Indvendig sandblæsning?

Nogen der kender til noget grej til indvendig sandblæsning?

Det, jeg skal have sandblæst, er en trykflaske. Dvs. adgangshullet er 28mm (3/4"RG) og dybden af beholderen er ca. 600mm.

Jeg har tænkt på at modificere en af de små sandblæserpistoler, mekanikere og karosserifolk bruger. Men jeg er lidt i tvivl om hvordan jeg får ejektorfunktionen til at virke i et så langt blæserør. Så min tanke var, om der sidder en eller nogen derude, der kender til noget eksisterende (der ikke er for dyrt, eller kan kopieres ;) )

" Who dares wins" - Eller rettere:  "Who tries learns!"
Aut. Vvs-installatør og kloakmester.

Nogen der kender til noget grej til indvendig... Vis hele indlægget
22 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Så kunne du jo også bruge almindeligt tørt strandsand, det er mere "rundt" hvor kvarts sand virkelig er skarpt.
Skrevet af Håndværkeren den 28-03-2009 09:53
Så kunne du jo også bruge almindeligt tørt strandsand, det er mere "rundt" hvor kvarts sand virkelig er skarpt.
Ja, men, jeg har tidligere forsøgt at anvende strandsand til blæsning. Jeg tømte 2 * 11kg gas under en gammel grukedel, og sandet var stadig fugtigt.

Men i en luftopstilling skader lidt fugt sikkert ikke, og sandet er jo billigere end det i sække

Det er da heller ikke den rigtige måde at tørre sand på, Jeg har haft to stk. af de billige trapetz plader med et par klodser imellem, her drysede jeg det fugtige sand ind imellem og lod det stå på skrå mod solen. Der kan du så fylde nyt på i løbet af en time på en varm sommer dag. På den måde tørrede jeg 20-25 kg. om dagen meget billigt.
Skrevet af Håndværkeren den 28-03-2009 18:49
Det er da heller ikke den rigtige måde at tørre sand på, Jeg har haft to stk. af de billige trapetz plader med et par klodser imellem, her drysede jeg det fugtige sand ind imellem og lod det stå på skrå mod solen. Der kan du så fylde nyt på i løbet af en time på en varm sommer dag. På den måde tørrede jeg 20-25 kg. om dagen meget billigt.
Sneeeeeeeedigt ..... !!
Dét er noteret til senere brug. Tak.

Du kunne måske nøjes med at fylde flasken ½ med sand, stille den i 45° og lave en anordning så den roterer. Derved vil sand langsomt "slibe" indersiden.

Lidt off-topic så er der et par ting jeg spekulerer over i dit indlæg.

* Enten findes der er en godkendt metode til at rense trykflasker til dykning hvis de er rustne indvendigt. Brug denne metode til dit projekt eller find nogen der gør det.

* Eller der findes ingen metode til rensning, fordi trykflasker der er rustne indvendig ikke kan renses og dermed er ubrugelige/farlige.

Jeg ved intet om dykning, flasker eller den slags, men nogen gange begynder man at finde snedige løsninger på problemstillinger og glemmer måske at det problem man vil løse, ikke kan løses på forsvarlig måde. Nogen gange kan man bare ikke reparere, fikse, renovere en ting. En af dem kunne være rustne trykflasker...
Annonce
Skrevet af MikeMarbjerg den 29-03-2009 20:57
Du kunne måske nøjes med at fylde flasken ½ med sand, stille den i 45° og lave en anordning så den roterer. Derved vil sand langsomt "slibe" indersiden.

Lidt off-topic så er der et par ting jeg spekulerer over i dit indlæg.

* Enten findes der er en godkendt metode til at rense trykflasker til dykning hvis de er rustne indvendigt. Brug denne metode til dit projekt eller find nogen der gør det.

* Eller der findes ingen metode til rensning, fordi trykflasker der er rustne indvendig ikke kan renses og dermed er ubrugelige/farlige.

Jeg ved intet om dykning, flasker eller den slags, men nogen gange begynder man at finde snedige løsninger på problemstillinger og glemmer måske at det problem man vil løse, ikke kan løses på forsvarlig måde. Nogen gange kan man bare ikke reparere, fikse, renovere en ting. En af dem kunne være rustne trykflasker...
Den gængse metode er stort set som du beskriver. Man placerer flaskerne i en eller anden anordning, under en eller anden vinkel, og lader dem rotere langsomt. Mens de roterer er de fuldt, enten med lokkebrikker eller småsten, eller slibesand, eller glasskår - eller noget helt andet forholdsvist hårdt og kantet.

Alt afhængigt af hvor angrebne flaskerne er, så tager det X tid.

Jeg kunne sagtens vælge den løsning. Men - 2 ting:

- Dels er jeg ikke verdens mest tålmodige person ;)
- Og dels syntes jeg det er sjovt at finde nye måder fra tid til anden.

Så der er intet forgjort i at lede efter andre (hurtigere?) metoder. Det tager måske lidt tid at komme til en brugbar løsning, men så har jeg måske lært lidt undervejs.

Og, i øvrigt, flasker til dykning (og andre trykflasker, der fyldes og tømmes) vil ruste indvendigt over tiden. Det skyldes den kondens der uvægerligt er i den atmosfæriske luft.

Jeg ved godt at trykket påvirker større arealer i dykkerflasker end i et rør men jeg ville nu ikke stresse for meget over styrken i flasken, rustskaller er selvfølgeligt ikke godt da de kan blokkere/ødelægge regulatorene men jeg har personligt overværet et system der bestod af 1/2" fittings, svejste vandrør og kuglehaner altsammen i bedste harald-nyborg kvalitet trykprøvet til 240 bar (i vandfyldt tilstand), efter at have set det besluttede jeg at lave startluftsystemet i min båd i galv. vandrør, pt. har der ikke været problemer med at køre 30 bar med fittings/pakgarn.

Dr_Lyn
Skrevet af Dr_Lyn den 30-03-2009 00:11
Jeg ved godt at trykket påvirker større arealer i dykkerflasker end i et rør men jeg ville nu ikke stresse for meget over styrken i flasken, rustskaller er selvfølgeligt ikke godt da de kan blokkere/ødelægge regulatorene men jeg har personligt overværet et system der bestod af 1/2" fittings, svejste vandrør og kuglehaner altsammen i bedste harald-nyborg kvalitet trykprøvet til 240 bar (i vandfyldt tilstand), efter at have set det besluttede jeg at lave startluftsystemet i min båd i galv. vandrør, pt. har der ikke været problemer med at køre 30 bar med fittings/pakgarn.

Dr_Lyn
Oh dear..!!

Jeg stresser fsv. heller ikke så meget over det. Men LOTEK, der skal trykprøve mine flasker brokker sig over interiøret. Og det lille sk... stempel har lidt at sige i relation til at få fyldt flaskerne. Og da det ikke er så nemt at komme derned med sandpapir, og jeg ikke har tålmodighed til en almindelig "tumler" så er jeg nødt til at finde en alternativ løsning.

Hvad er det for en båd du har? Jeg har selv, i min læretid, tumlet med "Grenaa" og "Gardener" motorer i gamle fiskerbåde. Og den slags er mig bekendt de eneste (tager jeg munden for fuld her?) der skulle have luft for at få svinghjulet igang.

Hej JpS.

Ja der tager du nok munden lidt for fuld, alle glødehoveds motorer og simidiesler kunne fås med luft start, jeg har selv haft en 12/15 Hk. Søby motor.

Jeg har en gammel tysk flodslæbebåd jeg er ved at lave en overbygning/aptering på, den er oprindeligt født åben som "barkassen", indrettet som havneslæber men skal nu have hus på så det ikke regner på mig. Motoren er en 6 cyl. mwm/deutz med turbo/ladekøler der giver mig 6,5 kn i tomgang pga. det meget letløbende skrov. i tomgang bruger den 7 l/time og ved fuld gas går den 11 kn og bruger 35 l. i timen. Luftstart er den mest stabile start jeg nogen sinde har haft, det virker HVER gang, jeg har en dieseldrevet kompressor der kan snorstartes hvis det skulle blive nødvendigt så jeg løber aldrigt tør for luft. Motoren minder lidt om grenå men heldigtvis er den noget mere kompakt, selv om det ikke lige er "kompakt" man tænker på når man ser den.

Dr_Lyn
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis