Konverter 24v-12v

Halløjsa. Jamen godt nytår... Det blev det i hvert fald for undertegnede, jeg fik endeligt min Perkins 510 V8 startet op for første gang, monteret i båden og det hele... Men jeg fik ikke lov til at have min glæde længe, før jeg jo ( som jeg godt vidste) kunne konstatere at jeg har behov for en konverter fra 24 volt til 12 volt, gerne med en 30 til 40 ampere. For startsystemet er 24 volt, og den oprindelige plan med at sætte en 12 volts genrator på, kunne ikke lade sig gøre... Nu har jeg været rundt og tjekke markedet for konvertere, men bliver jo nærig, nå man ser de priser. Nu vil jeg lige hurtigt forklare hvordan strøm systemet er skruet sammen, så måske der er et klogt hoved der kan nogle tricks. Starter er 24 volt, så der er to parallelt forbundne batteri der giver 24 volt, en generator der laver 24 volt til opladning af batterier. Så har jeg 12 volt system, 3 serieforbundne batterier. Men jeg kan ikke lade på mine batterier med mindre jeg har landstrøm på, eller benzingeneratoren er tændt. Så jeg tænkte at eneste mulighed var at sætte en konverter på fra generatoren/ batterierne, o så lade på 12 volts systemmet... Eller er der en nemmere (læs billigere løsning) Thomas Er der nogle der har kendskab, med et sådant system?
Halløjsa. Jamen godt nytår... Det blev det i... Vis hele indlægget
32 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af hubs den 18-01-2009 22:11
Hej Buch.

Takker for dit fornemme svar, og jeg kan da tydeligt se det for mig nu, hvor du har sat tegning på.

Men jeg kan bare ikke se hvorfor jeg ikke kan sætte 3 forbrugsbatterier på.

Og det relæ? Hvor kan det købes ?

Hubs

Du har ikke noget at bruge 3 batterier til - 2 kan sagtens klare opgaven hvis de har en fornuftig størrelse.
I princippet kunne du godt bruge 3 batterier, men når du lader 12V batterier med 24V, skal batterierne helst være ens.
Altså - de 2 startbatterier skal være ens, og de 2 forbrugsbatterier skal være ens.

Lad os sige at du koblede et tredie forbrugsbatteri til - parallelt over et af de to  forbrugsbatterier på tegningen, vil det medføre en ubalance i spændingen der gør, at du ikke får en ensartet opladning af batterierne.

Hvis du ønsker at bruge et relæ i stedet for en last-afbryder, kunne du bruge et ganske almindeligt startrelæ som sidder på siden af en startmotor. Det kan klare belastningen, hvis du i nødstilfælde vil lade forbrugsbatterierne hjælpe under start.
Det bruger dog noget strøm selv da det er en ret kraftig spole der sidder i det.

Alt dette forhindrer dig jo ikke i at lade lidt på alle batterier ved landtilslutning.

"Dygtighed er ikke en dobbelt dosis af den almindelige evne til at lave noget halvgodt."

Et autoophug kan klare opgaven med et startrelæ - men ellers kan den her klare opgaven:

http://www.billigcamping.dk/shop/12-v-hovedafbryder-10546p.html

Prøv at Google "hovedafbryder 12V" - så får du mange muligheder.


"Dygtighed er ikke en dobbelt dosis af den almindelige evne til at lave noget halvgodt."

Ok... Ja så er jeg med...

 

Men det vil sige når man starter så kan man slå den til, og den tager fra alle 4 batterier, og hvis den er slået fra tager den kun fra de to.

Når man lader kan man slå den til for at lade på 24v og ellers på 12v, gennem 24 volts batterierne.

 

Er dt korrekt

Ja - jeg tror du har det.

I praksis og under normale forhold skal den være "slukket" når du starter. Det skal du kun bruge de 2 batterier til venstre til.
Når du så har startet "tænder" du afbryderen for at lade på alle batterier. - og sådan kan du faktisk lade den stå så længe motoren kører (og dermed lader). Du kan også vælge at "slukke" efter en halv times tid når startbatterierne må formodes at være ladet op igen efter start.
Det eneste du SKAL huske, er at "slukke" når motoren ikke kører for ikke at tappe startbatterierne for strøm.

Skulle det så ske, at du ikke har nok strøm på startbatterierne, kan du jo "tænde" den for at få hjælp fra forbrugsbatterierne.


"Dygtighed er ikke en dobbelt dosis af den almindelige evne til at lave noget halvgodt."

Annonce
Okay, Buch.

Tak for din hjælp, og din tålmodighed... Jeg giver en melding tilbage nå det hele er sat på plads. Så ved vi om det kommer til at virke, det håber jeg dælme

Men tak for din hjælp i hvert fald
Selv tak hubs - og selvfølgelig virker det hvis du får det strikket sammen som på tegningen.

To ting:
Husk at ledningerne fra generatoren skal forbindes på forbrugsbatterierne - og ikke på startbatterierne, hvor de sidder nu.

Du får 2 X 12V forbrugsspænding - som man jo med fordel kan bruge på samme måde som 2 lysgrupper i et hus.



"Dygtighed er ikke en dobbelt dosis af den almindelige evne til at lave noget halvgodt."

Hejsa,Det nemmeste var jo nok at finde et relæ fra en gammel Mercedes 508/608 varevogn de har jo lige netop det system du skal bruge og det er ganske stabilt relæ. Der bruger du 24 volt til at starte og ellers alt andet er kun 12 volt. Mvh.autorap
hej. alt hvad jeg har læst ind til nu kan ikke bruges til noget. der er kun to måder at lave det på, det er som du selv er inde på en omfomer eller en generator, hvis du vælger en generator så kan du ikke bruge en bil generator da den er 1 polet den ska være 2 polet alt elektrisk på en båd motor skal være 2 polet med mindere du fylder motoren med tærezink og er glad og tilfreds med at den kun holde en 3 til 6 år lige som de nye både/motore.
grunden til at du ikke kan bruge det diagram er at der kommer ubalance i de to forbrugs batterier da det er umuligt at lave det samme forbrug på dem begge/alle 4.
nå generatoren lader på batterierne lader den med og op til 28,8v så snart et af batterierne er opladet slår generatorerne fra.
hvis du vælger en omfomer skal du have en omskifter kontakt så du kan lade på start batterierne for sig og forbrugs batterierne for sig og alle 4 på en gang det er den rigtige måde. omskifter kontakten kan købes i en hver marine forretning.
den billigste måde du kan lave det på er at montere en remskive i mellem stævnrørsakslen og gear og montere generatoren der men så lader den kun når du sejler ikke nogen dårlig ide hvis man ikke har nogle penge eller bare ikke vil af med dem.
med venlig hilsen en marin mekaniker
Skrevet af jupiter 30 den 20-01-2009 00:57
hej. alt hvad jeg har læst ind til nu kan ikke bruges til noget. der er kun to måder at lave det på, det er som du selv er inde på en omfomer eller en generator, hvis du vælger en generator så kan du ikke bruge en bil generator da den er 1 polet den ska være 2 polet alt elektrisk på en båd motor skal være 2 polet med mindere du fylder motoren med tærezink og er glad og tilfreds med at den kun holde en 3 til 6 år lige som de nye både/motore.
grunden til at du ikke kan bruge det diagram er at der kommer ubalance i de to forbrugs batterier da det er umuligt at lave det samme forbrug på dem begge/alle 4.
nå generatoren lader på batterierne lader den med og op til 28,8v så snart et af batterierne er opladet slår generatorerne fra.
hvis du vælger en omfomer skal du have en omskifter kontakt så du kan lade på start batterierne for sig og forbrugs batterierne for sig og alle 4 på en gang det er den rigtige måde. omskifter kontakten kan købes i en hver marine forretning.
den billigste måde du kan lave det på er at montere en remskive i mellem stævnrørsakslen og gear og montere generatoren der men så lader den kun når du sejler ikke nogen dårlig ide hvis man ikke har nogle penge eller bare ikke vil af med dem.
med venlig hilsen en marin mekaniker

Hej Jupiter

Og så skal vi vel alle sammen skynde os hen til den nærmeste Marine Forretning og købe en topolet generator = mere omsætning til ham.
Selvfølgelig har du ret i at hvis alt var topolet og isoleret fra motor, aksel, stævnrør og skruetøj kunne man i nogen grad undgå galvanisk tæring, men sådan er virkeligheden jo ikke - som du selv skriver sidst i afsnittet.

Her er du på glatis. Uden at blive alt for teknisk, er det simpelthen ikke rigtigt det du skriver vedr. opladningen. Det der vil ske er, at batterispændingen (de 24V) på hhv. start- og driftbatterier vil tilpasse sig efter hinanden (ved sluttet afbryder) og først når denne tilpassede spænding når de 28,8V vil spændingregulatoren slå fra og dermed forhindre overladning.
Sagt på en anden måde - hvis vi tænker os at driftbatterierne er delvist afladede, vil startbatterierne hjælpe til med at oplade dem. (du kan bruge analogien med forbundne kar)
Derfor vil begge kredse blive opladet til fuld spænding når generatoren kører. Ellers ville det jo ikke være muligt at oplade 2 parallelforbundne batterier - og dem er der jo immervæk mange af rundt omkring.

Det forstår jeg ikke. Du har lige sagt at man ikke kan oplade alle 4 batterier på en gang (som jeg har beskrevet), og nu foreslår du det selv.
Mit foreslag indebærer også at man kan oplade driftbatterierne separat - så det eneste du foreslår der afviger fra mit forslag er altså, at man også skal kunne oplade startbatterierne separat - eller hur?


Jeg er rimelig sikker på at mit forslag vil virke og jeg siger ikke, at dit forslag ikke vil - men så skal man også lige indkøbe en 2 polet generator, en omformer og en kontakt (eller relæ) - hos Marine Forhandleren.

Du underskriver dig med titel - det vil jeg så også gøre...

Hilsen fra en stærk- og svagstrømsfaglærer gennem 32 år.

PS.
Som min gamle løjtnant altid sagde "Er der uoverensstemmelser mellem kort og terræn, er det kortet der skal rettes"

"Dygtighed er ikke en dobbelt dosis af den almindelige evne til at lave noget halvgodt."

Der er yderligere 12 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis