Kardangled.. [email protected] 176 9800 18-01-2009 15:07 Har tænkt på at sætte et kardanled mellem gear og skrueaksel, men mindes en snak om det ikke var smart.. ?? hvad er en hardikobling?? evt. billede.. hvad opnår man med en flexkobling???Hald 32 svar 1 2 3 › » Følg tråden Annonce Annonce Annonce
Finn Gevind 584 5900 19-01-2009 10:46 Hej HaldHvorfor skulle set ikke være "smart" med et kardanled imellem motor og skrueaksel. Jeg har da selv et monteret i båden, du får en meget rolig gang i skruetøjet. Det jeg har er et jeg selv har konstrueret og fremstillet af en trækaksel fra en Ford Fiesta. Det er kugleled, der nogen der siger at de er bedre end krydsled, ved det ikke. Nu ved jeg ikke hvad for en motor du har ( ydelse ) For leddene fra fiestaen er lige små nok til min båd ( luna 26 med 40 hk Mercedes ), jeg har lige skiftet det ene led, da der var slitage i det.Derfor er jeg ved at lave et nyt kardanled med kugleled fra en Ford Granada, de noget større.Hvis du vil have kardanled i båden, skal du have et trykleje monteret imellem skrueaksel og kardanleddet, ellers går det slet ikke. Jeg har stumperne liggende på værkstedet, så jeg vil tage nogle billeder af dem og sætte ind i tråden her, der går dog lige et par dage, da jeg er hængt noget op idag og imorgen.Mvh Finn
[email protected] Trådstarter 176 9800 19-01-2009 10:54 det er en 9 hk vp, det ville være dejlig med et par billeder.. så jeg kan se opbygningen.. Hald LDS Tip Automatisk tip Altid lave priser hos Harald Nyborg! Se ugens bedste tilbud her
Thygesen 88 7100 19-01-2009 17:34 En Hardy-kobling er en kobling der ligesom kardanleddet (eller hookes kobling) tillader vinkelvariation. Måden den virker på er ret mage ved en klokobling, der er altså medbringere der går i indgreb, for på den måde at koble akslerne sammen - forskellen er så at hardy koblingen har gummiindlæg. Dette giver fleksibilitet, og den nævnte vinkelvariation. Den nævnte fleksibilitet er rigtig god for konstruktionen, hvis der foretages hårde de- og accelerationer. Hvad der så er optimalt til din konstruktion, er svært at sige uden billeder Peace through superior firepower.
j håndstad 682 3540 19-01-2009 17:37 Du kan se hvordan det skal monteres i de udstyrskataloger du kan få i enhver marinescop i den nærmeste havn.
[email protected] Trådstarter 176 9800 19-01-2009 18:49 Min vp 2001 er nødt til at stå fast uden gummiklodser, da mit stævnrør er fast.. ellers rasler hele skidtet løs.. tænktr om det var en go ide med en hardikobling.. Hvor finder man sådan en hardikobling?? Hald LDS Tip Automatisk tip Altid lave priser hos Harald Nyborg! Se ugens bedste tilbud her Annonce
j håndstad 682 3540 20-01-2009 00:23 Dit stævnrør skal være fast det er alle, noget helt andet er om du har en meget kort aksel mellem stævnrør og motor så skal det være rettet 110% i alle retninger og uden gummifødder,men er akslen lang kan du bruge gummifødder og gummikobling (Hardi) eller kardanled med trykleje monteret fast i skot.
j håndstad 682 3540 20-01-2009 00:29 Hej igen fandt ud af det hedder Hardykobling søg på Google i billeder der er den vist.
Thygesen 88 7100 20-01-2009 11:05 Der er ikke rigtig tradition for forhandere af maskinelementer at bruge nettet, men her er en mulig leverandør: http://www.acton.dk/koblinger%20og%20spaendelementer.html Volvo brugte i gamle dage hardykoblinger istedet for kardanaksler, det er måske også en mulighed. Hvis denne type kobling er generelt anvendt i både, så er et besøg i en relateret forretning nok den bedste mulighed. Der findes forøvrigt andre elastiske koblinger, der måske sagtens kunne bruges hvis din vinkel mellem akslerne ikke er for stor. Prøv at google "elastisk kobling" Håndstad: du var ellers velkommen til bare at læse mit indlæg, hvis du var i tvivl om at det hed en hardykobling :p Peace through superior firepower.
lynæs 5071 5400 20-01-2009 11:45 Hvis din motor står fastmonteret, skal den være rettet 100% op uanset aksellængden, en skævhed får akslen til at bue og der kommer et unødigt slitage på stævnrørslejer og andet. Hvis du skiller de to flanger ad på gear og aksel, skal de kunne skydes sammen og skal lægge til i kanten hele vejen rundt 100%. Jeg har været med til at rette op med messingfolie, avispapir og lign for at få det 100%. det skal gøres med båden i vandet, så de ændringer i skroget, som vandtrykket udøver, er med. Man kan med et måleur aflæse om akslen bevæger sig, når boltene spændes, gør den det er opretningen ikke OK. Gider man ikke det, skal der rettes op så godt man kan, de to flanger udskiftes med en hardyskive eller lign. Man kan se en anden type på min side under maskineri, husker ikke navnet, har selv en på min 80hk Ford. Lav det selv - det gi'r de bedste klagemulighederErikChristensen
hubs 108 2200 20-01-2009 13:31 Ja, nu lige for at tilslutte mig det med de forskellige koblinger... Jeg har fået installeret en Perkins 510 på ophængsklodser, jeg har fast stævnrør, den eneste kobling der er, er en Vetus kobling der kobles mellem gear og aksel, dt fungere fint, og jeg har ingen akselstøj, eller vrid for den sagd skyld. Og den perkins er da en halv stor dreng på 185 hk og v8 så den rykker noget i klodserne når man bare giver gas.