Hvor mange HK til en Maxi 77?

Ann og jeg har en Mariner 9.9 4 takt på vores Maxi 77. Den vejer jo lige knap 40 kilo så det er jo en lidt stor satan sådan at få ned og op.
Vi vil under alle omstændigheder forstærke ophænget bag på båden så den hænger mere stabilt, men vi har også talt om at få en lidt mindre motor på.
Det skal være en der har lader til vores batterier.
Skal man ned i vægt ser det ud som om vi skal 4 hk ned. Altså ned til en 6 HK.
Så det store spørgsmål er om det er kræfter nok til ca. 2 ton båd? Nogen der har erfaringer med det??
Og hvilke 4 takt på ca. 6 - 7 hk er født med lader.?

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

22 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

jeg har sejlet med en 7 hk vire bensinmotor i min salta 26  (2ton) den var helt fin i normalt vejr, men i kraftig vind , og strøm, var den for lille,så der er en volvo penta , 9hk  på vej ned i maskinrummet ,så jeg ville ikke skifte til en mindre motor,

men det er selvfølgelig helt op til dig selv


Det vi ikke når i dag ........skal vi da ikke lave om i morgen

hej Andy. Du må gøre dig klart, hvad den skal bruges til. Vil du pine dig igennem stærk modvind og store bølger, eller vil du hellere flade sejl og krydse højt med motorhjælp, så er 6 hk nok. I min Bostrøm 29 6T sad en 7.5 hk Arona, og jeg havde ikke en chance for at komme frem imod store bølger i stærk vind, så det var de flade sejl, og så må man ikke glemme at en smule motorhjælp, medfører at du kan gå en streg eller to højere til vinden. En alt for tung PHmotor er lidt dum at bakse med, så du har et valg.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Ja det er også vores tanke. Vi overvejer også at sætte en rullegenua foran, så skal gennem stærk modstrøm og modvind er det lidt mere venligt at rulle en stump ud og krydse end at skulle kravle op for at skifte til krydsfok.
Indtil nu har det ikke været nødvendigt med mere end ½ gas på vores 9.9 hk men vi har jo også kun sejlet en halv sommer med den.
Og på den lille flirt på 1 ton kunne vi gå meget tæt på vinden med sejl og motor.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Jeg har aldrig selv haft en rulle-rebe genua, kun en rulle, som jeg rullede forsejlet op på når den skulle væk, rart ved singlehanded sejlads, men i dag ville jeg nok købe en, hvis jeg havde en båd til den. Specielt mindre både, hvor det er lidt bøvlet at komme på dæk i hårdt vejr, må ha' stor glæde af den, og sikkerhedsmæssigt er det da en klar gevinst, men alting koster jo.
Har Ann fået klargjort skibet

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Desværre har Ann og jeg lige haft livet lidt på pause.. Jeg røg ind med en blodprop i hjertet og fik en ballonoperation og en stent (hønsenet i blodåren).
Jeg er nu hjemme og på arbejde igen, så nu skal det bare holde op med at regne og blive lidt varmere så går vi i gang.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Annonce
Det er jeg da ked af at høre, håber du er kommet godt over det, og har det godt.
Erik

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
jo tak. Jeg har det faktisk godt. Det er jo nærmest rutine på hospitalerne når sådan en som mig kommer ind.
Faktisk har jeg det på mange områder bedre bla. fordi jeg ikke bliver så let forpustet mere og så er det jo blevet en ret dejlig fornemmelse at vågne hver morgen.. og det håber jeg jo jeg for lov til mange år endnu.

Men jo, man bliver jo en del forskrækket når man sådan pludselig skal af sted i en ambulance.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

........ godt du er oven vande igen ..............

............har selv sejlet Granada 24 med en 8 hk Evinrude med extra langt ben ..... vil ikke anbefale mindre motor   ........


....god arbejdslyst..

....... g.lykke...........
Okay ikke under 8 og helst ikke under den vi har på 9.9 hk.
Men hvordan fikser jeg så lige den med at få motoren op og ned.. den er rimelig stor og tung.
Den ramler ind i søgelænder eller hvad det hedder der bag på..
når læ side er den side motoren sidder i (styrbord) så sidder benet ned i vandet selv om den er helt oppe og vippet så meget den kan...

Jeg har kigget rundt efter noget elektrisk eller andet som er til at betale og kan laves af en gør det selv mand.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

sæt lige et billede på af systemet

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Der er yderligere 12 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis