Luv eller lægerrig.?

Sidste sommer (da jeg ikke selv havde sat masten på Maxi 77'ern) kunne vi med den store genua 2 få båden til at sejle neutral på roret - faktisk så godt at det undrede mig at den er udstyret med selvstyrer. (ved godt at det er luksus at den kan holde kursen i vindspring og skift i vindretninger)
Men den var altså en anelse luvgerrig eller neutral.

I år har vi så selv sat masten på og rigget den. Den er ikke så stram i riggen og jeg har ikke ville spænde mere fordi vi alligevel skal have en rullegenua på om ikke så længe.

Men sidst vi sejlede ville vi prøve den meget lille krydsfok og ligemeget hvad vi gjorde så var den lægerrig?? hvordan kan det være? Der er jo ikke ret meget sejl til at hive stævnen mod læ?

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Sidste sommer (da jeg ikke selv havde sat masten... Vis hele indlægget
39 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
cunningham skulle gerne lukke lidt af hulningen nederst på storen.
det er vel ikke sådan at din liseline er strammet for meget op.så du poser agterliget.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Nej det er den ikke.. altså liselinen - faktisk sidder den i en plastdims som ikke kan holde den stram.

Da jeg for mange år siden startede med at sejle med sejl troede jeg den første sommer at snippen fra liselinien var en meget kikset tickler.. Den var jo alt for tyk til at kunne blafre i vinden..

Storsejlet sidder med vogne med ruller på.. så jeg har svært ved at se forskellen ved at stramme faldet eller cunningham'en.

Men det kan jo også tænkes at selve sejlet fra elvstrrøm bare er syet mere hult end det sejl jeg havde på den gamle båd.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Skrevet af grandoldman på 28 jun 2009 14:00
Først tak... har lige fået en del mere på plads..
Der sidder et nyere elvstrøm storsejl på med gennemgående sejlpinde. Jeg har dog syntes, at det er for hult eller dybt, så det passer godt med at den forrige ejer har fundet ud af at det er bedre med en let buet mast.

En halv masteprofil brede krumning på masten er et standard trim på en masthead rig, så jeg tror ikke det er noget han har fundet på selv.
Ud over de trimmuligheder Lynæs har nævnt, kan du også se på forspændingen på de gennemgående sejlpinde, der sider som regel en måde at justere denne ved agterliget

Om styrbord


Hov jeg havde slet ikke set side 2 :-)
Fald og cunningham gør det samme, strammer forliget.
Cunninghammen er bare en nemmere måde at trimme forligsspændingen på, under sejlads.
Ud over de trimmuligheder Lynæs har nævnt, kan du også se på forspændingen på de gennemgående sejlpinde, der sider som regel en måde at justere denne ved agterliget


Det gør der.. der er pinde hele vejen som er gennemgående. De har alle samme tykkelse og derfor fladt sejl i toppen og hult på midten. Det gør ikke den store forskel om de er strammet eller løsnet. Umiddelbart er de for bløde/tynde i bunden.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Annonce
fald og cunningham gør overhovedet ikke det samme, faldet strækker hele forliget, mens cunn. stækker forliget fra øjet og opefter og lukker hulningen lige over bommen.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
og lukker hulningen lige over bommen.


Endnu et spørgsmål. DVS man trækker øjet helt ned til bummen.. ?

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

du kan læse mere om det ved at google, der er mange meninger om værdien af cunn. Det har også været betragtet som et minireb, med et tilsvarende oje agter i sejlet, men det er uden tvivl at du kan ændre din sejlfacon med det.
lidt vanskeligt at forklare, så se sejlmagerens forklaring.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Jeg har faktisk prøvet at google det.. Men vil da monterer det.. det var der ikke da vi overtog båden. og så se hvad vi kan få ud af det... tak..

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Lynæs dit storsejl må se anderledes ud end mit, på mit storsejl fortsætter faconen hele vejen op :-)
Moderne storsejl har slet ikke denne pose, da underliget i storsejlet kun sider fast i halsbarm og skødebarm (løst underlig) og de bruger stadig cunningham.
Der er yderligere 9 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis