Vinduesliste smuldre!!!!



Mine alu lister omkring vinduerne begyndte sidste efterår at smuldre indvendig! og i dag kan så jeg at de er smuldret mere siden efteråret.
Hvad er det der sker og hvad skal jeg gøre for at stoppe det??
Det er som om at listen "koger op" og så er der en del smulder og listen er ved at tærre væk- det er helt tørt smulder!.!
Jeg har vedhæftet et billede.
Mine alu lister omkring vinduerne begyndte sidste... Vis hele indlægget
16 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hmm der er også samme problem på nogle af de andre vinduer på den udvendige side...
Der var en nabo på havnen i dag der mente at jeg måske ikke havde nok zinckannoder på båden!!

Jeg er snart klar til at gøre hvad som helset - bare jeg ikke skal skifte alle lister i båden inden længe..
Skrevet af Aphroditte den 20-03-2009 20:55
Hmm der er også samme problem på nogle af de andre vinduer på den udvendige side...
Der var en nabo på havnen i dag der mente at jeg måske ikke havde nok zinckannoder på båden!!

Det er svært uden videre at forestille sig at flere zinkanoder skulle løse problemet. Faktisk vil dine aluminiumslister ofre sig for eventuelle zinkemner. Det er på grund af deres indbyrdes placering i spændingsrækken.

Jeg vil foreslå dig at tage et bedre (skarpt) billede af problemet og maile til f.eks. Lewmar eller deres danske agent, et lokalt værft eller et aluminiumsfirma og få deres bud på problemet. De vil helt sikkert også kunne foreslå en løsning.

Ellers vil jeg foreslå at gøre som håndsatd siger og få dem eloxeret.

WS
Rå aluminium danner fra naturens hånd en oxideret overflade, hvis hårdhed og holdbarhed er afhængig af kvaliteten af den anvendte aluminium.

Hvis du sliber en aluminiums overflade og kører hånden over den vil du se dine hænder blive sorte, da du har ødelagt /brudt den beskyttende oxiderede overflade og der kan gå måneder før der igen er oprettet en beskyttende overflade. Udsætter du den så for luft med saltholdig vanddamp vil det begynde at boble op og nedbrydes.

Formodentlig er dine lister af "dårlig" kvalitet og du kan kun løse problemet ved - som flere foreslår - demontere dem og få dem elokseret igen.

Elokseringen som typisk giver mellem 25 og 50 my hård overflade gør også at du vil se de ikke bliver så hurtig grå at se på.

Jeg ville dog få et tilbud på nye lister og sammenligne det med prisen på en eloksering.
Det materiale der er forsvundet kommer jo ikke igen.

Og så skal der -som Lynæs skriver- en god udluftning til. 

Og du løser ikke noget ved at sætte flere zinkanoder på - jeg går udfra at du har anoder på idag -
Aluminiumsglaslister............. hvordan er de monteret ?   rustfrie stålskruer ?

Alu og rustfrit stål er absolut ikke gode venner ...........


....god arbejdslyst..

....... g.lykke...........
Ja, jeg tror det er rustfrie skruer.... Hvad vil du så foreslå jeg skruede i istedet?

...og kan processen stoppes så de ikke smuldrer helt væk?
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også