Forventet pris på udskiftning eltavle?

Hej Alle LDS....

SKal have skifet min eltavle ud med en LK med automatsikringer.
Har den komplette tavle klar, men kan sjovt nok ikke skifte den selv.

Pt ser det ud som på vedhæftede billede...
Hej Alle LDS.... SKal have skifet min eltavle ud... Vis hele indlægget
42 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hvordan beregnes, hvor mange grupper, men kan have i sin installation?

Vi har 3 x 20A ind.

Planlæg positivt - konsekvensberegn negativt. 

mrGDS0, er du sikker på kun Dong må udskifte elmåler?

Normalt fungerer det sådan at en aut. el installatør sætter den op og melder den klar til energi selskabet som herefter kommer og plomberer den..

- Matt

<p>"<strong>DIY or DIE!</strong>"</p>
Franke,

3 Faser af 20A? Har du ikke selv svaret der? Du kan maks have 3 grupper af 20A hver.. f.eks. 2 grupper af 13A og en gruppe med 16A..

Ofte er det dog mere end 20A der kommer ind, nærmere 35A per fase.

<p>"<strong>DIY or DIE!</strong>"</p>
Matt> jeg har forespurgt hos SEAS, som siger, at der går 3 x 20A ind til mit hus. Jeg synes også det er lidt i underkanten, men vil dog ikke betale den ekstra pris for at få det forøget i forb. med overgang fra luftledninger til nedgravede kabler.

Min tanke går mere på: når jeg nu har 3 x 20A ind, kan der vel max være 2 stk. 10A grupper pr. fase eller hvad?

Skal det beregnes således, at summen af alle grupper på en fase ikke må overstige de 20A?

Planlæg positivt - konsekvensberegn negativt. 

Ja det kan man faktisk godt sige. eks har du 3x20A = 60A totalt fordelt på 3 grupper.. du skal så gange med en eventuel udvidelsesfaktor og en samtidighedsfaktor, afhængig af samtidighedsfaktoren kan du have NOGET mere end eks 3x 4polet 20A
Annonce
Franke, Som StenKrog skriver kan du regne udfra en samtidigheds faktor - f.eks. 0,75-0,8 da det er urealistisk at alle grupper bruger fuld belastning konstant. Men så skal man dog tænke lidt over hvad det er man sætter til grupperne.

<p>"<strong>DIY or DIE!</strong>"</p>
mht ampere og grupper så svar lige på dette.

Pt har jeg 2 16A og 3 10A....
Jeg har så fået lavet en ny tavle. Den på billedet.
Der er så bare ryddet op så fx at garagen og opv, kaffemaskine og vandkedel får hver sin gruppe istedet for at køre på samme. De er forkælet he he.. men forbruget bliver jo bare delt ud på flere grupper. Og man har jo ikke det hele tændt samtidigt. Er det ikke ok. Eller skal man have 800A ind :-)
Cuno,

Du kan have alle de grupper du vil, derfor man som StenKrog skriver bruger samtidighedsfaktor.
Sikringerne i skabet på vejen slår fra hvis dine grupper bruger for meget, hvor dine grupper vil slå fra hvis f.eks. kedelen bruger for meget.

Det man også skal tænke på her er om det du slutter til dine grupper Nogensinde vil bruge henholdsvis 16 og 10A.. En 50 Watt pære på den ene 10A gruppe bruger jo ikke ligefrem 10A!

<p>"<strong>DIY or DIE!</strong>"</p>
Matt: Hvordan dælen kan en HPFI slå fra ved overbelastning?
steinaa, ja det ved jeg ikke.. For meget cola i dag.. Sidder og blander ting sammen, og det er ikke første gang :S

<p>"<strong>DIY or DIE!</strong>"</p>
Der er yderligere 12 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis