Rækkefølge v lægning af nyt tegltag

Hej

Jeg vil selv lægge et nyt tegltag.
Jeg skal nedtage et nuværende vingetegls-tag.
Og sætte 4 velux-vinduer samt en færdigkvist i.
Desuden skal der laves skotrender, tagrender og inddækning ved brandkam og skorsten.
250mm isolering.
Diffusionsåbent undertag.
Vingetegl.

Er der nogen, der har en liste med den bedste rækkefølge at gøre tingene i?
Altså forskalling, isolering, tagfod, afstandslister, undertag, lægter, tagrender, rygninger, skotrender osv?
Hej Jeg vil selv lægge et nyt tegltag. Jeg skal... Vis hele indlægget
107 svar
 Følg tråden
Der er 80 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Sålænge dine mål passer med at den er lidt højere end en normal lægte - har været oppe og vende tidligere her:

http://www.lav-det-selv.dk/Forum/aff/4/aft/116309/afv/topic/

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Er der nogen, der har en kommentar til, om det er en god ide at sætte udluftningsstudse i undertaget ved uventileret konstruktion?

Som jeg skriver højere oppe, er studsen jo udluftning, men også et hul i undertaget.
Kommer an på om undertags producenten foreskriver det... ?
@ Koludabyg - er det ikke sådan at de fleste producenter af diff. åbent undertag der lægges direkte imod isolering forudsætter en tæt dampspærre samt 1/-500 del af undertagets areal skal være ventileret jvf gældende bygningsreglement?

Ville det så ikke være en god ide at sætte et par udluftninger (eg. monarfol) per fag uanset?

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Annonce
Som sagt kommer det an på hvad producenter foreskriver, hvis man ikke overholder dette er ens garanti væk.

Men generelt enig med dig i at de fleste banevarer der ligges på langs af spærene, skal der benyttes udluftninger.
Jeg har lagt mit undertag på tværs af spærene, og producenten foreskriver ikke udluftninger. Men nu har jeg dem jo, så jeg tror, jeg sætter dem i, - jeg kan bedre lide for meget luft end for lidt luft..

Jeg kommer med billeder af min taglægning i morgen aften!

Det går godt, - takket være de supervenlige og dygtige folk, der skriver på dette forum!
De fleste undertagproducenter forskriver udluftninger uanset hvad, men lægges det på tværs af spærene vil der altid være ventilation.

Vi ser frem til de gode billederne af projektet...
Jeg er færdig med mit tag, men kan desværre ikke finde min ledning til min tlf, så jeg kan overføre billeder, men de kommer!

Her er mine erfaringer med selv at lægge tegltag (Viking K13 falsteglsten) og Divoroll Top undertag.

Alt i alt er det gået rigtig godt med at lægge det nye tag, der var dog nogle ting, som jeg kunne have gjort bedre.

Den ene side, som var med to velux og et hul til en kommende altankvist, var ret nem at lægge. Det gik perfekt op med stenene i både bredden og højden. Og stenene kom også til at ligge perfekt ved veluxerne.

På den anden side af huset, var det dog langt mere kompliceret og det tog nok 3-4 gange så lang tid at lave denne side af huset. Dette skyldtes, at der er en muret kvist på denne side, samt 3 veluxvinduer. Da stenene ikke gik op hverken i højden på det store tag eller på kvisten, skulle der skæres rigtig mange sten. Også til skotrenden skulle der skæres meget, og desuden skulle mange sten sammenlimes. Jeg fik en tømrer til at undersænke skotrenden og en blikkenslager til at lave blikarbejdet.

Det var nemt at arbejde med Divoroll Top undertaget, jeg synes, det virker som et rigtigt godt produkt. Både behageligt, meget stærkt og fleksibelt. Nemt at stramme ud og få til at sidde godt. Med et tæt falsteglsten, hvor undertaget udsættes for meget lidt lys, tror jeg på lang holdbarhed.

Jeg vil ikke anbefale begynderen selv at lave skotrender, da der nemt kan ske fejl her med fare for utætheder, - især ikke ved gamle skæve spær med påforing.

Jeg lavede selv alle inddækninger ved brandkamme og flunker. Det gik nemt, og det kan man sagtens. Jeg fik blikkenslageren til at bukke zink til mig, og det er tydeligvis i en kraftigere kvalitet end aluen, man kan købe i byggamarkedet.

Alle søm blev slået i med hammer. Her ville jeg næste gang bruge sømpistol.

Bor man i et område med mange tage med traditionelle vingetegl, ville jeg ikke vælge Viking K13. Jeg synes, den er for bølget at se på i forhold til vingetegl. Her ville jeg nok foretrække en sten som Nortegl.

Jeg er MEGET taknemmelig for hjælpen på dette forum og besvarer meget gerne spørgsmål!

Som sagt, billederne kommer, når jeg finder mit kabel...
Og vi venter med glæde på dem...

Helt enig, norteglet ligger helt klart tættere på et alm. vingetegl.

Hvor langt tid tog det dig i alt ca.. ?
Der er yderligere 17 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis