Kardangled..

Har tænkt på at sætte et kardanled mellem gear og skrueaksel, men mindes en snak om det ikke var smart.. ?? hvad er en hardikobling?? evt. billede.. hvad opnår man med en flexkobling???

Hald
Har tænkt på at sætte et kardanled mellem gear og... Vis hele indlægget
32 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Ja det er stort set, som det jeg beskrev i mit indlæg, mit havde dog en flot blå farve. Det er jo så godt, som et aquadrive og ganske billigt at lave, MEN det ta'r tid, og man skal råde over lidt drejebænk m.m.
Så er jeg ikke den eneste, som vovede de koniske rullelejer. Jeg kan ikke se, om du stadig kan justere dem.
Men for en ikke maskinarbejder er opretningsløsningen nok mere relevant.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Skrevet af lynæs den 21-01-2009 14:02
.... Motoren var en 7.5 hk. Arona, som stod på meget bløde klodser, for at undgå at søgelænder mm. tronede.
Lynæs: dit postnummer fornægter sig ikke. Rart at se, at der stadig er nogle fynboer, der ved, hvad der sker, når noget troner

Dan


Dan

"Australian beer is like making love in a canoo - it is fucking close to water"
Hej Lynæs
Jeg giver dig helt ret i at opretningsløsningen er det nemmeste og billigste. Men nu vil jeg lige være ærlig og fortælle hvorfor jeg lavede et kardanled. Båden jeg har er en luna 26 fra 75. Båden er selvapteret, særdeles pænt arbejde, MEN maskininstalationen skulle vedkommende ha holdt sig fra, Stævnrøret sidder nemlig en anelse skæv til styrbord. Det havde makkeren så klaret ved at sætte et gammeldags kardanled på, uden trykleje. Det holdt den førtse sæson, og da jeg altid har sagt at et aquadrive, det kan enhver maskinarbejder med respekt for sig selv lave, ja så var det bare om at gøre det.
Da vi købte båden havde jeg ikke set kardanledet, så havde jeg nok studset, men maskinrummet var sort af olie, og prisen lav, 110 af de store for en luna med rig, så vi skyndte os at købe den.
Vi har arbejdet på den hvert år indtil nu, men nu er den også som vi vil have den. Vi er meget glade for skivet.

Mvh Finn
Hej lynæs
Glemte at skrive at lejerne kan justere, da jeg har lagt 3 sims indmellem inderringene.
Finn
Jeg gjorde det samme, men regnede med at lidt slør ikke skadede, da jeg mente at, tryk/træk fra skruen ville bevirke en selvcentrering, og jeg fik aldrig probler i de 8 år jeg havde båden. Motoren stod på gummiklodser med en vulkaniseret bolt i begge ende, a la udstødningsophæng. Ophæng mm. blev tilpasset, så den stod ca. i line, og så på med kardannerne.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Annonce
Hej Lynæs
Ja der må jeg jo indrømme, at motoren står vandret og så har jeg 8 graders hældning ( vinkel ) på stævnrør. Det var forøvrigt noget vrøvl jeg skrev om at simsene sad ved inder ringene, det er selvfølgelig yderringene. Jeg har også en smule slør i lejerne, netop ud fra samme filosofi som dig. Jeg skiftede begge led og leje for 3 år siden, da det var brugte dele fra en gammel bil, jeg startede forsøget med, og det hele kører perfekt endnu.

Mvh Finn
Nå Finn vi kan vel ikke bli' ved, jeg tror nok jeg bibeholdt justeringsmøtriken, men det er tilbage i 1982, så jeg er ikke sikker mere, jeg synes det ville være en god ting, hvis du gad at, lave en tegning, så andre kunne se, hvordan du gjorde.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Hej Lynæs

Det har du såmænd ret i. Det med en tegning vil jeg gerne, det bliver bare ikke lige nu, da jeg er hængt temmelig meget op med arbejde, familie og en gammelfar på 91 år. Men hen over sommeren skal jeg nok få lavet en og lagt herud.

Mvh Finn
Måske er det for meget forlangt, hvis andre ikke efterspørger det.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Det går nok. Det kunne jo også være sjovt hvis andre prøvede at lave en form for aquadrive. Jeg har jo hele tiden sagt at de er alt alt for dyre i forhold til den reele fremstillingspris. Forhandlerne tager r.... på bådfolket.

Finn
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis