Båndsav saver skævt

Hejsa

Jeg har købt en lille, billig båndsav af mærket Kinzo til noget træarbejde. Den tager vældig godt fat i træet, også i tykke stykker men jeg kan ikke fat den til at save lige. Når klingen tager, kører den straks ud i en bue, hvilket gør den enormt svær at styre og arbejdet bliver noget mere besværligt.

Hvad kan der være galt? Jeg har læst lidt rundt på forskellige fora og mener at have fulgt de instrukser, der står der, som f.eks. at sætte guideblokkene så tæt på klingen som muligt eller at klingen skal ligge midt på hjulene. Kan det være noget med at klingen ikke er ordentligt spændt? Hvor hårdt spændt skal en båndsavsklinge egentligt være? Der har også været foreslået at købe en ny og bedre klinge, men nu vil jeg gerne lige se, om det er et justerings spørgsmål.
Hejsa Jeg har købt en lille, billig båndsav af... Vis hele indlægget
37 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Det var så en lykkelig slutning på det "eventyr"
Skrevet af jacoblinnemann på 02 aug 2014 17:39
...Nu genopliver jeg lige en utrolig gammel tråd Nogen der ved hvor man køber Timber Wolf klinger i danmark? De eneste jeg har fundet er i udlandet.
Hej Jacob.
Og velkommen her på LDS.

Går ud fra at det er til en båndsav, og der må du nok kunne bruge en klinge købt i DK. De findes i mange størelser så du skal blot kende længden så er der sikkert nogle til dig også.
Tak Jørgen

Ja, det er til en båndsav og jeg kender længden. Jeg har bare indtil videre ikke fundet nogle klinger med 4 tænder pr. tomme i dk. De fleste er 6 og op efter. Jeg har læst en del på nettet og alle anbefaler max. 4 tænder pr tomme.
4 tænder pr. tomme ! Så må det være en stor proff. båndsav for hvis det er hobby modeller tror jeg ikke de findes.
Det har også en hel del med klingens hastighed at gøre, hvor mange tænder der er pr. tomme og hvilke materialer du skal skære i. På min har jeg indstillelig hastighed, og kan bruge klinger der nærmest ligner en nedstryger klinge når jeg skal skære i metal.
Annonce
Det er en lille hobby model. Men "Simski" skriver et par poster længere oppe at hans hobbymodel båndsav kom til at kører rigtig godt da han fik en Timber Wolf med 4 tænder pr. tomme på. Det var derfor at jeg spurgte på denne tråd  Så de må vist være til at få fat i.
Så har de dem vel der hvor du købte maskinen ?
Købte den på den blå avis - så nej, desværre
Så er det nok en ældre model der ikke længere sælges i DK. eller en der er hentet udenlands. Det må sælgeren kunne give dig en forklaring på
Ved godt det er i England, men dette sted kan anbefales:
www.tuffsaws.co.uk

Han kan garanteret levere en klinge der kan det du ønsker.

Med venlig hilsen

Anders

Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis