Astra '96 går ujævnt..

Hej

Min astra st.car '96 "prutter" i udstødningen. Det er ikke så voldsomt, men rimeligt hyppigt. Jeg har skiftet tændrør (de gamle var pæne, måske endda lidt for pæne. De var helt tørre og uden en eneste dråbe benzin..) og tændkabel (877kr hos mekonomen), ingen ændring. Så fik jeg kørt en fejldiagnostik på den, ingen fejl.

Den trækker ikke helt optimalt men det er ikke slemt. Man kan liiige mærke det når den kører, men kun meget lidt. Ellers er det kun når den holder i tomgang.

Er der nogen som har et bud på hvad der kunne være galt med den?

På forhånd tak.

 

Hej Min astra st.car '96 "prutter" i... Vis hele indlægget
27 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
nu ved jeg jo ikke hvor slemt dine udsættere er, men 150-200km er langt i en bil du selv tvivler på og så er det hverken en behagelig tur selv om der intet sker, ligemeget hvad vi siger, så lån en bil hvis du kan, og nyd turen. jeg har svært ved og hjælpe dig mere, uden selv og kikke på bilen, eller inden du selv får konstateret om der er fejl i nogle af de ting vi har foreslået. ellers må du bide i det sure æble og finde en ældre mekaniker (de plejer og være gode til ældre biler) og lade ham kikke på den, og så betale hvad et koster.

Venner er som tygge gumme de klistre alt sammen :-)

Så har jeg været nede og måle på temp.føleren. Den siger 1880 (1,880) ohm ved 30 grader celsius. Den skulle være 2450 ved 20 grader og 1180 ved 40 grader, og eftersom det er en eksponentiel kurve så er det vel rigtig nok. Jeg skifter den for at være sikker alligevel. Men jeg ved ikke om jeg tror det er det der er galt. Da jeg skiftede tændrør for en uges tid siden var tændrørene fine og rene, de gamle altså. Så problemet er jo nok snarere at den ikke får benzin nok. Det kan selvfølgelig også skyldes temp.føleren, men jeg tror ikke det kan være den når den ligger i det rigtige interval. Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre ved den, men alle forslag er velkomne..

 

du mangler lige os skrive om det gjorde en forskel med den nye temperaturføler?
den ledning der går til/fra temperatur sensoren har du prøvet og tjekke om der er nogen der har pillet ved den? for nogen har loddet modstande ind imellem i håb om flere hk, men det laver kun problemer.
prøv og tjeck alle dine kabler sidder rigtig for et kabel der sidder lidt dårligt er jo ikke til og fejl finde på, så tjeck tjeck og dobbelt tjeck (-:
Har du os fået tjekket op på krumtapssensoren?

Venner er som tygge gumme de klistre alt sammen :-)

Hej ckdk88

Jeg har endnu ikke fået skiftet føleren, jeg fik bare tjekket om den virkede. Værkstedet anbefalede mig at få den målt med et ohmmeter inden jeg bestilte en ny. Det har jeg så gjort, altså bestilt en ny.

Jeg fik ikke tjekket krumtapsensoren, den havde jeg desværre glemt. Det må jeg lige få gjort.


 

Annonce
Ved ikke om du har fået løst problemet, men jeg har lige haft hyr med sådan en på værkstedet.
Samme problemer med lidt udsættere, og bilen kunne til tider køre HELT åndsvagt på vejen. Dog var det kommet så vidt at motorlampen tændte, og meldte fejlkode 13 (Oxygen sensor voltage no change, or circuit open), altså enten stod lambdasignalet stille, eller også var kredsløbet åbent.

En udmåling af lambdasonde-ledningen og 2 lambdasonder senere uden at blive et hak klogere måtte man jo ty til andre midler. Efter lidt yderligere udmåling åbenbarede problemet sig, løsningen på fadæsen blev en ny stelledning til motorstyreenheden. Der skal være 3, de er alle brune. Prøv at trække begge stik af og mål mellem en god stelforbindelse på karossen og så i de brune ledninger i stikket. Over 1 ohm er uacceptabelt.

Det var stikben b10 der var problemet, og efter lidt ringen rundt fandt jeg ud af at det er et kendt problem på netop den, x16sz tror jeg nok den hed.

hej...

jeg har en astra 1,6 som lige nøjagtigt gør det samme.. mit var bare så slemt at den gik ud en gang mellem og hoppede og dansede helt vildt når den var varm... og så indilmellem så kørte den fint..
motorlampen lyste dog hele tiden.

det var tændingsmodulet der åbenbart var brændt af... den kostede 300 kroner og er lige til at skifte... den sidder inde under rotordækslet...

det var da i hvert fald en mulighed og prøve at skifte den... jeg har nemlig også prøvet skifte kabler, rør, tændspole, lambdasonde og alverdens ting før vi prøvede den tændingsmodul...

mvh henrik

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis