Luv eller lægerrig.?

Sidste sommer (da jeg ikke selv havde sat masten på Maxi 77'ern) kunne vi med den store genua 2 få båden til at sejle neutral på roret - faktisk så godt at det undrede mig at den er udstyret med selvstyrer. (ved godt at det er luksus at den kan holde kursen i vindspring og skift i vindretninger)
Men den var altså en anelse luvgerrig eller neutral.

I år har vi så selv sat masten på og rigget den. Den er ikke så stram i riggen og jeg har ikke ville spænde mere fordi vi alligevel skal have en rullegenua på om ikke så længe.

Men sidst vi sejlede ville vi prøve den meget lille krydsfok og ligemeget hvad vi gjorde så var den lægerrig?? hvordan kan det være? Der er jo ikke ret meget sejl til at hive stævnen mod læ?

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Sidste sommer (da jeg ikke selv havde sat masten... Vis hele indlægget
39 svar
 Følg tråden
Der er 30 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg vil gi dig ret i at mit sejl ser anderldes ud, min båd er nemlig gaffelrigget. Men her var der ikke tale om hverken din eller min, men om Andys maxi 77, som nok ikke har løst underlig. Jeg har selv haft Cats med den slags sejl, som iøvrigt var meget flade, og her var der talje på, til at trække bommen ned, og faldet, som var en wire, havde ingen justeringsmuligheder, men det var jo ikke det spørgsmålet gik på, eller ?

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Hej Lynæs Jeg tror det er mig der er lidt bagud i tråden, det jeg skrev var en betragtning i forhold til denne post

Skrevet af lynæs på 30 jun 2009 11:17
fald og cunningham gør overhovedet ikke det samme, faldet strækker hele forliget, mens cunn. stækker forliget fra øjet og opefter og lukker hulningen lige over bommen.

Altså jeg synes ikke du har ret i din ovenfor citerede påstand.


Det er jeg for såvidt totalt ligeglad med. Undskyld. Men at påstå at forliget under øjet ikke slækkes når cunn. hales, er vel svær for andre end dig at kapere.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Det der sprog gider jeg ikke
Det er jo heller ikke dig der har skrevet det..

Jeg må dog give Lynæs ret. Hvis man kigger logisk på det, så ville ingen jo bruge cunningham hvis det var det samme som faldet.
Jeg vil tro at cunningham trækker skåt ned og lidt frem i sejlretningen og stjæler lidt af hulningen.. Det skal i hvert fald prøve..


Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Annonce
Under alle omstændigheder skal du da ha' en cunningham, det er en fin trimmulighed i opfriskende vind.
Det er jo dejligt med nogle der mener det samme som en selv, så her er lige et link:
http://da.wikipedia.org/wiki/Cunninghamhal

Man skal da vist ha 'dine briller på for at se de er enige i det du skriver.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Jeg har nu været nede i Rudkøbing hos DK sail og fået rullen på forstag. Men sejlet er først færdig fredag aften.

Søren som har rigget både i 30 år sagde at masten stod okay.. men han prøvede at sætte den så den passede til storsejlet..
Det bliver hult når jeg sejler. Men i havnen hvor der var en let brise stod det flot... Så efter noget justering og snakken frem og tilbage fandt vi ud af at crusing sejl fra Elvstrøm er noget møg. Sejldugen giver sig simpelthen og faktisk ret meget.

På vej hjem, kun for storsejl, prøvede jeg at stramme og løsne fald.. stramme bomudhal og kicken og så blev det rimeligt fladt i top og bund men midterdelen af sejlet forblev hult. Samtidig prøvede jeg er flytte hulningen frem ved at stramme fald men dybden blev midt i sejlet..

Vi må se om vi kan sparer sammen til et bedre sejl.. eller også nøjes med noget morfar crusing.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis