Båndsav saver skævt

Hejsa

Jeg har købt en lille, billig båndsav af mærket Kinzo til noget træarbejde. Den tager vældig godt fat i træet, også i tykke stykker men jeg kan ikke fat den til at save lige. Når klingen tager, kører den straks ud i en bue, hvilket gør den enormt svær at styre og arbejdet bliver noget mere besværligt.

Hvad kan der være galt? Jeg har læst lidt rundt på forskellige fora og mener at have fulgt de instrukser, der står der, som f.eks. at sætte guideblokkene så tæt på klingen som muligt eller at klingen skal ligge midt på hjulene. Kan det være noget med at klingen ikke er ordentligt spændt? Hvor hårdt spændt skal en båndsavsklinge egentligt være? Der har også været foreslået at købe en ny og bedre klinge, men nu vil jeg gerne lige se, om det er et justerings spørgsmål.
Hejsa Jeg har købt en lille, billig båndsav af... Vis hele indlægget
37 svar
 Følg tråden
Der er 30 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af Anders K på 03 aug 2014 10:20
Ved godt det er i England, men dette sted kan anbefales:
www.tuffsaws.co.uk

Han kan garanteret levere en klinge der kan det du ønsker.


Tak for det, Anders! Et svar jeg kunne bruge til noget Der kan jeg helt sikkert finde det som jeg er på udkig efter.

Gammel tråd, det ved jeg godt, og jeg har tilmed kun læst de første ca 10 svar, der alle er ren nonsens, og tilmed destruktive.  Jeg kan derfor ikke lade være at give et svar, i fald andre skulle komme i samme situation.

Små båndsave har små drivhjul med lille radius, og det ødelægger savklingens udlægning. Når klingen bøjes så meget omkring hjulet, vil tænderne på den ene side blive bøjet, og ændre udlægning, og det får klingen til at save skævt efter meget kort tids brug.
Jo mindre hjul - og jo strammere klingen er, jo hurtigere vil klingen blive misformet og save skævt.

Rådene her i tråden om bare at stramme klingen mere, er ødelæggende både for klinge og for de spinkle små hobbysave, der let vrides skæve. 

Derfor finder du store støbte båndsave med store hjul, på alle snedkerværksteder, hvor der er behov for at kunne save præcist (lige eller kurvet).

Da du har de problemer- start med saven- Er hjulene paralelle- dvs hvis du anbriner et stykke ret stål  eller træ- en lang tømrervinkel er fin til små båndsave; hjulene skal være helt parallele og stå lodret over hinnanden-skærme skal evt fjernes for at kunne dette.
På min bruger jeg hårdttræ til styr- dvs de to klodser, der styrer klingen lige over emnet- og de bliver slidt hule, skæve- så klingen kan vrides. Hvis dette er i orden er det klingen, du skal koncentrere dig om - 1 udlæg på tænderne skal være 100% ens på begge sider- kun virkeligt skarpe hoveder kan lægge dem ud på øjemål- hvilket derfor frarådes- Båndsave er meget følsomme for fejl på klingen- hvis du så meget som tænker at have ramt noget metal, skal klingen/ båndet slibes og lægges korrekt ud- hvis saven er udført i pladestål kan for hård stramning af bånd/ klinge deformere saven så den skærer skævt- Dvs tvinger hjulene ud af position- Jeg har en ældre danskbygget støbejernssav, og den er relativt immun over disse fejl på maskinen, og kan derudover justeres alle steder; vinkel på hjul. opretning af paralellitet. 
HUSK- man løsner altid klingen efter brug, da den ellers vil strække sig
MVH Bjarne S. Nielsen

BSN
Det er jo lidt tid siden jeg startede tråden, så jeg har faktisk ikke den pågældende sav mere, men jeg fik løst problemet ved at købe en klinge i høj kvalitet fra Timberwolf, og det gjorde jeg nogle gange indtil saven ikke duede mere. Skulle jeg prøve igen, ville jeg nok starte med ikke at købe en billig sav men noget bedre og større.
Jeg kan kun anbefale en brugt støbejernssav med store hjul- hvis man har plads til dyret- og da de KAN fås for små penge + lidt til istandsættelse, er det noget som holder mindst en generation. En sådan sav er en kræsen tjener, der skal behandles ikke nænsomt, men med en vis omtanke og alle komponenter skal spille- den må ikke vibrere grundet uligevægt,styrende skal virke og hele opsæning af saven skal spille ethundrede- hvis den f. eks. vibrerer/ryster kan det være ansamlinger af skærespån på hjulene, og derfor en støvekost af og til- dette ses ikke da hjulene er dækket af- forhåbentligt- så man ikke får klingen i hovedet HVIS den en sjælden gang skulle knække- det er ligesom trfikuheld- det er sjældent for den enkelte men det kan ske. MVH PS "bandager" - dvs den gummibelægning der beskytter klingen mod stål og friktionsskader- til hjul KAN købes i sæt på metermål og limes på.

BSN
Annonce
Meget gammel tråd ved det godt.

For mig tyder dit problem i udlægning af din båndsavsklinge og slibning (tandspidshærdede klinger) eller filing af din klinge. (Hss)

Båndhjul lavet sådan at de er højest på midten, let hvælvede så vil din klinge "løbe op på det højeste punkt"

Fotos fortæller nu engang mere end skrevne ord. Har du mulighed for at lægge fotos?

Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Ja, min er en gammel svend helt i støbejern, og ALT kan justeres- Da jeg overtog, var den stillet så åndssvagtat klingen løb af- men det var jo en nem sag at  få klngen til at køre lige- midt på hjulet.

BSN
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis