Kardangled..

Har tænkt på at sætte et kardanled mellem gear og skrueaksel, men mindes en snak om det ikke var smart.. ?? hvad er en hardikobling?? evt. billede.. hvad opnår man med en flexkobling???

Hald
Har tænkt på at sætte et kardanled mellem gear og... Vis hele indlægget
32 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Det er nok magen til min. Jeg forstår ikke rigtigt at man kan tro et enkelt kardanled kan modvirke virkningen af bløde ophæng, kører man med et kardanled, er højde breddeinstilling det samme, motoren kan så undgå at flugte, men akslen efter kardannen skal.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 

Hej.

Jeg har en let brugt bulflexkobling til 25 m/m aksel til salg kr.300.
Hvis du er intereseret. du skal så selv muligvis selv skaffe en overgangsflange til volvoen.
mvh autoole

Hej Hald
Nu har jeg fået taget nogle billeder, men jeg aner simpelthen ikke hvordan jeg skal få dem overført til dette forum. Ved godt at det ikke er det tråden handler om. Måske der er nogen der vil fortælle mig om hvordan man gør.

Mvh Finn
hvis man googler aquadrive vil man kunne se, hvordan en ideel drivlinie kan laves, selv om motoren ikke flugter, eller den står på meget fleksible ophæng. men det er dyre sager.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Annonce
Hej Lynæs.

Hvis man har mulighed for en drejebænk, kan man faktisk lave det selv for en "tusse". Men det tager noget tid.

Mvh Finn
Jeg lavede engang et træk ved at bruge kardanner og aksel fra en Mascot, jeg må indrømme at, jeg ikke brugte tryklejer, men tog de to koniske rullelejer fra hjulene til at ta' tryk, træk og som alm. leje. Det kørte fint . Motoren var en 7.5 hk. Arona, som stod på meget bløde klodser, for at undgå at søgelænder mm. tronede.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Det er det samme jeg har gjort. Jeg har selv lavet lejehuset og brugt de koniske lejer fra en Fiesta som trykleje, de holder fint. Som flange bruger jeg pladen med splinen, som passer til kardanledet ude ved hjulet. Måtte godt nok lave en mellemflange for at få det til at passe med akselkoblingen.
Så har jeg fundet ud af at lægge billeder ind. Så her kommer et af kardanledet. Det er lidt uskarpt da jeg ryster noget på hænderne, håber det går.
Finn
Det kan godt være du ryster, men det gør båden ikke med dette stykke dejlige mekanik som jeg forstår du selv har lavet STOR RESPEKT.
Der er yderligere 12 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis