Båndsav saver skævt

Hejsa

Jeg har købt en lille, billig båndsav af mærket Kinzo til noget træarbejde. Den tager vældig godt fat i træet, også i tykke stykker men jeg kan ikke fat den til at save lige. Når klingen tager, kører den straks ud i en bue, hvilket gør den enormt svær at styre og arbejdet bliver noget mere besværligt.

Hvad kan der være galt? Jeg har læst lidt rundt på forskellige fora og mener at have fulgt de instrukser, der står der, som f.eks. at sætte guideblokkene så tæt på klingen som muligt eller at klingen skal ligge midt på hjulene. Kan det være noget med at klingen ikke er ordentligt spændt? Hvor hårdt spændt skal en båndsavsklinge egentligt være? Der har også været foreslået at købe en ny og bedre klinge, men nu vil jeg gerne lige se, om det er et justerings spørgsmål.
Hejsa Jeg har købt en lille, billig båndsav af... Vis hele indlægget
37 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg er ikke sikker på om du vil kunne skære så fint at du kan lave 1,5 mm. finerplader. En finer sav er i virkeligheden en skarp kniv klinge der skære sig igennem laget.

Men med forsigtighed skulle du vel nok kunne lave finer på en 2-3 mm. tykkelse, det tager bare tid.
Og til dig HansW. så er en klinge lagt meget groft ud hvis de ikke dækker hele savsnittet ved blot højre/venstre udlægning. 

1,5 mm er også meget tyndt til mit formål, men bare at kunne skære nogle skiver i mm tykkelse ville være ideelt. Men lige nu skal jeg bare have denne her til save lige.
Jo, håndværker, men nu taler jeg jo ikke om maskiner i symaskinestørrelse, men om "rigtige" båndsave.
Og her kan man komme ud for omtalte problem ved så relativt fintandede klinger som 6 tænder/tomme.

Er det godt?
Eller er det bare godt nok?
Skrevet af Simski den 22-02-2009 12:20
Men lige nu skal jeg bare have denne her til save lige.

Hvis problemet er at den saver skævt, men ikke buet, kan det fikses ved at rette landets vinkel til klingen. Her er en video der viser noget om opsætning af en båndsav. Den er ganske vist på engelsk og han er efter min mening noget lang i spyttet, men han forklarer meget godt.

Måske det kan hjælpe :)

WS
Nu talte jeg ikke om båndsave i symaskine størelse, men om store båndsave fra min lære tid, og en klinge med 6 tænder pr. tomme, er så vidt jeg husker det vi kaldte en svejf klinge.
Annonce
Problemet er, at den slår en kraftig bue, når klingen kommer i kontakt med træet. Jeg vil gerne se den video, men synes ikke, jeg ser et link?
Håndværker,
Ja hvis klingen også er tilstrækkelig smal, kan den være velegnet til kurvede snit.
Men det er en helt almindelig misforståelse at alle tænder skal lægges ud.
Kig f.eks. i "Maskinsnedkerbogen", den er skrevet af folk der ved hvad de har med at gøre.
Se vedlagte:

Er det godt?
Eller er det bare godt nok?
Så må det være mig der husker forkert Hans, vi havde nu også en filemaskine der gjorde hele arbejdet på en gang. Den kørte hele dagen hver dag og det var kun Mester der måtte røre den.
Jeg vil lige hive tråden frem igen, idet at jeg rent faktisk har fået løst problemet. Problemet skulle vise sig at være klingen. Jeg har købt en ny af mærket Timber Wolf, kvart tomme bred med 4 tænder per tomme, og den saver meget meget bedre end den gamle klinge. Nu er der ingen problemer med at klingen slingrer eller dårlige vinkler. Og det er lykkedes at lave finer på mindre end to milimeter, så der er virkelig tale om en forbedring.
Der er yderligere 17 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis