Luv eller lægerrig.?

Sidste sommer (da jeg ikke selv havde sat masten på Maxi 77'ern) kunne vi med den store genua 2 få båden til at sejle neutral på roret - faktisk så godt at det undrede mig at den er udstyret med selvstyrer. (ved godt at det er luksus at den kan holde kursen i vindspring og skift i vindretninger)
Men den var altså en anelse luvgerrig eller neutral.

I år har vi så selv sat masten på og rigget den. Den er ikke så stram i riggen og jeg har ikke ville spænde mere fordi vi alligevel skal have en rullegenua på om ikke så længe.

Men sidst vi sejlede ville vi prøve den meget lille krydsfok og ligemeget hvad vi gjorde så var den lægerrig?? hvordan kan det være? Der er jo ikke ret meget sejl til at hive stævnen mod læ?

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Sidste sommer (da jeg ikke selv havde sat masten... Vis hele indlægget
39 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Andy. Der er kun en måde rigmæssigt at flytte dit sejlcenter, og det er bagud med mastetoppen. Men den sejlføring du beskriver er vel ikke normal i den vindstyrke du sejlede i ?. Ved trimning af storen har du jo også mulighed for at flytte trykcentret . Normalt i en toprigget båd, vil det første reb i hård vind være et reb i storen og flade det , derefter mindre forsejl. En hjælp ville være at sætte ticklers på, de kan vise dig, om du skøder optimalt. Så prøv at indstille din rig, med en sejlføring, som er normal for den aktuelle vindstyrke. Det nytter ikke med en slasket rig, du skal ha topvanterne strammet ordentligt op, så mastetoppen ikke falder ud til læ, derefter justerer du understag så masten er lige på alle måder, rimeligt stramt så masten ikke buer under pres, i alle retninger. Tjek visuelt om det er ok. mens du sejler. Babystaget tottes op, men er der for at forhindre masten i  bagudbøjning i sejlads i store bølger

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Den teoriske del har jeg rimelig styr på - det er i parksis det er svært at vide hvad "rimeligt hårdt", "stramt" og sådan er..
Jeg fik for mange mange år siden sat masten så hårdt at det knagede under masten på den forrige båd.

Jeg har læst at man reber storsejlet først på en Maxi 77. Jeg har overvejet at købe sådan en dims der kan måle hvor hårdt man har spændt en wire.


Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Da der sikkert er lige så mange meninger om rigopstramning, som der er Maxi'er, må du finde din egen. Så stram topvanterne, som du synes, og gør det samme med undervanterne. Så ud at sejle tjek masten, falder toppen ud, så gi' topvanterne lidt mere, falder masten ud på midten, så stram lidt der. Det gør knap så meget om hele masten hælder lidt, bare den holdes lige, men start med at lægge masten lidt bagover. At de læ vanter bli'r løse er meget normalt. Finder du et trim, som passer, så sæt tape på gevindene ved kroppen, og løsn så kun den side, når du afmonterer masten, det samme enten på for eller bagstag, så har du en ret præcis gentagelse af din indstilling, som måske skal finjustere lidt. Husk så tapen igen.
Og husk at måle om masten står lige op, båndmål eller lign. fra toppen, stålbånd eller andet strækfast materiale.
Og husk også at, hvis du flytter mastetoppen, så er det om med justeringen, så hvis den er lidt lægerrig, flyt den agterover inden du starter.
For/agterstag strammes op så forstaget holdes nogenlunde lige ved kryds.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Tak. Jeg har efterspændt, den var for løs over det hele.. dog spændte jeg ikke forstaget, så ved at spænde resten må den være flyttet lidt bagover.
Det undre mig lidt at de korte undervanter er kraftigere end de lange topvanter.

Dagen hvor vi skal have rullen på foran nærmer sig, der er en proff rigger med og når han har grundindstillet det hele vil vi arbejde derfra og så måle hvordan det hele står.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Det er jo, om man så må sige, undervanterne, som holder masten på plads, topvanterne skal så holde masten lige, men der er jo ikke så meget sejl over undervanterne. Men det nytter ikke bare at stramme undervanterne helt vildt op, så masten slår et "knæk" over disse, såfremt topvanterne ikke kan holde masten lige, hvilket er det vigstigste.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Annonce
Det tror jeg godt jeg har fanget Lynæs. Groft sagt så skal masten sættes op med for-, agterstag og topvanter. Hårdt nok til at masten ikke bøjer, hvis man kan sige det sådan. så skal undervanter sættes så det støtter så masten ikke bøjer på midten. Så babystag for at undgå at masten pumper. Men den forrige ejer har skrevet at den skal sættes så masten krummer let. Det må være noget han har fundet ud af.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

ET babystag kan jo bruges til at krumme masten, hvis ens sejl evt. står bedre af det.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Først tak... har lige fået en del mere på plads..
Der sidder et nyere elvstrøm storsejl på med gennemgående sejlpinde. Jeg har dog syntes, at det er for hult eller dybt, så det passer godt med at den forrige ejer har fundet ud af at det er bedre med en let buet mast.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Du kan jo også flade med cunningham og bomudhal.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Jeg har aldrig kunne mærke den store forskel på fald og cunningham. Og bomudhal er den nederste 1/3 af sejlet. Og selv om jeg strammer udhal så meget at de vandrette streger begynder i bunden af storsejlet at blive tydelige så er det alligevel hult på midten og lukket formeget bagtil efter min mening.
Men hvis ikke det blæser en pelikan på onsdag når rullen skal på, må riggeren give mig nogle fiduser.
Men vi prøver når vi sejler alt det vi er eksperter i, i teorien..

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Der er yderligere 19 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis