Skrevet af jupiter 30 den 20-01-2009 00:57
hej. alt hvad jeg har læst ind til nu kan ikke bruges til noget. der er kun to måder at lave det på, det er som du selv er inde på en omfomer eller en generator, hvis du vælger en generator så kan du ikke bruge en bil generator da den er 1 polet den ska være 2 polet alt elektrisk på en båd motor skal være 2 polet med mindere du fylder motoren med tærezink og er glad og tilfreds med at den kun holde en 3 til 6 år lige som de nye både/motore.
grunden til at du ikke kan bruge det diagram er at der kommer ubalance i de to forbrugs batterier da det er umuligt at lave det samme forbrug på dem begge/alle 4.
nå generatoren lader på batterierne lader den med og op til 28,8v så snart et af batterierne er opladet slår generatorerne fra.
hvis du vælger en omfomer skal du have en omskifter kontakt så du kan lade på start batterierne for sig og forbrugs batterierne for sig og alle 4 på en gang det er den rigtige måde. omskifter kontakten kan købes i en hver marine forretning.
den billigste måde du kan lave det på er at montere en remskive i mellem stævnrørsakslen og gear og montere generatoren der men så lader den kun når du sejler ikke nogen dårlig ide hvis man ikke har nogle penge eller bare ikke vil af med dem.
med venlig hilsen en marin mekaniker
Hej Jupiter
Og så skal vi vel alle sammen skynde os hen til den nærmeste Marine Forretning og købe en topolet generator = mere omsætning til ham.
Selvfølgelig har du ret i at hvis alt var topolet og isoleret fra motor, aksel, stævnrør og skruetøj kunne man i nogen grad undgå galvanisk tæring, men sådan er virkeligheden jo ikke - som du selv skriver sidst i afsnittet.
Her er du på glatis. Uden at blive alt for teknisk, er det simpelthen ikke rigtigt det du skriver vedr. opladningen. Det der vil ske er, at batterispændingen (de 24V) på hhv. start- og driftbatterier vil tilpasse sig efter hinanden (ved sluttet afbryder) og først når denne tilpassede spænding når de 28,8V vil spændingregulatoren slå fra og dermed forhindre overladning.
Sagt på en anden måde - hvis vi tænker os at driftbatterierne er delvist afladede, vil startbatterierne hjælpe til med at oplade dem. (du kan bruge analogien med forbundne kar)
Derfor vil begge kredse blive opladet til fuld spænding når generatoren kører. Ellers ville det jo ikke være muligt at oplade 2 parallelforbundne batterier - og dem er der jo immervæk mange af rundt omkring.
Det forstår jeg ikke. Du har lige sagt at man ikke kan oplade alle 4 batterier på en gang (som jeg har beskrevet), og nu foreslår du det selv.
Mit foreslag indebærer også at man kan oplade driftbatterierne separat - så det eneste du foreslår der afviger fra mit forslag er altså, at man også skal kunne oplade startbatterierne separat - eller hur?Jeg er rimelig sikker på at mit forslag vil virke og jeg siger ikke, at dit forslag ikke vil - men så skal man også lige indkøbe en 2 polet generator, en omformer og en kontakt (eller relæ) - hos Marine Forhandleren.
Du underskriver dig med titel - det vil jeg så også gøre...
Hilsen fra en stærk- og svagstrømsfaglærer gennem 32 år.
PS.
Som min gamle løjtnant altid sagde "Er der uoverensstemmelser mellem kort og terræn, er det kortet der skal rettes"