Indbygningsspots i udhæng

Hejsa!

Skal have renoveret facadebeklædning (gavl, stern, udhæng) her til sommer, og vil i den forbindelse gerne have tænkt noget belysning ind i løsningen, dvs. montere indbygningsspot. Jeg har tidligere fået monteret Daxtor Easy-2-Light 230V spots med downlight type High Line samt 25/35 W halogenpærer indvendigt i gang og køkken (http:\\www.daxtor.dk). Samme løsning tiltaler mig meget udendørs, da løsningen er nem og overskuelig.

Facadebeklædningen vil bestå af Ivarsson fibercementplader (3600 x 190 x 10 mm), hvori bagdåserne skal monteres. Der vil være luft omkring dåserne og forventer derfor ikke der vil være problemer med varmeafgivelsen. Huset er ca. 17,8 m langt og 7,8 m bredt, med en rejsning på 30°. Dvs. udhænget ved gavlene er ca. 10,4 m (hver skrå sektion ca. 5,2 m).

Udhænget har samme vinkel som taget (ca. 30°), men spotsene er kipbare, så det udligner mere eller mindre hinanden. Dvs. belysningen bliver stort set lodret, men selvfølgelig med en vis spredning fra pæren (der bliver nok monteret halogenpærer i første omgang, men senere 2-3 W LED). Spotsene monteres ca. 40 cm fra remmen. På sigt skal der monteres fliser helt ind til soklen og tror derfor løsningen vil fungere ok.

Det er planen der skal monteres spots, der er godkendt op til 35W for GU10 og 230V (dvs. bagdåse og down light opfylder disse krav) - så er der frit valg for lyskilder.

Jeg har dog en række spørgsmål:

Skal der monteres spots i en eller anden symmetrisk form, dvs. x/y antal på langsider og gavle, med samme indbyrdes afstand (dvs. uden (større) hensyntagen til døre og vinduers placering)? Eller skal der monteres spots ved dørene og mellem hvert vindue (for at undgå forstyrrende belysning ind i huset)? Hvad er gængs praksis?

Fortsættes i http://www.lav-det-selv.dk/Forum/forumid/4/postid/148717/view/topic/
Hejsa! Skal have renoveret facadebeklædning (gavl... Vis hele indlægget
32 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
medialys,

Nu er det meget sjældent at et udhæng består af isolering, men er det tilfældet skal man selvfølgelig følge producentens anvisninger mht. bygnings materiel. Jeg har aldrig kommet ud for at der var behov for bagdåser i et udhæng, men tit og ofte er et udhæng ventileret, så der er SÆRDELES god varmeafgivelse, dog skal man stadig tage hensyn til bygnings materiel.

Alt kan lade sig gøre, så længe man bære knofedtet på hånden!
Dejligt, at der nu endeligt bliver skrevet noget i tråden!

Jeg har selv erfaring med Daxtor's produkter, og synes meget godt om dem. De er lette ar arbejde med. Konkret skal de monteres i et udhæng, hvor der ikke er isoleret, dvs. god udluftning. Regner med at bagdåsen godt kan klemme om en 11 mm fibercementplade, selvom Daxtor skriver 12 mm (gibsplader). Der skal ikke bruges pakningsring, og vil montere en 25W halogenpære samt et alu-downlight (så er jeg fri for rust). Kablet kan jo godt være et alm. inst. kabel, dvs. ikke varmebestandigt!

Jeg kan købe et sæt med bagdåse, pære og downlight for kr. 97,50, dertil kommer kabel. Og med en GU10-sokkel, er jeg jo klar til LED-pærer på et senere tidspunkt.

Jeg mener det er "nogenlunde" korrekt antaget!
brisen, jeg antager at du bruger daxtors standard downlight spot til udendørs brug?

Alt kan lade sig gøre, så længe man bære knofedtet på hånden!
Skrevet af jesperhus den 26-06-2009 06:13
Skrevet af 1803 den 25-06-2009 22:03
Hej Klbg

Jeg fandt denne hjemmeside med Daxtor halogenspot i 35 watt


hejsa! ja jeg kan godt se de laver reklame med 35w, men vi stod og så papirene igennem her for et par dage side, og der stod der max 25w på dåsen, og max 35w på selve spotten!? jeg kigger lige igen her i dag


Kan godt se der er lidt modstridende oplysninger på Daxtor.dk, se link, mht. 25 og 35 W. Hvad er det lige forskellen på F-Hat og F-mærke er? Ved F-Hat må det monteres direkte i isolering uden sikkerhedsafstand til byggematerialer og ved F-mærke, skal der opretholdes en sikkerhedsafstand på eks. 5 cm til byggematerialer, eller hvordan?

Nå nu jeg vælger brug af bagdåse, og der ikke er isolering i udhænget, er F-mærke jo alt rigeligt (dvs. godkendt til 35W)?
Skrevet af ElectricalFreak den 26-06-2009 13:49
brisen, jeg antager at du bruger daxtors standard downlight spot til udendørs brug?

Jeg har tænkt mig at bruge:

  • EAN 5704026, Art-nr. 003032, Down Light Alu Round GU10, F-mærket, 230V, 35W, Aluminium.
  • EAN 5706026, Art-nr. 701228, Easy 2-Light Ø75 II GU10, 240V, max. 35W.
  • EAN 5704026, Art-nr. 400015, DAXTOR Safety 20/80 GU10 Halogen lyskilde med alu. reflektor, 2.000 timer, 230V, 25W, 2550K.
  • Og på sigt: EAN 5704026, Art-nr. 400244, 120° Beam Angel, DAXTOR 12-LED lyskilde GU10, 20.000 timer, 240V, 3W, 3000K

Det mener jeg må være korrekt?!?

Annonce
ja de er IP24 hvilket er ok iflg. sbei

Det kommer ikke an på, hvor meget hjerne man har - men hvordan man bruger det man har.

(Elektriker)
 

  • EAN 5704026, Art-nr. 003032, Down Light Alu Round GU10, F-mærket, 230V, 35W, Aluminium.
  • EAN 5706026, Art-nr. 701228, Easy 2-Light Ø75 II GU10, 240V, max. 35W.
  • EAN 5704026, Art-nr. 400015, DAXTOR Safety 20/80 GU10 Halogen lyskilde med alu. reflektor, 2.000 timer, 230V, 25W, 2550K.

Og til en sæt pris på kr. 97,50 behøves jeg vel ikke overveje andet? ;-) Selvom det ifølge andre er overkill/unødvendigt med en bagdåse?

Nææ, men det kunne være der var andre modeller der var flottere

Nu er det jo udendørs hvad med Daxtors Alu-line modeller de er super flotte og er beregnet til udendørs

Venlig hilsen

Klaus
Hej igen. spotel og alle andre.

Vedr. bagdåse på spot i udhæng.

Grunden til jeg skrev dette idag, var at tilbage i 2001 -2002 kørte jeg rundt og lavede el i Lilje sommerhuse, der fik mester et påbud, eller hvad de nu kalder det fra elrådet, om at alle udendørs spot skulle være med bagdåse, jeg kørte rund i næste 14 dage, og fik monteret disse dåser på alle spot dengang.

Men det kan godt være at reglerne dengang var lidt udtydelige, de var vist nok rimelige nye for mange elektriker

Men det var dengang...:)

 

Med venlig Hilsen

Kent Bak

En netbutik med belysning.

Belysning, LED lys, fiberlys og halogen belysning

www.medialys.dk

 

 

Skrevet af www.spotvvs.dk den 26-06-2009 15:30
Nææ, men det kunne være der var andre modeller der var flottere

Nu er det jo udendørs hvad med Daxtors Alu-line modeller de er super flotte og er beregnet til udendørs

Venlig hilsen

Klaus

Nu er jeg efterhånden ved at stå lidt af...! Daxtor's Alu-Line er vel netop

  • EAN 5704026, Art-nr. 003032, Down Light Alu Round GU10, F-mærket, 230V, 35W, Aluminium.

Som jeg tidligere har refereret til? Se pågældende artikelnr. på linket her!

Den netop skal bruges i kombinaton med Daxtor's Easy 2-Light bagdåse og 20 W GU10 halogenpære.

Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis