Astra '96 går ujævnt..

Hej

Min astra st.car '96 "prutter" i udstødningen. Det er ikke så voldsomt, men rimeligt hyppigt. Jeg har skiftet tændrør (de gamle var pæne, måske endda lidt for pæne. De var helt tørre og uden en eneste dråbe benzin..) og tændkabel (877kr hos mekonomen), ingen ændring. Så fik jeg kørt en fejldiagnostik på den, ingen fejl.

Den trækker ikke helt optimalt men det er ikke slemt. Man kan liiige mærke det når den kører, men kun meget lidt. Ellers er det kun når den holder i tomgang.

Er der nogen som har et bud på hvad der kunne være galt med den?

På forhånd tak.

 

27 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Under indtryk af, hvor mange kvaler du har haft, er jeg næsten helt ked af at komme med et bud, men prøv at få taget en kompressionsprøve.
Er den god nok, skal du kigge på din knastaksel og se om den er slidt ned på en eller flere af knasterne.

Med venlig hilsen
ktm

 

Ja det er sgu lidt ærgeligt.. Jeg har brugt 5000 på dele på de 14 dage jeg har haft bilen.. Til gengæld kostede den kun 19.000, har ingen rust og har "kun" gået 214.000km. Og den er sgu god nok, bare jeg kan få styr på centrallåsen og den ujævne gang. Jeg overvejer lidt at se bort fra at den går lidt ujævnt, for som nævnt er det kun i tomgang at man virkelig ligger mærke til det. Når først den kører er der ikke så meget at komme efter. Jeg ved ikke om det er at stike sig selv blår i øjnene, men så længe den ikke har problemer med at trække, så tænker jeg at så kan det ikke være så slemt.

Mek'en som testede den med computer i dag lyttede lidt på den, hev tændhætterne af en efter en, og konkluderede at det ikke var nødvendigt at lave en kompressionstest da der ikke var noget at komme efter den vej. Så det må jeg jo tro på.

 

Forresten.. Hvis det viser sig at det er knastakselen der er slidt, hvad har det så af betydning? Hvis det er liv eller død for bilen, så er der jo ingen vej udenom, men det ville nu være dejligt hvis den bare kunne køre lidt uden at skulle op på liften et stykke tid (har kun kørt 490km i den..).

Er der andre ting som kunne spille ind? Jeg ved ikke helt hvorfor, men jeg har en ide om at det er brændstofdoseringen der er forkert. Ved bare ikke hvordan jeg skal tjekke op på det..

 

Det kunne vel nok være en dyse der ikke er for god. Jeg ved ikke hvilket system den kører med. Hvis det er singlepoint er det ikke ukendt at det er noget upræcist.

Med venlig hilsen
ktm

 

Hmm.. Jeg må kigge på det.. Men jeg syntes bare at "ujævnheden" i motorgangen er for ureglmæssig til at det skulle være en slidt knastaksel. Hyppigheden er stor, men udsættene er små og kommer ikke reglmæssigt efter hinanden. Hvis det var en tap på knastakslen der var så slidt at det får motoren til at springe en cylinder over, ville det så ikke ske rimeligt reglmæssigt?

Mht. systemet mener jeg at have læst i Haynes at det er singlepoint.

Jeg kan fint leve med det, jeg har bare lige mistet min seat pga. brændte ventiler fordi tandremmen blev sat på lidt skævt. Så jeg er meget oppe på tæerne omkring små mislyde og ureglmæssigheder. Men hvis ikke det betyder noget, så er det ok for mig at den "prutter" lidt. 


 

Annonce
Hvis din Opels singlepoint er lige så sløj, som den der findes på Fords 1,4, er der vist ikke megen fremtid i at rode meget med det, når problemerne indskrænker sig til tomgangen alene, hvis den da ikke forurener for meget.
Jo hvis knastakslen er meget slidt, vil den sætte ud helt rytmisk.
Undrer mig at det skulle koste Seatens liv, at den havde brændt ventiler! Så slemt er det da heller ikke at ordne ventiler, uden jeg ellers skal klåge afgørende i det! :)

Med venlig hilsen
ktm

 

Nej det er rigtig nok. Men der var også nogle andre problemer som ville koste 10.000 at få lavet, og bilen havde kun kostet 15.000, så jeg tænkte at så ville jeg hellere købe en ny gammel bil

Hjulophængene havde det heller ikke for godt.

Astraen har lige været til syn (20 dage siden) og der blev der ikke bemærket noget med lambda-sonden og derfor går jeg ud fra at forureningen er ok.

Men hvis det er singlepoint indsprøjtningen den er galt med, er det så noget den kan leve videre med? Ville gerne kunne nå at få den op på 300.000 km (215000 nu) for den bliver lagt til hvile.

 

hvad levere benzinpumpen af tryk ?
Det er et godt spørgsmål, hvordan tjekker man det?

 

Så er problemet løst! Jeg har ikke gjort noget siden jeg skiftede tændrør og tændkabler, de skulle åbenbart bare have lidt tid før de virkede som de skulle.. Nu går den dejligt jævn. Det er rart når tingene virker

Mange tak for svarene.

 

Der er yderligere 17 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis