Vandrør

Hej LDS

Jeg er ved at renovere min kælder og i den forbindelse skal jeg have skiftet et stykke vandrør formentlig varmt vand til badeværelset.  Røret hænger under kælderloftet samlet efter mottoet: Har vi ikke kaviar så må vi tage hva' vi har" Det vil sige med en masse tilfældige bøjninger, så røret slår et sving ind i rummet.
Det ser mildest ikke særlig kønt ud. Derfor vil jeg have flyttet det ind til væggen. Jeg tænkte når nu det er et synligt rør, at jeg selv kunne ordne det. Jeg skal bare lige vide hvad det er for noget rør jeg skal bruge. Er det bare alm. sort stålrør eller skal det være galvaniseret? Det skal males bagefter.
Hej LDS Jeg er ved at renovere min kælder og i... Vis hele indlægget
32 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af bazze den 23-02-2009 20:02
tjaa..med den indsigt ville jeg nu få fat i en vvs'er :-)
Når det er sagt kan jeg da godt gi et par gode råd. Du skal bruge galvaniseret rør til vand ellers tærer det sorte rør ret hurtigt væk. Og hvis du skal lave en samling skal du for alt i verden ikke bruge en messing-samling (osse kaldet en radiator-union) da den for det første ikke er godkendt til at sidde på brugsvandinstallationer (VA-godkendt) og for det andet får resten af din galvaniserede instal til at ruste pga afgivelse af ioner fra kobberet i messingen, der angriber zinken i stålrørene :-)
Med disse råd kan du nok klare det meste selv men ha alligevel en dykpumpe og en robåd indenfor rækkevidde og en mobil med nummeret til den lokale vvs'er indkodet

Udfra det du skriver mht. ikke at bruge messingfittings i en brugsvandsinstallation, undre mig lidt da jeg har altid været af den overbevisning, at det kobber fittings man ikke måtte sætte foran stålrør.

syntes ellers tit jeg har set i både nye og ældre installationer at man feks. sætter fordelerrør til pex på et stål rør og så vidt jeg ved er disse også af messing.
er ikke expert på dette område men har jeg ikke ret i mine iagtagelser?
Lige et tillægsspørgsmål. Hvad koster et ordenligt gevindskærersæt, hvis jeg en gang skal til sådan noget igen?


En RIDGID skralderørsklupsæt koster ca. 2.500, en el-klup koster ca. 5.300 (1/2" - 5/4")

En Rothenberger el-klup koster ca.  3.100 (1/2" - 1")

Der findes sikkert også en lidt billere mellemvare på markedet, som vil være udemærket til Lav-Det-Selv brug

Venlig hilsen

Klaus
Der findes forskellige slags messing. De fittings som man skal bruge til vandinstallationer skal være VA-godkendte og lavet af en legering som er afzinkningsbestandig. Når man taler om messingfittings til at samle rør ( radiatorforskruninger) så er disse ikke VA-godkendte og de er lavet af en legering af messing som afgiver ioner i vandet som igen *spiser* zinken i de galvaniserede rør med brud og skader på anlæg som følge. Vandmålere og fordelerrør og kuglehaner osv skal være lavet af afzinkningsbestandigt messing og være VA-godkendte for at sidde på vandrør. Håber det hjalp lidt!  
VVS'en er sparet væk, og hvad er sparet er tjent...eller hvad man siger.

Dog er resultatet ikke lige noget en fagmand ville sende en regning for at have lavet :) da enhver normal kunde ville kassere den form for aflevering af skæve rør :)
Man skal bare jordes hva? De 2 rørender sidder i 2 forskelige højder hvis det er det du mener. Og der er ikke sat bæringer/ophæng op endnu derfor hænger det lange rør skævt!

Men jeg undskylder virkelig jeg har provokeret nogen ved min begejstring over at have lavet det selv.
Rolig murer, du har sq gjort det overraskende pænt af en vvs-amatør. Der er så mange muligheder for at enten komme galt afsted eller lave noget klamp der ikke holder ret længe eller laver problemer på installationen. Hvis du har haft problemer med dit gevindskæreværktøj kom jeg til at tænke på om du havde brugt skærevæske ? Og hvis det er til brugsvandsrør skal det være skærevæske til samme. Havde engang en kammerat der lavede nye rør i sit kolonihavehus og da han løb tør for skærevæske brugte han WD-40 :-) Det havde han glæde af i mange år og det smager sikkert stadig underligt fra de rør. Hvis man bruger rigeligt med skærevæske så tror jeg godt man kan få et harald nyborg gevindskære-sæt til at holde lidt længere.
Dejligt med lidt opbakning Bazze, selvom du var lidt skeptisk i starten, men på en humoristisk måde Det irriterer mig bare lidt når nogen kommer med sådan en ukonstruktiv og nedsættende kommentar. Når man tænker på alt det fusk der ellers er blevet lavet af gør det selv folk inden for VVS og el, så synes jeg da det er store ting at det her bare er tæt og fungerer!

Det med skærevæsken er noteret til en anden gang.

Ja sorry Carsten, det er bare en torn i øjet på en fagmand :)

ps. så er det også ulovligt at udføre ændringer på en vandinstallation.

men ok flot klaret af en murer :-) jeg øvede mig også i at pudse vægge for nogle uger tilbage.
Jeg ved godt det er ulovligt,  Jeg valgte kun at lave det selv fordi det var synlige rør og fordi der er afløb i kælderen. I det firma jeg var i lære var der en svend der sagde: Regler er kun retningslinier der skal bøjes lidt efter behov. Men han tog nu også rimelig let på tingene.

Der er yderligere 12 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også