Hvor mange HK til en Maxi 77?

Ann og jeg har en Mariner 9.9 4 takt på vores Maxi 77. Den vejer jo lige knap 40 kilo så det er jo en lidt stor satan sådan at få ned og op.
Vi vil under alle omstændigheder forstærke ophænget bag på båden så den hænger mere stabilt, men vi har også talt om at få en lidt mindre motor på.
Det skal være en der har lader til vores batterier.
Skal man ned i vægt ser det ud som om vi skal 4 hk ned. Altså ned til en 6 HK.
Så det store spørgsmål er om det er kræfter nok til ca. 2 ton båd? Nogen der har erfaringer med det??
Og hvilke 4 takt på ca. 6 - 7 hk er født med lader.?

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Ann og jeg har en Mariner 9.9 4 takt på vores Maxi... Vis hele indlægget
22 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
det er svært lige nu, fordi jeg har taget pladen af som holdt systemet, fordi den virkede for lille og spinkel. Hele "enden" af båden vibrerende og vi var bange for at det skulle op stå "fibertræthed"
Jeg er ved at få lavet en større plade som er ca. 16 mm tyk i stedet for 10 mm og så bliver den i areal ca dobbelt så stor.

Dette billede er af en der er af samme system men ikke helt magen til. 

Problemet er at sådan en 9,9 hk vejer ca. 36 kg. og sikkert bygget til en stor jolle. Når vi skal hive motoren op så kommer det bærehåndtag der vender fremad i kambolage med hine op og ned systemet.. så den skal drejes.. mens den hives op.. så kommer den i klammeri med søgelænder højre oppe..
Vi håber at de 6 mm den kommer længere bagud vil hjælpe. ( de 6 mm pladen er tykkere)
Samtidig har jeg vendt noget om som var samlet forkert. Vi kunne ikke sætte den plade som motoren sidder på lodret. Det er den nu så skruen vil blive vippe længere op.


Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Hvis man beragter beslaget lidt kritisk, så består det af et ret smalt beslag til fastgørelse på båden, et par spinkle arme med en plade hvorpå man fastspænder en 10 hk motor. Opbygningen er jo ikke særlig stiv sideværts, hvorfor man roligt kan regne med vibr. i motoren får armene i samme vibr. Princippet med 2 skinner med en passende afstand som skrues direkte på agterspejl, og en slags vogn til motoren, eller den tilpassede model, som bruges på f.eks. folkebåde er klart at foretrække, på grund af en langt større stivhed. Jeg havde engang et sådant beslag på en båd med agterkahyt, hvor jeg måtte ligge på maven på ruftaget for at betjene det, så jeg lavede en lille rebtalje, til at hejse vognen/motoren op med.

Man kan endvidere påpege at, såfremt beslaget ikke sidder vinkelret på sejlretningen, vil der hele tiden være et sideværts pres på armene, som vil bøje lidt efter belastning.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Jeg har set de skinner, men så skal motoren vippes ind under søgelænder når den er oppe. Ellers kan jeg ikke se hvordan jeg får skruen helt ud af vandet?



Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

jeg er ikke lige så kendt med Maxien, men på min båd kunne jeg løfte så højt at der ikke skulle vippes.

tilføjet:  der er en her, som bruger systemet. Du skal huske på at når du hæver motoren med dit beslag kommer den tæt på båden, det er ikke tilfældet, hvis den trækkes lodret op.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Købes en ny påhængsmotor, så er det jo en 4 takts motor idag, og sådan en er der vibrationer i, især når det er en 1 cyl. Derfor er det nok ikke lige sagen med det stativ du viser, selv med en 2 takts er det noget rasle-dingelværk.
På min Nordisk Folkebåd (2 ton) har jeg en 4 takts 6 Hk Suzuki fra sidste år, det er en fin motor, men den har en svaghed. Håndtaget er trukket ind, så det sidder midt for motoren, og så er der et delvist fritsiddende kabel til gashåndtaget. Det kan måske fungere på en jolle, men på en sejlbåd, hvor man trækker motoren op i skinner monteret på hækken, så er det uhensigtsmæssigt.
Gashåndtaget er lavet noget bedre på en ny Mercury. Det er en aksel, der løber inden i selve håndtaget, og så sidder det på siden, af motoren, så det kan vippes op og væk, så sidder det ikke i vejen.
Man siger omkring 2 Hk pr ton båd. Jeg har sejlet ved siden af en Folke med en 4 Hk 4 takts Mercury, og den kunne jeg lige følge med.
Kender du ikke en du kan låne en motor fra og så prøve det?
En fordel ved disse 4 - 6 Hk motorer er, foruden de kører længe på en liter brændstof, så har de en indbygget tank på 1,5 liter; så er du fri for at have ekstern tank i fast installation.
Med hensyn til hård modvind i en Maxi 77 og Nordisk Folkebåd: Hvad er lige problemet? Det er en sejlbåd!

 

Annonce
Med hensyn til hård modvind i en Maxi 77 og Nordisk Folkebåd: Hvad er lige problemet? Det er en sejlbåd!


At vores havn ligger midt i Svendborg sund. Vinden bliver presset gennem sundet som gennem en tragt.
Dvs at nogle steder har enten medvind eller modvind.
Når man samtidig har modvind og modstrøm og der ikke er en særlig bred sejlrende skal der krydses heftigt og helt uden motor har jeg prøvet at krydse over en time på det samme sted.. på det ene ben gik vi baglæns og det andet frem igen.
Men med en hjælpemotor ville vi jo være gået fremad.. men når det er meget snævert og mange lystbåde og færger vil man helst, at hensyn til andre og søfartsloven sejle kun for motor.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

prøv at kikke på denne side, de har lavet et hejse system på en maxi 77. http://www.big-c.dk/ vh Mikkel
Det ser da smart ud Mikkel, og ret simpelt.

 Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

Det er så ikke lige sådan et design vi syntes om .. men tak for linket..

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Hej, vi har en 6 hk 4 takt på en Maxi 77. Det er fint med de forhold vi har omkring Helsingør og den er ikke tungere en jeg selv lige kan smide op over beslaget ( i strakte kontor-arme) når den står på land.
vh Jesper
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis