et kabel!!
Du må gerne lave en trefaset gruppe med 3 faser og nul i et kabel, men ikke lave 2 forskellige 2 polede grupper i et kabel (f+0 og anden f+0) det er ulovligt!


 Mvh Christian / Elektriker

Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis