Svært at skære i med vinkelsliber?

Hej derude,

Jeg har et spørgsmål til nogle, der har erfaring med vinkelslibere. Jeg studerer på DTU og leder efter et specielt materiale.
Problemstillingen er sådan set lidt bagvendt, da jeg leder efter et materiale som er meget svært at skære i med en vinkelsliber, enten fordi det ødelægger værktøjet, udvikler røg, splinter eller lignende? Men er der overhovedet et materiale, som en vinkelsliber ikke er spændende at gå i krig med?

På forhånd tak for hjælpen
Thomas Berg
Hej derude, Jeg har et spørgsmål til nogle, der... Vis hele indlægget
34 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Det er jo et fængslende problem :)

En af mine venner syntes, at det mest irriterende han nogensinde havde gjort, med en vinkelsliber var, at forsøge at skære et bildæk over. Gummi og wirer var svære at få skåret, og det svinede med røg og lugt.

Vi blev enige om at en lås dækket af bildæksmateriale (kørefladen) og med en farvepatron fra en bank indeni, må være noget af det bedste.

WS
Hej igen,

Endnu engang tak for hjælpen. Jeg kan fortælle jer, at vi har lavet første runde forsøg med materialer og vinkelsliber. En god kulskive til stål er rimelg ligeglad med det meste materiale. Den skærer igennem det meste som smør. Både forskellige former for plastisk, gummi, bildæk, beton, stål, fiberforstærket polymer, kevlar og træ. Det eneste som den ikke var specielt glad for, var det gode gamle tricks til tremmerne foran kældervinduer med et roterende rør indeni et yderrør.

Vi har lavet et meget hurtigt spørgeskema i forbindelse med projektet som I er velkomne til at udfylde, hvis i har en cykel og har lyst. Det findes her: http://www.toughlock.dk

Thomas
Skrevet af ThomasBerg den 13-05-2009 10:21
Hej igen,

Det eneste som den ikke var specielt glad for, var det gode gamle tricks til tremmerne foran kældervinduer med et roterende rør indeni et yderrør.

Det kan man måske komme forbi ved at skære lidt på skrå?

Det vil være fedt hvis I kan lave en sikker cykellås, men jeg har fået den ide at det er nemmere at lave en indbygget lås på cykelfabrikken.

Den kan f.eks. sidde i stellet og låse styret med en indre pal, eller den kan bestå i at man kan dreje og fastlåse pedalerne så de vender indad i stedet for udad eller den kan sidde i kranken eller i hjulnavet. På den måde kan låsen ikke skæres i stykker uden at man også skærer cyklen i stykker.

Men fedt projekt - hold os venligst opdaterede om fremgang.

WS
Hej Alle

Jeg ved at der findes en type stål som kan ødelægge en vinkelsliber, kan dog ikke huske hvad det hedder, men det er hårdere end AG-stål og hærdet rustfri stål, det kræver specielle former for værktøj til bearbejdning.

I en 20 mm tyk plade skal der nok bruges ca. 20 alm. stålskiver og ca 15 alm. diamantskiver for at skære 100 mm ( 10 cm ) og inden da vil maskinen sikkert være stået af.

Teoretisk set...

forestil dig, en spiseske (rustfrit stål) du kan bøje den. gang så hårdheden med 1 mil. dette ville så skræve ca. 100 tons bare at bøje den 10 mm.

Magnusson

Alt i gør-det-selv

Annonce
Hej Magnusson,

Det lyder spændende med den stål-type, du nævner. Ved du mere om hvad hvilken type stål, det drejer sig om, hvad den hedder eller hvor den bruges?

Er det en specie hærdning eller er det selve stål-typen, der er ekstrem hård?

Vh,
Thomas
Hej Thomas

Som sagt kan jeg ikke huske hvad det hedder, men min smedelære i skolen fortalte at det også gik under navnet  "Damasceret stål" og findes i flere betegnelser og typer.

Kulstofstål er stål, hvor det vigtigste legeringselement er kulstof. Stål med lavt kulstofindhold har egenskaber, der svarer til jerns. Som kulstofindholdet stiger, bliver metallet hårdere og stærkere, men bliver samtidig også sværere at arbejde med.
Kulstofstål bliver brugt til mange ting, alt efter indholdet af kulstof. Indeholder det ca. 0,6-0,99 % kulstof, er det meget stærkt og kan bruges til fjedre og meget stærke tråde.

Værktøjsstål er en legering af kulstof og legeret stål og er særligt velegnet til at lave redskaber af. Ståltypen har en stor hårdhed og er modstandsdygtig mod slid.

Værktøjsstål indeholder mellem 0,7 og 1,4 % kulstof og har et meget lille indhold af Mangan for at minimere muligheden for revnedannelse under vandafkøling.

Så det er under de forskelige processer at man bestemmer, hvilket type stål man ønsker.



Håber det kunne hjælpe lidt.


Magnusson

Alt i gør-det-selv

Det kunne mere lyde som om at det var et keramisk materiale du skriver om. Disse materialer kan fås med nogle utrolige egenskaver f.eks laves der platter til dreje og fræseværktøjer af keramik. Prøv f.eks at få fat i nogle brugte platter fra et maskinværksted og se om I kan bearbejde dem med en vinklesliber. Endvidere mener jeg at vide at man på RISØ har en stor viden om keramiske materialer.

Damasceret stål lyder lidt som den teknik man bruger til at lave samuraj sværd af, hvor man ved at folde stålet opbygger det i lag med forskelligt kulstof indhold, så man opnår både flexibilitet og hårdhed. Er det det er jeg ganske overbevidst om at det ikke holder til en vinkelsliber. Med hensyn til løsningen med "det rullende rør" ville jeg som tyv blot fiksere det med en vandumpetang el. lign. medens jeg skar. Måske kan det limes fast med "sekundlim el. skum under processen.

Men ellers held og lykke med projektet.

Hilsen
Allan
Hej igen,

Vi kunne rigtig godt tænke os, at høre, hvis nogle af jer har haft succes med det tidligere nævnte rør-i-rør princippet kendt fra kældervinduer? Vi har ledt med lys og lygte, og kan hverken finde kommercielle produkter i denne stil eller omtaler af succes historier. Vi har også lavet en del forsøg, men vinkelsliberen æder i sidste ende alting. Nogen forslag eller kommentarer?
Jeg synes du mangler lidt kriterier for låsen. Skal det være sådan at en person der vil skære den over har uanede mængder af tid, værktøj og kan støje alt det han vil? For så finder du ikke noget. Handler det derimod om at gøre det så besværligt eller risikabelt at "tyven" vælger en anden cykel/container/dør eller lign, er der andre muligheder. Du kan ikke udvikle noget der ikke kan brydes op på en eller anden måde, men du kan godt udvikle noget som gør, at det bliver for bøvlet/støjende/farligt at bryde låsen. Skal låsen være let (cykel) eller må den veje en masse (container)?

Brug af vinkelsliber kræver også at man kan komme til at skære i den del der sørger for at kæden/døren/låsen ikke kan åbnes. Hvis det er en hængelås vil det være bøjlen, andre låse en slags pal eller lign. Første kriterie er at sørge for at det omkringliggende materiale ikke kan skæres over. Det nytter ikke med en asfaltbelagt diamant rulle rør-i-rør med mursten og plastic honning lås (eller hvad der ellers er foreslået), hvis kæden er lavet af havelågejern og kan klippes med en skævbider. Derfor skal man sørge for at det er selve jeres supermateriale tyven vil forsøge at save i, og ikke bare skære resten af låsen bort. På den måde kan I også styre hvilke betingelser tyven har for komme til den del. En typisk vinkelsliber på Ø125 vil kunne save ca 50 mm ind. Sidder jeres pal længere inde end det, er opgaven jo løst. Tager han så 230 mm maskinen med, må man sørge for at den heller ikke kan komme til.

I siger selv at vinkelsliberen i sidste ende æder alt, men nogle materialer æder den vel hurtigere end andre. Tag udgangspunkt i de materialer som den har det sværest med, analyser egenskaberne for det materiale og prøv så om det, i kombination med andre typer, kan opnå det I ønkser. Stål er et velegnet materiale til låse, men hærder du det for meget, kan det knuses og hærder du det for lidt vil det kunne klippes over. Alt ind i mellem er kompromiser.

Jeg har ikke nogen konkrete bud på hvilket materiale det kunne være. Havde jeg det ville jeg heller ikke afsløre det, men straks skrive til RUKO og tjene kassen. Er sikker på at de mener de har opfundet den type stål og overfladebehandling som de mener er det bedste kompromis :) - nu skal I finde jeres.
Der er yderligere 14 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis