Konverter 24v-12v

Halløjsa. Jamen godt nytår... Det blev det i hvert fald for undertegnede, jeg fik endeligt min Perkins 510 V8 startet op for første gang, monteret i båden og det hele... Men jeg fik ikke lov til at have min glæde længe, før jeg jo ( som jeg godt vidste) kunne konstatere at jeg har behov for en konverter fra 24 volt til 12 volt, gerne med en 30 til 40 ampere. For startsystemet er 24 volt, og den oprindelige plan med at sætte en 12 volts genrator på, kunne ikke lade sig gøre... Nu har jeg været rundt og tjekke markedet for konvertere, men bliver jo nærig, nå man ser de priser. Nu vil jeg lige hurtigt forklare hvordan strøm systemet er skruet sammen, så måske der er et klogt hoved der kan nogle tricks. Starter er 24 volt, så der er to parallelt forbundne batteri der giver 24 volt, en generator der laver 24 volt til opladning af batterier. Så har jeg 12 volt system, 3 serieforbundne batterier. Men jeg kan ikke lade på mine batterier med mindre jeg har landstrøm på, eller benzingeneratoren er tændt. Så jeg tænkte at eneste mulighed var at sætte en konverter på fra generatoren/ batterierne, o så lade på 12 volts systemmet... Eller er der en nemmere (læs billigere løsning) Thomas Er der nogle der har kendskab, med et sådant system?
Halløjsa. Jamen godt nytår... Det blev det i... Vis hele indlægget
32 svar
 Følg tråden
Der er 30 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Du burde lige undersøge elanlægget på en gammel mercedes varevogn, tror den hedder 508, den har en 12 v generator men 24 volt startmotor og et KÆMPE relæ der ved start serikobler batterierne men ved kørsel forbruger / lader fra to enkelte 12 v batterier. Om ikke andet lyder det lækkert med det enorme klonk relæet kobler ind med.
Jeg havde en grundstødning engang, fordi der ikke var startstrøm - og det viste sig, at det var en omskifter, som havde fået vand, som der ikke længere var gennemgang i. Endvidere glemte jeg altid at skifte, så mine forbrugsbatterier blev ladt op når motoren gik. Så med ildhu kaster jeg mig derfor ind i en diskussion fordi min løsning ville være: 2 12 v startbatterier koblet til 24 v - 2 eller 4 forbrugsbatterier koblet til 24v. Et Tystor skillerelæ, som åbner for ladestrøm til forbrug når startbatteri er opladet. Pris 1500 kr. Og en konverter fra 24 -> 12 v. Og evt. en lader på forbrugsbatterierne. Koster penge, men indebærer, at det hele kører uden "jeg" "bare" skal huske forskellige indstillinger, og altid tænke over, om jeg har strøm på båden.

There are 10 types of people.

Those that understand binary, and those who don't

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis