Konverter 24v-12v

Halløjsa. Jamen godt nytår... Det blev det i hvert fald for undertegnede, jeg fik endeligt min Perkins 510 V8 startet op for første gang, monteret i båden og det hele... Men jeg fik ikke lov til at have min glæde længe, før jeg jo ( som jeg godt vidste) kunne konstatere at jeg har behov for en konverter fra 24 volt til 12 volt, gerne med en 30 til 40 ampere. For startsystemet er 24 volt, og den oprindelige plan med at sætte en 12 volts genrator på, kunne ikke lade sig gøre... Nu har jeg været rundt og tjekke markedet for konvertere, men bliver jo nærig, nå man ser de priser. Nu vil jeg lige hurtigt forklare hvordan strøm systemet er skruet sammen, så måske der er et klogt hoved der kan nogle tricks. Starter er 24 volt, så der er to parallelt forbundne batteri der giver 24 volt, en generator der laver 24 volt til opladning af batterier. Så har jeg 12 volt system, 3 serieforbundne batterier. Men jeg kan ikke lade på mine batterier med mindre jeg har landstrøm på, eller benzingeneratoren er tændt. Så jeg tænkte at eneste mulighed var at sætte en konverter på fra generatoren/ batterierne, o så lade på 12 volts systemmet... Eller er der en nemmere (læs billigere løsning) Thomas Er der nogle der har kendskab, med et sådant system?
Halløjsa. Jamen godt nytår... Det blev det i... Vis hele indlægget
32 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Hej Hubs

Det forslag buch har lavet er simpelt og virker.

Da strøm i båden kan være livsfarlig, hvis ikke man er påpasselig, vil jeg foreslå du bruger buch's løsning.

Med hensyn til opladningen er både teori og praksis som buch beskriver det.

hilsen
Flying Leth
(maskinmester og elinstallatør )

Hej alle.

Jeg skal da lige love for det skabte rører i andedammen :-)

Men ja, jeg holder mig til Buch´s fremragende forklaring, jeg har vendt det med en af mine gode kammerater/ kollega der er maskinmester. Han mente også, at det var måden at gøre det på.

Rgds

Hubs (Skibsofficer D/s Torm) ;-)
Hov glemte lige at mine generator er marineudgaven... Ved ikke meget om strøm, men stik mig et hvilket som helst navigationsinstrument... :-)

Godt nok - og god fornøjelse med projektet - det er jeg sikker på blir' godt

Buch
Og så skal jeg lige have det ind med skeer: Har det nogen betydning, hvis forbruget på de 2 12v forbrugsbatterier er "skæv", og vil det "tomme" blive ladt hurtigere op, hvis der kun er forbrug på dette??

(min stilling inden for dette område må vist nærmest betegnes som "absolut klamphugger")


There are 10 types of people.

Those that understand binary, and those who don't

Det bedste ville være hvis man kunne belaste forbrugsbatterierne nogenlunde ens, og det kan man jo tilstræbe. Men nogen afgørende betydning har det ikke.
Med hensyn til om der er forskel i ladetid, er der mange faktorer der spiller ind, men jeg tror ikke der er forskel - som før beskrevet vil ladetilstanden tilpasse sig mellem batterierne og derfor går det hverken langsommere eller hurtigere - sådan rent teoretisk.
Generatoren er ligeglad med hvilke celler der trænger til strøm - den skal nok fylde dem op hvis den får tid nok.

Det er altid en dårlig ide at aflade en akkumulator for meget. Det går ud over levetiden.
Hvis man aflader 15-20% hver gang, kan akkumulatoren tåle flere hundrede genopladninger. Men hvis den skal oplades fra total afladning hver gang, kan den kun klare omkring 10 genopladninger.
Derfor - brug begge driftbatterier.





"Dygtighed er ikke en dobbelt dosis af den almindelige evne til at lave noget halvgodt."

ja ja det er ikke så nemt. det er ikke rigtig hvad de andre skriver og heller ikke hvad din ven siger. men de udtaler sig sikkert i bedeste mening.
det er jo ikke for sjovt at der sider en batteriomskifter i alle både  der er nye eller ældre både hvor det er lavet rigtigt og hvis den er 24v er der også en omformer fra 24v til 12v hvis man har brug for det.
og hvor for er der så det. det er der flere grunde til, omskifter kontakten er der fordi så kan du slukke for alt og side der hjemme og vide at din båd ikke brænde på grund af en el fejl, nå du så er i båden i havn har du omskifter ståene på 0 eller 1 nå du så skal starte stiller du den på 1+2 og sejler, og generatoren lader på alle 4 batteri. din lader som du bruger i havn må nemlig kun lade på forbrugs batterierne du skal aldrig lade på start batterierne med en lader. hvis du gør som jeg siger så vil du have et par start batteri i mindst 10 år og et par brugs batterier i lang tid.
jeg vil ikke give dig en længere forklaring, med mindere du har nogle spøgsmål.
omskifterkontakten kan købes for 149,- hos biltema.dk vare nummer 25-875.
omformerne kan købes for 435,- 16A   842,- 25A   1200,- 35A på kelkoo.dk.
jeg har set flere brændte både, og en af dem brændte med sikker hed på grund af at man lige nøjagtig hade lave det som de andre siger du skal lave det, hvad tror du der sker hvis de 2 12v ledninger kommer i nærheden af hinanden?
hvis du alligevel vælger den anden løsning så HUSK at sætte sikringer ved batteri polerne i starten af kablerne, husk at når det er dårligt vejr og strømen går så sider der to sikringer der. god fornøjelse.
en perkins  motor er 2 polet, kommer der stel på motoren tærre der hul i mannifolet  på få dage da det er lavet i aluminium. manifolet virker som anode for kølerne og kan holde mindst 30 år, så længe der ikke er minus på motoren.
ps. der er ikke nogen anode på en perkins motor ud over manifoldet.

Jo, Jupiter - det er rigtigt hvad "de andre" skriver - og hvis du tager lidt større briller på kan du også se, at det er slet ikke så forskelligt fra det du skriver.

Det springende punkt er selvfølgelig omformeren - selvfølgelig kan man bruge en omformer, men den kan også undværes. Det mener du altså ikke - men lad os så bare være uenige om det.

Jeg er meget enig i hvad du skriver om en generel afbryder for alt, og selvfølgelig også med hensyn til galvanisk tæring og med at huske at anbringe sikringer hvor det er nødvendigt.
Men det var ligesom ikke det, vi diskuterede.

Hvis strømførende ledninger kommer i kontakt med hinanden slår det gnister - så det skal helst undgås. Skulle det ske, så sørger sikringerne jo for at hele hytten ikke brænder af - uanset hvad det er for ledninger.

Jeg skrev forresten et indlæg om galvanisk tæring/elektrolyse for et års tid siden. Måske kunne det interessere.
Der er også et link til en god artikel fra Bådmagasinet om galvanisk tæring, nederst i indlægget som er her:
http://www.lav-det-selv.dk/Forum/forumid/9/postid/89200/view/topic/


"Dygtighed er ikke en dobbelt dosis af den almindelige evne til at lave noget halvgodt."

Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis