Svinghjul

Hvad kan årsagen være til at mit svinghjul på min volvo p md5 sidder urokkilgt fast? Jeg vinterkonserverede moteren med glykol, i november, den gik fint uden problemer. Ca 14 dage efter var jeg ude at dreje på svinghjulet, det var som om at den lige kunne skubbes op på kompresions punktet, men ikke slog tilbage. Nu kan jeg ikke rokke det ud af stedet. Kan det være gearet? Håber der er nogen der kan få mig til at sove roligt om natten igen! Da jeg har sagt mit job op, og er begyndt at studerer igen, og det derfor ikke må være et alvorligt problem. Vh Mikkel
Hvad kan årsagen være til at mit svinghjul på min... Vis hele indlægget
49 svar
 Følg tråden
Der er 40 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Prøv at rokke lidt baglæns ind imellem, den skulle gerne gå løs, efterhånden som rustopløseren virker.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
ok, hvad er det bedste rustopløsningsmiddel?
der er mange mærker, køb noget på en tankstation, jeg håber du stadig har dieselolie i

ErikChristensen 
Jeg har sprøjtet wd 40 i den.
det skulle kunne gøre det. jeg håber du gjorde det forleden dag

ErikChristensen 
Annonce
Den er træls!
Men "Lynæs" har ret.
Den bør komme efter et par dage med rustløsner.
Ellers skal motoren skilles ad, for så er tæringerne alligevel for voldsomme.
Når du får den løs, så husk at skifte motorolie og filter et par gange efter sådan en tur.  Der står også vand og rustløsner i bundkarret nu.

Underligt at der er kommet vand ind, efter du har kørt med motoren.
Det tyder lidt på at din anti-hævert ventil er defekt. -Den ventil der skal sidde over vandlinien mellem kølesystemet og udstødningen. Tjek hellere også, at der ikke er skidt i den.

Uanset årsag er det en lære for os alle, aldrig at sætte vandhanetryk på en bådmotor!
Vandtrykket kan presse vand retur gennem udstødningen ind gennem åbne udstødningsventiler.
Kør istedet altid vand og kølervæske igennem, ved at afmontere sugeslangen fra vandumpen, start motoren og lad den selv suge fra en spand eller dunk.
Så er der tryk den rigtige vej i udstødningen, og vandet kommer den rigtige vej ud.
2,5 liter frostvæske blandet med 2,5 liter vand, er nok at køre igennem på en lille motor. Så står frostvæsken i alle kroge og i lyddæmperen.

Held og lykke!
Efter at motoren havde stået et par dage med olie i cylinderen, var det i dag muligt at dreje motoren ved hjælp af en stor svensknøgle og et dækjern, stemplet blev listet i bund og cylinderen blev pudset af med vandslibe papir.
Så fik den lidt motorolie i cylinderen og nu drejer den rundt som en drøm

Og da topstykket var afmonteret, kunne vi ligeså godt skylle kølevandskanalerne igennem, da min erfaring siger at alle ældre saltvandskølede motorer er mere eller mindre stoppede.
Det viste sig da også at den var, så først efter ca 40 minutters kratten med svejsetråd og skylden med vand i kanalerne, kom der gennemtræk helt ned til aftapnings hanen, og der kom ca en god håndfuld sand, skidt og andre aflejringer ud.
Nu mangler bare et eftersyn af topstykke og ventiler, ny toppakning, olieskift
og montage, ja så er den volsomme volvo atter klar til nye eventyr.
Så noget tyder på at det er en af de historier der ender lykkeligt...
tillykke med det
hilsen rene

renek Bæltbåden af 1887(kertemindebåd)

danmark ældste bermudarig (bermydiansk sloop rig )

Ja, mine mareridt om en sejlsæson, der var ved at forsvinde er blevet til søde drømme om at komme på vandet igen, takket være den store hjælp jeg har fået fra Dynamic 35, Jeg er blevet meget klogere på min motor, og det ser ud til at den kan holde minimum resten af min studietid. Tak for alle svarene, og især tak for den fysiske hjælp fra Dynamic 35.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis