Vinduesliste smuldre!!!!



Mine alu lister omkring vinduerne begyndte sidste efterår at smuldre indvendig! og i dag kan så jeg at de er smuldret mere siden efteråret.
Hvad er det der sker og hvad skal jeg gøre for at stoppe det??
Det er som om at listen "koger op" og så er der en del smulder og listen er ved at tærre væk- det er helt tørt smulder!.!
Jeg har vedhæftet et billede.
16 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
det liner ganvallisk tæring har du noget jern under eller tæt på det sted?
det enest du kan gøre er at skifte listen men jeg ved ikke om der er andre det har et andet råd om det
hilsen rene

renek Bæltbåden af 1887(kertemindebåd)

danmark ældste bermudarig (bermydiansk sloop rig )

Det behøves vel ikke at være galvanisk tæring, men almindelig korrosion. Jeg har også nogle hjørner der er korroderet væk og det er fordi at dine alulister ikke er hermetisk lukket. Er der bare en rids der går under overfladebehandlingen så kommer der korrosion. Saltvand og aluminium er en dårlig kombination hvis det ikke er behandlet 100%
Hej
Ja jeg vil sige som RENEK det ligner galvanisk tæring. Har sejlet i søværnet som maskinchef på forskellige skibe, nogle af dem havde alu overbygning. Der var store huller hvor overbygningen var i kontakt med stålet. Så fortæl lige om det er et stålskib rammerne sidder i. Jeg har en Luna 26 ( glasfiber) der 34 år gammel, den er født med aluvinduer, de er som nye.

Mvh Finn

Hej igen

 

Tak for nogle hurtige svar.

Jeg skal på havnen i dag igen, så vil jeg se om der er jern i nærheden...

Det er et glasfiber skiv.

Kan jeg stoppe tærringen eller er løbet kørt??

Jeg vender tilbage senere med updates.

Du kan se om der er gods nok til at rense det af til rent metal. Er der det er det jo bare at rense af og få det malet.

 Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

Annonce
Jeg har et glasfiber skib og mine alu lister forsvinder også i hjørnerne og de er ikke i kontakt med noget jern overhovedet. Jeg arbejder som helikopter mekaniker og de maskiner vi har kommer der også korrosion på selv de heller ikke er i kontakt med jern.

Ohøj

 

Jeg kan nu tilføje at der ikke umiddelbart er noget jern i forbindelse med listerne...!! Jeg har sidste sommer monteret et par nye lamper ca 1/2 m. fra listerne, som er Herstal lamper af noget stål, men det er vel ikke noget problem, vel??

Hvordan renser jeg dem af og beskytter dem igen?

Der er samme problem, dog ikke så voldsomt, på flere andre lister på båden. Der er flere lister der er begyndt, mere eller mindre, at tærre på båden både udvendig og inddvendig. Hva` er der galt??

Jeg har nu tænkt mig at rense dem med noget alurens, og herefter beskytte dem med enten voks eller nanno??!!?!
Hva`siger i til det??

Hej Aphroditte. Mit bedste råd er at afmontere listerne hvis det er muligt, og så få dem elokseret om, husk at fortelle at det er til en båd så får de et ekstra lag eloksering. Du kan jo også vælge at male de , men jeg tror tæringen fortsætter da det er saltet i luften der angriber aluminiummet.
Mvh Jørgen.

udluftning,udluftning,udluftning

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også