1 på 2 beklædning

Hej folk på LDS.

Jeg har fået stillet en opgave af mine forældre at lave et mindre hus i træ, eftersom jeg er ved at uddanne mig som tømrer. Dette hus er så et hundehus, til vores lille hund "Mocca". Har fået opstillet facader, gavle og spær + jeg har dækket det ind i vindpap. Har bestemt mig for at det skal blive 1 på 2 beklædning, MEN selvfølgelig kan jeg ikke huske udregningen der bestemmer hvor bred overlapningen skal være, for at brættet i hver ende er lige brede.

Er der nogen kloge hoveder der kan hjælpe mig med dette mindre problem?

Det skal siges at det er fordi jeg ikke kan finde en læreplads :(! at jeg bygger dette, i frygt for at komme til at kede mig.

Jeg takker på forhånd! Mvh. MadsH

<p>If it ain't working, well.... consider fixing it</p>
Hej folk på LDS. Jeg har fået stillet en opgave... Vis hele indlægget
23 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

du er lidt forkert på den mads. Du skal ikke bruge afstanden mellem brædderne til noget umiddelbart - du skal derimod bruge en dækbredde.

Hvis du f.eks. starter med at sætte et brædt i start og slut af væg. Så er afstanden fra yderkant første brædt til samme kant sidste brædt 122-10 cm - 112 som du selv er inde på. Din dækbredde pr brædt kunne ved 100 mm brædder f.eks. være 100+70 mm (hvilket giver dig 30 mm/2 - således at andet lag overlapper med 15 mm til hver side.

Så tager du 112 cm/17 cm=6,58 brædder.
det runder du så ned til 6 brædder og afstand fra kant til kant bliver således (112/6)=18,7.

ganske enkelt har du nu en cc afstand på 18,7 cm - når disse er monteret kan du baske andet lag uden på.

håber du forstår fremgangsmåden - men det er lidt svært at forklare.

Husk at hjørner normalt samles i andet lag - hvilket kan forskyde målene en smule, men det er altså lettest når man står med selve væggen.

C/C afstend = center til center afstanden.

Eller fra kant til kant afstand og ikke afstanden mellem brædderne.

Det var også hvad jeg selv mente.. Men hvor langt inde placerer jeg så det allerførste bræt, fra kanten af?

<p>If it ain't working, well.... consider fixing it</p>
Så kommer hjørnet man laver jo til at blive skruet ind i det? :)

<p>If it ain't working, well.... consider fixing it</p>
Ja, hjørne listerne , eller rettere den udvendigt beklædnigen, vil så blive monteret oven på de brædder i hjørnerne.
Fint fint. Så har jeg check på det. Mange tak for hjælpen begge to. Det er dog lidt svært at forstå over internettet, men det gik til sidst ;-)

<p>If it ain't working, well.... consider fixing it</p>

hmm er ikke helt enig med dig koludabyg ....første brædt skal da ikke starte ved kanten - det skal jo rykkes ind netop så andet lag udgør hjørnet. hvis første brædt kører helt til yderkant bliver hjørnet jo noget underligt noget.

hvis brædderne er 3/4" og overlappet eksempelvis 15 mm vil første brædt dermed skulle rykkes hmmm cirka 48 mm ind fra kant hvis min hovedregning ikke slår fejl

Det var også min første tanke, at man beholdte overlappet der også :) Mine hjørner er blevet meget klejne. Da vi lavede selvsamme beklædning på skoleforløbet skulle hjørnet altid være 10x10. Det vil sige at det ene bræt skar vi 2 cm af i længden, og dernæst skruede man brædderne sammen.

<p>If it ain't working, well.... consider fixing it</p>
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis