1 på 2 beklædning

Hej folk på LDS.

Jeg har fået stillet en opgave af mine forældre at lave et mindre hus i træ, eftersom jeg er ved at uddanne mig som tømrer. Dette hus er så et hundehus, til vores lille hund "Mocca". Har fået opstillet facader, gavle og spær + jeg har dækket det ind i vindpap. Har bestemt mig for at det skal blive 1 på 2 beklædning, MEN selvfølgelig kan jeg ikke huske udregningen der bestemmer hvor bred overlapningen skal være, for at brættet i hver ende er lige brede.

Er der nogen kloge hoveder der kan hjælpe mig med dette mindre problem?

Det skal siges at det er fordi jeg ikke kan finde en læreplads :(! at jeg bygger dette, i frygt for at komme til at kede mig.

Jeg takker på forhånd! Mvh. MadsH

<p>If it ain't working, well.... consider fixing it</p>
23 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvor bredt er hundehuset ?
Og hvor brede brædder bruger du ?

Er det 4" brædder du bruger yderst og 6" brædder indvendigt, så laver du feks. 2 tommer luft bad ved, så alle brædder ser ud til at have samme brædde.

Så tager du breden - 10 cm / 15 cm
Så får du ca. det antal brædder der skal være som du kan runde op eller ned, alt efter hvor det lander.

Feks. hundhus 1.5 m langt.

150 - 10 = 140 cm
140 cm / 15 cm = 9.33 brædder som vi runder ned til 9 brædder.
140 cm / 9 brædder = 15,5 cm C/C afstand på brædderne.

Så skal de yderste 4" brædder så have ca. 1" overlæg i hver side.
MEN, hvorfor siger du 150 - 10? Har jeg studset lidt over..

<p>If it ain't working, well.... consider fixing it</p>
Er der virkelig ingen firmaer i Mørkøv der lige står og mangler en tømrerlærling.
Troede ellers firmaerne i kalundborg stadig havde en del at lave.

Nej, det er vist generelt svært at få lærerpladser for tiden.
Jeg tvivler på det. Har søgt ved utrolig mange, og ingen gider lave en aftale, af frygt for ikke at have noget at lave.

Mangler stadig et svar på førnævnte kommentar ;-)

<p>If it ain't working, well.... consider fixing it</p>
Annonce

du skal have fokus på et brædts dækbredde fremfor målet på selve brættet.

Husk og søm korrekt - da 1 på 2 jo skal sømmes lidt specielt

Skrevet af MadsH den 02-02-2009 19:39
MEN, hvorfor siger du 150 - 10? Har jeg studset lidt over..


Man skal altid huske at trække dimensionen af det første bræt fra, så det passer med antal brædder og antal mellerum , ellers passer det ikke når du kommer til enden.

Inderste lag sømmes min. 5 x sømdimension fra kanterne og min. 10 x sømdimension fra enderne.

Og med min. 3 x træets dimension... dvs. 3" søm hvis du bruger 1" brædder.

Anden lag skal sømmes udfra samme  dimensioner, dog må yderste og inderste lag ikke sømmen sammen, så du sømmer ca. 3,5 cm inde fra kanten.

Der skal sømmen så stadig være 4 x dimension , pga. der lægger et bræt imellem.
Dvs. du bruger til yderste lag 4" søm.

Yes yes, det har jeg styr på.. Vi lavede netop dette en del på skole forløbet, ellers tak for tippet ;-)

<p>If it ain't working, well.... consider fixing it</p>

Jaaa, jeg gik godt og tænkte over det, men alligevel.. Jeg takker endnu en gang ;)

Det er bare irriterende med alle de søm.. Må sådan noget ikke skrues på?


<p>If it ain't working, well.... consider fixing it</p>
Jeg havde åbenbart ikke helt fat i det alligevel, med den udregning.. Har prøvet at tegne brædderne lagt på i autocad, men det passer bare ingen steder.

Mit hus er 122 x 103 cm.
Altså siger vi:
122 - 10 = 112
112 / 10 (mine brædder er 10 cm brede) = 11,2
112 / 11 = 10,1

Men når jeg så tegner det allerførste bræt i autocad, hvilket må være hjørnet, så ved jeg jo at to brædder danner et hjørne, så de begge giver 10 cm hver vej. Herfra er jeg så lost. En C/C afstand aner jeg ikke hvor går fra, og til hvad. Lå på skadestuen da vi lærte om lige netop dette. Derfor jeg er så blank :)

Det eneste jeg faktisk skal bruge er bredden på mellemrummet mellem brædderne. Så vil jeg kunne tegne det hele i autocad.

<p>If it ain't working, well.... consider fixing it</p>
Der er yderligere 13 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis