Svært at skære i med vinkelsliber?

Hej derude,

Jeg har et spørgsmål til nogle, der har erfaring med vinkelslibere. Jeg studerer på DTU og leder efter et specielt materiale.
Problemstillingen er sådan set lidt bagvendt, da jeg leder efter et materiale som er meget svært at skære i med en vinkelsliber, enten fordi det ødelægger værktøjet, udvikler røg, splinter eller lignende? Men er der overhovedet et materiale, som en vinkelsliber ikke er spændende at gå i krig med?

På forhånd tak for hjælpen
Thomas Berg
Hej derude, Jeg har et spørgsmål til nogle, der... Vis hele indlægget
34 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
hvis du omkring låsens ædlere dele kan inkorporere et hult rør med et andet rør indeni, der ligger løst, er det næsten umuligt at komme igennem.

som at tage et 1/2" rør, og placere en massiv 3/8" stav i.

Hold nallerne fra roterende dele

Hej,

Mangler også lidt forudsætninger. Er det en mobil lås, indbygget eller? Og hvor skal den bruges?

Der findes ingen låse, der ikke kan brydes op. Spørgsmålet er, hvor lang tid, det tager - og evt. hvilket værktøjer, man kan anvende "på stedet" uforstyrret i en given tid.

F.x. er en kædelås til en motorcykel intet problem for en vinkelsliber, når man har kæden fastspændt i en skruetvinge på værkstedet.... men når den sidder på et hjul, er den pokkers svær at arbejde med (holde stram). Har prøvet det i undervisningssammenhæng. Så forudsætningerne er vigtige!

Spændende projekt, I har gang i - husk at fortælle, hvad I nåede frem til!!!


Mvh.

Jan R.
man kunne jo også tænke i to-komponent baner. Når skiven bryder barrieren mellem de to komponenter fedtes skiven først ind og pakkes som ved tagpap, hvorefter massen hærder og binder skiven fast i emnet (hvis muligt).

Derved standses opbrydningsførsøget, og opbrydningsværktøjet ubrugeliggøres også (i kortere tid, hvis kun skiven ødelægges, og længere hvis skiven hærdes fast i låsen.
Hej igen,
Tak for jeres inputs.
Jeg prøver lige at give lidt feedback på de seneste svar.
1) For at afklare til at starte med. Det vi laver er, som tidligere beskrevet, en ny låsetype til cykler. Dvs at den skal sidde på en mobil enhed, og du får dermed lidt svært ved at spænde den op i en skruetvinge.
2) Vi er godt klar over, at man alting kan få låsen op, hvis man virkelig gerne vil. Der findes stadig skærebrændere og hydraulic bolt cutters, som er rimelig svært at stille noget op imod. Pointen er nok, at lave noget, der er så tilpas besværligt, at tyven vælger cyklen ved siden af.
3) Rør i rør princippet er rimelig effektivt mod vinkelsliber - HVIS man skærer i roteringsretningen! Problemet er at tyven blot kan skære i rørets længderetning, hvor det ikke roterer, og dermed kommer igennem meget nemt.
4) Vinkelslibere kan æde alt materiale. Selvfølgelig tager noget stål lidt længere tid end andet, men problevet er, at godstykkelsen på en lås er begrænset. Det ville være noget andet, hvis man skulle igennen en musten af hærdet stål.
5)Vi har eksperimenteret lidt med to-komponent, men har ikke fundet noget, der hærder hurtigt nok. Vinkelsliberen er jo igenem et rør på 2 cm i diameter på 10 sek. Det er meget svært at få skiven til at sidde fast i materialet på så få sekunder. Du må gerne uddybe hvad du tænker på i forbindelse med tagpap?
Annonce
Har du et metal som er hårdt nok f.eks. wolfram såå går en vinkelsliber ikke "bare" lige igennem.

Jacob
Skrevet af Jacob Antenne den 22-06-2009 17:10
Har du et metal som er hårdt nok f.eks. wolfram såå går en vinkelsliber ikke "bare" lige igennem.

Nu er det også sådan at wolfram kun kan gnistes eller slibes, og oven i købet er realativt dyrt.
så det ville være dybt besværligt at bearbejde.

I ruko's Boresikerede låse sidder der x-antal hærdede kugler, som bevægere sig, dette kunne måske være løsningen.

eventurelt ved at fræse nogle spor også anbringe en række kugler, de forfærdelige at komme igennem da de bare snore rundt når man prøver at bore i dem, og elelr bruge en vinkelsliber :-)

så hvis i kunne få fat i noget hårdt/sejt værktøjstål f.eks Inconel, Monel eller  Hastaloy, også anbringe nogle hærdede kugler, det tror jeg ville være "død & helved" at komme igennem!
Skrevet af ThomasBerg den 22-06-2009 14:01

....... Du må gerne uddybe hvad du tænker på i forbindelse med tagpap?

Som anført herover pakker tjæren i tagpappet sig relativt hurtigt på skæreskiven, så skæreevnen bliver meget begrænset. Men i relation til en metallås så er der jo næppe basis for at lave en tjærepakning i et omfang der giver nogen reel virkning.
Hej Thomas Berg.
Kender du de såkaldte "zinkklodser"-(som består af bl.a.zink og magnesium).De bruges til at sætte på både under vandlinjen,hvor de kan neutralisere den galvaniske spænding,der opstår på skibe under vandlinien.Dette materiale er det nærmest umuligt at få en vinkelsliber til at gøre noget ved.
Mvh.isabel

 Min hobby drejer sig ikke kun om et område(emne)Jeg har bygget glasfiberbåde-gør det fortsat lidt.Arbejder med træ i mit værksted.reparerer gamle møbler.Laver ind imellem mekaniske maskiner.For tiden har jeg fået et gammelt junghansurværk ordnet,så det kan gå,men jeg mangler en reservedel,som jeg ikke har kunnet lave selv på tilfredsstillende vis.Det drejer sig om en slags forlængelse af pendulet-en slags bladfjeder,som pendulet hænger på.Jeg håber nogen kan hjælpe mig med at finde ud af,hvor jeg kan købe denne reservedel. Og til urværket er jeg ved at bygge en urkasse,der får et antikt look,så den kan passe  til urværket stilmæssigt.

Det var alt fra mig lige nu.

Med venlig hilsen

Tage Elkjær Larsen

hvad med vand den er også umuglig at skære i retoltatet er sprøjt.!
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis