Vandrør

Hej LDS

Jeg er ved at renovere min kælder og i den forbindelse skal jeg have skiftet et stykke vandrør formentlig varmt vand til badeværelset.  Røret hænger under kælderloftet samlet efter mottoet: Har vi ikke kaviar så må vi tage hva' vi har" Det vil sige med en masse tilfældige bøjninger, så røret slår et sving ind i rummet.
Det ser mildest ikke særlig kønt ud. Derfor vil jeg have flyttet det ind til væggen. Jeg tænkte når nu det er et synligt rør, at jeg selv kunne ordne det. Jeg skal bare lige vide hvad det er for noget rør jeg skal bruge. Er det bare alm. sort stålrør eller skal det være galvaniseret? Det skal males bagefter.
Hej LDS Jeg er ved at renovere min kælder og i... Vis hele indlægget
32 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
hey flot arbejde... jeg har selv på et tidspunkt haft uddannede vvs montører til at lave rør i min gamle kælder - og jeg kan love dig for at der var det lavet mange sjove løsninger, med bl.a. rør som krydsede loftet istedet for at følge kanten, rør som hang og var sat skævt op - så....

Cold be heart and hand and bone, cold be travelers far from home... they do not see what lies ahead when sun has failed and moon is dead.
Jeg har bestemt også set det der så værre ud - lavet af en fagmand!

Med hensyn til ikke-godkendte radiatorforskruninger, så har jeg da også en bøjning siddende i min brugsvandinstallation, som mistænkeligt ligner sådan en. Lavet langt før min tid i huset.
Hvordan ser man forskel på godkendt/ ikke godkendt?

Er det godt?
Eller er det bare godt nok?
Jeg har lige endnu et spørgsmål vedr. rørbærere. Jeg har ledt lidt på nettet efter nogle jeg kunne bruge uden held. Problemet er at jeg er afhængig af de gamle rør som hænger ca. 7 cm. under loftet og så lange kan jeg ikke finde dem. Findes der nogle der er så lange eller endnu bedre, nogle der er justerbare? jeg skal bruge dem til 3/8'' vandrør og til 50 mm grå afløbsrør som godt nok hænger langs væggen.
Jeg har set sådanne vandrør hængt op i hulbånd adskillige gange, udført af Kongelig Autoriserede Blikkenslagere af Guds nåde. Så kan du vel også?
Du skal overhovedet ikke skamme dig over det udførte arbejde. Negative vibrationer kan du betragte som brødnid! :)
De fejl der har været i min vandinstallation er forårsaget af de autoriserede. Det jeg selv har lavet har været uden fejl. :)

Med venlig hilsen
ktm

 

der findes forlængere til forzinkede rørbærere, og du mener sikkert 3/4 og ikke 3/8 ? 7 cm må vist være en 16 mm + en 19 mm + en rørbærer (den gir vist 3,5 hvis jeg husker rigtigt?)

http://www.hedestoker.dk/shop/item.asp?id=1478

og den til 110 afløb : http://www.primavvs.dk/shop/ht-pvc-roerbaerer-110-91330p.html
de er begge fundet helt tilfældigt; du kan finde mange flere på goggle


Annonce
Til KTM

Det må da være rart at det kun er de autoriserede der har lavet fejl hos dig og ikke dig selv som lægmand. Har du overvejet at søge ind som overvismand ? 

Desuden er der stor forskel på rørlæggere ligesom der er på alle andre og når jeg som rørlægger kan se at folk ikke har den store øvelse og forstand udi rør vil jeg til hver en tid forsøge at få dem fra at rode med deres egne rør da jeg har set rigtig mange skader og nogle af dem voldsomt dyre fordi man selv forsøger at lave et stykke håndværk uden den fornødne viden og kundskab. En kælder under vand eller en rindende vandrør under gulv kan sq blive en ret dyr fornøjelse bare for at spare en vvs-mand. Brødnid? Den behøver vist ikke yderligere kommentar herfra.
Bazze, jeg er da ærgerlig over, at når man vil forsøge at få gjort tingene rigtigt med autoriserede folk, at det så går galt, så jeg efter nogle få år selv skal lave det om.

Og iøvrigt er der jo heller ikke meget der tyder på, at hvis man betaler fagfolk i dyre domme, at så sker der ikke sjusk. Der kommer da jævnligt beretninger om det man kalder byggesjusk.

Og så pisser Daniels nedladende tone mig en del af, selv om den nok var ment spøgefuldt.

Med venlig hilsen
ktm

 

fair nok...der findes håndværkere i alle klasser
Jeg prøver nu på at gi folk alle de oplysninger de søger her på sitet men hvis jeg ser noget der kan udvikle sig til noget klamp eller noget farligt så kan jeg ikke lade være med at sige. Der kan hurtigt opstå noget rigtigt skidt når folk selv laver rør. Kig op på den rørsamler der er brugt til at samle med og så fortæl lige mig om den er VA-godkendt for det er der vist kun een af den slags der er ?...er den lovlig ? er den trækfast ? :-)
I sagens natur er det ikke nogen alle lægfolk ved og ikke for at lyde klog men der er altså en grund til at man har stået 3,5 år i lære og ikke bare har taget et 25 timers kursus på aftenskole ;-))
og så lige til mureren: jow, den rørsamler er lovlig og den er VA-godkendt og den er trækfast. Du har ramt den eneste rørsamler jeg ville have brugt i samme situation hvis jeg ikke havde skåret gevind i det rør og brugt en union. Godt ramt og sov trygt :-)
Skrevet af bazze den 04-04-2009 20:15
der findes forlængere til forzinkede rørbærere, og du mener sikkert 3/4 og ikke 3/8 ? 7 cm må vist være en 16 mm + en 19 mm + en rørbærer (den gir vist 3,5 hvis jeg husker rigtigt?)

http://www.hedestoker.dk/shop/item.asp?id=1478

og den til 110 afløb : http://www.primavvs.dk/shop/ht-pvc-roerbaerer-110-91330p.html
de er begge fundet helt tilfældigt; du kan finde mange flere på goggle


Jeg huskede lidt forkert, kunne jeg se da jeg lige har været nede og måle efter. Hvis vi tager vandrøret først. Der er 5 cm. fra loftet til MIDTEN af røret. Det må være sådan man skal måle ikke??? Jeg har lidt svært ved at vide om jeg så skal bruge forlængerstykker da de sider her på nettet der sælger lortet ikke gider skrive hvor lange deres rørbærere er. Er det standart (3,5 cm?), siden de ikke skriver det? Ellers må jeg i en butik eller til en vvs mand og købe dem.
Men der er altså tale om vandrør der er 3/8'' og ikke 3/4'' Dem du linker til kan bruges til ½-2" rør står der Det samme er så vidt jeg kan se gældende for 50 mm. grå plastafløbsrører. De skriver bare de sælger afstandsstykker og så er det det.

Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også