Jordvarme

Hej..
Er der nogle der ved cirka hvad det koster i strøm om året at have jordvarme, mit hus er på 230 m2.
Er der forskel på om man graver slangerne ned i ler jord, eller alm jord..
Hej.. Er der nogle der ved cirka hvad det koster i... Vis hele indlægget
73 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg mener absolut, man skal lave jordvarme, hvis man har mulighed for det.
Jordvarme er mere stabilt i kolde perioder og kan levere varme selv under de -20, som luft/vand normalt stopper ved (slår over på el-patron).

Der mangler lige det i regnestykket over rentabilitet, at cop som regel er 1 - 1,5 bedre på jordvarme, så skal man ikke til at skifte en ude-del efter 15 år, som man ofte skal på luft/vand-vp. Udedelen er jo jordslangerne og de kan holde i mindst 50 år og sikkert 50 mere!

Men ellers er luft/vand efterhånden et rigtig godt alternativ, hvis man ikke vil have hele haven gravet op! Og de kan sagtens levere varme på is-kolde dage, blot man køber et mærke, der laver til Norden, så som IVT, Nibe, DVI, Danfoss samt flere.
Skrevet af sælbyggårn den 04-03-2009 10:16
Jeg mener absolut, man skal lave jordvarme, hvis man har mulighed for det.
Jordvarme er mere stabilt i kolde perioder og kan levere varme selv under de -20, som luft/vand normalt stopper ved (slår over på el-patron).

Der mangle lige det i regnestykket over rentabilitet, at cop som regel er 1 - 1,5 bedre på jordvarme, så skal man ikke til at skifte en ude-del efter 15 år, som man ofte skal på luft/vand-vp. Udedelen er jo jordslangerne og de kan holde i mindst 50 år og sikkert 50 mere!

Men ellers er luft/vand efterhånden et rigtig godt alternativ, hvis man ikke vil have hele haven gravet op! Og de kan sagtens levere varme på is-kolde dage, blot man køber et mærke, der laver til Norden, så som IVT, Nibe, DVI, Danfoss samt flere.

Hej.

Har du regnet på en kvalitetspumpe, de pumper du nævner, de har ingen stor cop-værdi.

PE

Hej.

Har du regnet på en kvalitetspumpe, de pumper du nævner, de har ingen stor cop-værdi.


Det er en IVT og Bosch L/V.
En ting er fabrikkernes oplysninger om cop, noget andet er virkelighedens verden.
De tal, jeg bruger er målt med energimåler på både varme og varmt vand samt elmåler på det samlede el-forbrug til varme og varmt vand.

Mange producenter regner ikke cirkulationspumper og andre ting med og du får kun tal for bestemte temperaturer, så det siger i virkeligheden ikke ret meget.

Et par kommentarer til dit regneark:

Med et årlig forbrug på 5.500KWh ville jeg da bare vælge elvarme. Det viser dit regnestykke jo også. Dog viser det at luft->vand løsningen er en lille smule billigere end elvarme, men en årlig gennemsnitlig COP på 4,22 tvivler jeg nu også meget på. Om vinteren, hvor der er brug for varmen, kan jeg ikke forestille mig at COP for luft->vand kan komme op i nærheden af COP for vand->vand.

Kommer man lidt længere op i forbrug giver det nok mening med luft->vand. Og længere op betaler det sig nok bedre med vand->vand.

Du har nogle væsentlige faktorer med, som mange glemmer. Afskrivning, forrentning og vedligehold.

Mit årlige varmeforbrug ligger på 40-50.000KWh, så der dur el-varme og oliefyr ikke. Jeg har pillefyr som primærvarmekilde og oliefyr som backup om vinteren. I overgangsperioderne kører jeg på oliefyr og når der kun skal varmes brugsvand bruger jeg el. Desuden har jeg et par brændeovne.

Så afhængig af ens forbrug er det jo forskellige løsinger, der er ideelle.

>-------------------------forbrug---------------------->
el, naturgas, olie, luft->vand, træpiller, korn, halm, vand->vand. 

Annonce
Skrevet af Hans123456789 den 06-03-2009 22:25

Et par kommentarer til dit regneark:

Med et årlig forbrug på 5.500KWh ville jeg da bare vælge elvarme. Det viser dit regnestykke jo også. Dog viser det at luft->vand løsningen er en lille smule billigere end elvarme, men en årlig gennemsnitlig COP på 4,22 tvivler jeg nu også meget på. Om vinteren, hvor der er brug for varmen, kan jeg ikke forestille mig at COP for luft->vand kan komme op i nærheden af COP for vand->vand.

Kommer man lidt længere op i forbrug giver det nok mening med luft->vand. Og længere op betaler det sig nok bedre med vand->vand.

Du har nogle væsentlige faktorer med, som mange glemmer. Afskrivning, forrentning og vedligehold.

Mit årlige varmeforbrug ligger på 40-50.000KWh, så der dur el-varme og oliefyr ikke. Jeg har pillefyr som primærvarmekilde og oliefyr som backup om vinteren. I overgangsperioderne kører jeg på oliefyr og når der kun skal varmes brugsvand bruger jeg el. Desuden har jeg et par brændeovne.

Så afhængig af ens forbrug er det jo forskellige løsinger, der er ideelle.

>-------------------------forbrug---------------------->
el, naturgas, olie, luft->vand, træpiller, korn, halm, vand->vand. 

Hej Hans.

Det effektforbrug som jeg har på 5500 kwh er det som varmepumpen skal have for at kunne producere varmebehovet i referencebygningen.

Jeg synes at du skulle studere luft-varmepumper inden du giver dig ud på isen


PE

Så forstår jeg ikke noget    Så burde udgiften til el jo være det samme ved de to varmepumper (5500*1,85) og så burde det blive varmere i huset med den højeste COP.

Udgangpunktet må jo være ens varmebehov.

Det der gør det lidt svært at sammelligne varmepumper, er jo når man ikke kender de forskellige betingelser som COP værdierne er angivet ved. Jo større temperaturforskel mellem fordamper og kondensator, jo lavere COP, så den varierer jo meget over året og for luft->vand er den desværre laves, der hvor behovet er størst. Ved vand->vand er den rimelig konstant.

Har selv haft en luft->vand, som skulle levere varme til radiatorer og brugsvand. Der satte jeg temperaturen, så der aldrig skulle tændes for den kolde hane, når vi skulle i bad. Men det vist noget med at varmvandsbeholderen gerne skal lidt længere op i temperatur, af helbredsmæssige årsager. Det havde nok været mere ideel, hvis jeg havde haft gulvvarme og lod varmepumpen varme op til den temperatur der var nødvendig for gulvvarmen og boostede det sidste stykke op på brugsvandet med en el i en gennemstrømsvandvarmer.

Uanset om det er luft->vand eller vand->vand, så er det nok en god ide at kombinere det med gulvvarme og klare de sidste par grader på brugsvandet med elvarme.

Luft->vand skal nok være den ideellle løsning for mange pga den lavere afskrivning og forrentning. Nok næppe pga af en bedre COP. Igen kommer det jo så an på hvordan ens energibehov fordeler sig over året. Andelen til brugsvand er jo nok rimelig konstant. Men for dem der har et stort energibehov, som mig, er andelen til brugsvand udetydelig lille.

Jeg kan bidrag med at jeg konkret i mit hus brugte 15 rummeter brænde og 1700 liter olie.
Det kostede alt i alt kroner 23.000 om året. Brændet var selvskovet.

Nu bruger jeg 9500 om året på jordvarme.
"Det effektforbrug som jeg har på 5500 kwh er det som varmepumpen skal have for at kunne producere varmebehovet i referencebygningen"

Har lige checket dine tal igen og ovenstående passer ikke (det gav heller ikke mening). De 5500 kWh er husets energibehov. Det passer med de tal du har for eludgifter 5500*1,85/4,22=2411 og 5500*1,85/3,2=3180.

Så det er enten 5500 kWh/4,22 den ene pumpe skal have eller 5500 kWh/3,2 den anden skal have.
Skrevet af Hans123456789 den 07-03-2009 00:36
"Det effektforbrug som jeg har på 5500 kwh er det som varmepumpen skal have for at kunne producere varmebehovet i referencebygningen"

Har lige checket dine tal igen og ovenstående passer ikke (det gav heller ikke mening). De 5500 kWh er husets energibehov. Det passer med de tal du har for eludgifter 5500*1,85/4,22=2411 og 5500*1,85/3,2=3180.

Så det er enten 5500 kWh/4,22 den ene pumpe skal have eller 5500 kWh/3,2 den anden skal have.


Hej med jer i to klogerikker.

Jeg synes at i skulle analysere regnearket rigtig inden i hopper ud i at kritisere det der er fremvist.

Mærklig nok, så lever jeg af at rådgive indenfor energi og har gjort det i mange år  så mon ik det er noget om snakken at regnearket er rimelig korrekt Skal lige nævne, at det er professionelle som har udført arket, jeg benytter det kun, men kan læse/analysere, at det er korrekt.

Hilsen Dansk Klimatech


PE

Der er yderligere 53 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis