Indbygningsspots i udhæng

Hejsa!

Skal have renoveret facadebeklædning (gavl, stern, udhæng) her til sommer, og vil i den forbindelse gerne have tænkt noget belysning ind i løsningen, dvs. montere indbygningsspot. Jeg har tidligere fået monteret Daxtor Easy-2-Light 230V spots med downlight type High Line samt 25/35 W halogenpærer indvendigt i gang og køkken (http:\\www.daxtor.dk). Samme løsning tiltaler mig meget udendørs, da løsningen er nem og overskuelig.

Facadebeklædningen vil bestå af Ivarsson fibercementplader (3600 x 190 x 10 mm), hvori bagdåserne skal monteres. Der vil være luft omkring dåserne og forventer derfor ikke der vil være problemer med varmeafgivelsen. Huset er ca. 17,8 m langt og 7,8 m bredt, med en rejsning på 30°. Dvs. udhænget ved gavlene er ca. 10,4 m (hver skrå sektion ca. 5,2 m).

Udhænget har samme vinkel som taget (ca. 30°), men spotsene er kipbare, så det udligner mere eller mindre hinanden. Dvs. belysningen bliver stort set lodret, men selvfølgelig med en vis spredning fra pæren (der bliver nok monteret halogenpærer i første omgang, men senere 2-3 W LED). Spotsene monteres ca. 40 cm fra remmen. På sigt skal der monteres fliser helt ind til soklen og tror derfor løsningen vil fungere ok.

Det er planen der skal monteres spots, der er godkendt op til 35W for GU10 og 230V (dvs. bagdåse og down light opfylder disse krav) - så er der frit valg for lyskilder.

Jeg har dog en række spørgsmål:

Skal der monteres spots i en eller anden symmetrisk form, dvs. x/y antal på langsider og gavle, med samme indbyrdes afstand (dvs. uden (større) hensyntagen til døre og vinduers placering)? Eller skal der monteres spots ved dørene og mellem hvert vindue (for at undgå forstyrrende belysning ind i huset)? Hvad er gængs praksis?

Fortsættes i http://www.lav-det-selv.dk/Forum/forumid/4/postid/148717/view/topic/
Hejsa! Skal have renoveret facadebeklædning (gavl... Vis hele indlægget
32 svar
 Følg tråden
Der er 30 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg er ret sikekr på at så længe du IKKE kommer for tæt på en bygningsdel(isolering m.m) behøver du selvfølgelig ikke en safebox, og da især ikke i et udhæng hvor der ingen isolering er.

Men jeg kan jo tage fejl er efterhånden nogle år siden jeg har arbejdet på land med halogenspots o.lign

Skal igang med samme tur nu på torsdag og har til formålet købt GN-belysning varenr: 513945 , Flashlight GU10 spot galvaniseret IP44, indb. Ø 78mm 35w. Der bliver sat Osram Parathom 2w LED deri.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis