Astra '96 går ujævnt..

Hej

Min astra st.car '96 "prutter" i udstødningen. Det er ikke så voldsomt, men rimeligt hyppigt. Jeg har skiftet tændrør (de gamle var pæne, måske endda lidt for pæne. De var helt tørre og uden en eneste dråbe benzin..) og tændkabel (877kr hos mekonomen), ingen ændring. Så fik jeg kørt en fejldiagnostik på den, ingen fejl.

Den trækker ikke helt optimalt men det er ikke slemt. Man kan liiige mærke det når den kører, men kun meget lidt. Ellers er det kun når den holder i tomgang.

Er der nogen som har et bud på hvad der kunne være galt med den?

På forhånd tak.

 

Hej Min astra st.car '96 "prutter" i... Vis hele indlægget
27 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
....det var en kort glæde. Én dag uden problemer og nu er den gal igen. Jeg ved simpelthen ikke hvad jeg skal stille op med den motor.. 

 

der kan være flere ting galt, som gør du får problemer. Normalt er en alm stor service tiltrængt på de fleste ældre biler, og hvis du vidste hvor meget det kan gøre ved de fleste gamle biler med problemer.
din bil er ret basic, og ret solid mange astra ejere har biler der har gået 300000+km uden store problemer for motorene holder ret godt, nu har du hvis ikke nævnt hvilken motor der ligger i din vogn, men de mest alm er 1.6nz (72hk) og x16xel motoren (ca100hk)

nu ved jeg ikke hvad din mekaniker har lavet ved bilen, eller hvilke dele du har fået skiftet, udover tændkabler, og rør, og en go ide er lige og sikfte strømfordeler, og strømfordeler dækslet, så er du sikker på der ingen fejl er der, og det er ikke så dyrt igen og så er alt undtagen tændingsmodulet nyt.
En go service er altid godt med frisk olie/luftfilter, (evt tandrem osv)
Opel i den årgang der har problemer med tomgang plejer og ha en tomgangs regulator som er skyld i det problem (den blir fyldt med olie slam, og så kan den ikke regulere og må derfor renses)
på motore med xe,xel betegenlsen, der kan en dårlig toppunkts føler være skyld i baladen, og den kan sagtens være i uorden uden der kan læses en fejl ud.

i øvrigt er du selv i stand til og læse fejl ud på bilen, da den har selv diagnose, hvis du får brug for det igen. Du kan finde mere hjælp og guides på opelpower. dk der finder du både en guide til og rense din tomgangs regulator, og til fejludlæsning.

mvh
En Opel Kører



Venner er som tygge gumme de klistre alt sammen :-)

Hej ckdk88

Mange tak for dit svar, der er rigtig nok mange gode ideer at gå ud fra

Jeg mener at det er en 16nz eller 16el (jeg kunne jo kigge, men har ikke gjort det endnu, og klokken er jo mange lige nu..

Jeg har lige fået ny drivrem, tændrør og tændkabler. Du foreslår strømfordeler og dæksel, men min astra er en 1,6i og har derfor elektronisk strømfordeler som burde være selvregulerende, så der hjælper det vel ikke meget at rode. Selvfølgelig kan det være at der er noget galt med den, men så burde jeg vel få en fejl når jeg laver en udskrift på den..?

Tandremmen bleb skiftet d. 9.6.07 ved 180.000 km. Nu har den kørt 214.700, så der burde jo være lidt tilbage i den endnu.

Jeg har i planerne at jeg skal skifte olie og oliefilter snart, så må jeg jo lige tage tomgangsregulateren med.

Men bare for at præcisere: den går ikke op og ned i omdrejninger i tomgang, ihvertfald ikke i almindelig forstand. Der er simpelthen tale om "udsættere" hvor den springer et cylinder over. Det lader til at være tilfældigt hvilket cylinder der er tale om. Så kan det vel ikke være tomgangsregulateren, den ville vel få motoren til at gå op og ned i omdrejninger, i stedet for ligefrem at få den til at springe cylindre over?

Luftfilteret ser fint ud, men det skifter jeg også.

Jeg har fået fat i en Haynes manual til bilen. Jeg vil kaste mig over en stor service og lavde det jeg kan selv, og så se hvor det får mig hen.

Jeg har også hørt om det med topføleren fra andre. Er den til at skifte selv når man ikke er super ferm til biler?

 

Krumtapføleren kan have en klat møg på følererspidsen, som kan forstyrre.
På den Vectra 2.0 jeg har vrøvlet om tidligere, sad den på motoren ind mod kabinen og var til at skrue ud, uden de store falbelader. Det var dog ikke mig selv, der pillede den ud!

Prøv også at efterse de store luftslanger i indsugningen. De kan være med små, fine revner i "harmonikafolderne". Er du i tvivl så vikl den suspekte steder med isolererbånd.

Med venlig hilsen
ktm

 

hej
der findes c16nz x16sz x16szr c16se 16lz 16nzr x16xel i astra, c16nz er med fordeler tænding så den har du nok ikke... så mit bud er x16sz for den er ret almindelig og har elektronisk tænding, den føler du skal kikke efter ser ca sådan her ud: http://www.refako.dk/product_info.php?cPath=1_100000084_245000376_110000376_120001807&products_id=1-4009.01491598331807

1.6 kører med monopiont indsprøjtning, som faktisk bare er en elektronisk karburator, det er meget simpelt, mener faktisk kun der er en lambda, temperatur føler og så gasspjælssencor og krumtapsføler som giver signal til styreboksen, så den er ikke super advanceret. og hvis der så er en fejl på en af dem, ja så går den anderledes.
er der forskel på hvordan den sætter ud når den er varm eller kold?
kører den okay på literen (13-15km/l)?
men prøv og gør som ktm skriver...


Venner er som tygge gumme de klistre alt sammen :-)

Den går 12,5 på literen. Jeg kiggede efter motorkoden, men den må være faldet af, slidt af eller så godt gemt at jeg ikke kan finde den..

Mht hvornår den sætter ud, så er det værst når den er varm. Der er ikke så meget vrøvl når den er helt kold. Da jeg tændte den i morges var der faktisk ingen problemer overhovedet. Da jeg så havde kørt 5km var der problemer igen. Det er mest når den kører i lave omdrejninger (50km/t i 4. gear eller 80km/t i 5 gear) og så når den accelererer. Der er ikke så meget når den kører i lidt for høje omdrejninger (50km/t i 3. gear eller 80km/t i 4. gear)

Men den føler som ktm beskriver, hvor sidder den? Jeg syntes ikke rigtig jeg kan finde den..


 

det kunne godt lyde som det er temperatur sensoren, for hvis den ikke medeler computeren om den rigtige temperatur, så kører den med choker og det giver udsættere ved lave omdr og ikke så langt på literen, og der vil den køre normal når det er koldstart...

det med den krumtapsføler, kik i din haynes, det er nemmer og se end det er og forklare, med mener den sidder bag skjoldet til tandremmen, så den er lidt bøvlet og komme til, der sad den ihvertfald på min gamle vectra...

Venner er som tygge gumme de klistre alt sammen :-)

Har du et bud på hvad en krumtapføler hedder på engelsk?

Jeg gik ud fra at den hed crankshaftsensor, men det er der ikke noget der hedder i Haynes..


 

Så er der udvikling i sagen. I den gale retning.

Jeg har ikke fået kigget på følerne endnu, men nu er udsættene blevet hyppigere.

Hvis det er temp.føleren der er gal, kan det så forværres inden jeg får en ny på? (selvfølgelig ka nder komme problemer med overophedning hvis ikke føleren får sat blæseren i gang, men indtil nu har temperaturen ikke været over 90 grader, så det jeg tænker på er mere mht. benzindoseringen)

Jeg skal ud og køre 150-200km i morgen i ét stræk, så jeg er lidt oppe på tæerne..


 

Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis