Sejlads på Rügen...

Hej alle.

Vi overvejer, om ferien et af de kommende år skal gå til Rügen. Selv i vores svenske badekar kan vi jo tilbagelægge strækningen med et par gode dages sejlads (en enkelt overnatning i Klintholm) Og farvandet ser rigtig spændende ud.

Men hvad skal man som hobbysejler uden duelighedsbevis have med af papirer, hvis man vil på de egne? Pas, naturligvis, men hvad med båden? Forsikringsbevis? Findes der noget, der svarer til 'det grønne', man skal have med i bilen?

Og er der noget, man skal være specielt obs på rent navigationsmæssigt? Området ligner lidt Nakskov eller Skælskør Fjord med meget skarpe kanter på løbene.

Vi køber naturligvis søkort over området, inden vi begiver os ud på turen. Findes der noget, der svarer til 'Det Levende Søkort' for området?

Fortsat glædelig bagjul til alle

Lars & Elizabeth, Bente II, Ishøj, XPE3524, MMSI 219015911

Led os ikke i fristelse... vi kan sagtens finde vej selv...

Hej alle. Vi overvejer, om ferien et af de... Vis hele indlægget
32 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg forstår virkelig ikke den holdning Albino lægger for dagen !

At tage et duelighedsbevis og et vhf-certifikat over vinteren ! Det burde da være den første tanke man får, allerede når man tænker på at anskaffe sig en båd.
At lære søkortets finesser -søvejsregler og sømærker og kursudstikning m.m. at kende -giver altså en rygradsviden der er guld værd i den daglige sejlads !
Og radio 1 (land) er IKKE et vhf-certifikat Mens Radio A (tror jeg det hedder i MHV i dag) giver et Vhf-certifikat !
Kan da iøvrigt kun opfordre alle der har sejlerlyster til at melde sig i Marinehjemmeværnet - det giver en masse viden om sølivets finesser -og det eneste du skal bidrage med er dig selv !
Shortcut : fhv. bådejer og medlem af MHV

Har besluttet mig for at blive en gammel sur mand. -Nu venter jeg så bare på at blive gammel....
Jeg har skrevet det før- men kan lige gentage: Jeg tog prøven uden kursus, med to bøger lånt på biblioteket, og havde 2 fejl. Hvis Elizabeth har radiokursus, og ikke mindst "lidt" praktisk erfaring, så lad dog hende bide skeer med den side af sagen. Du kan se eksempler på spørgsmålene under Søfartsstyrelsen, og deres fantasi er altså rimeligt begrænset, så når du/hun kan svare på de 200 spørgsmål, vil jeg æde min gamle hat på, at hun genser nok under prøven som er gentagelser, til at hun kommer over beståelsespct. Og når man har prøvet en radio "i felten" ved man jo også, at der er ting, som man skal være omhyggelige med. Og til beroligelse kan jeg jo sige, at "Tillægget" må man slå op i under prøven, så der er egentlig ikke meget som skal kunnes udenad. Og jeg læser ikke din modstand mod at bruge penge, som modstand mod selve prøvegebyret, men modstand mod at bruge 2 k kr. til en lærer som på 4 aftner gennemgår ca. 50 siders læsestof.

Vil så lige sige omkring dine pulverslukkere, at du forhåbentlig har dem med manometer på, så du kan sikre, at der er tryk på dem.

There are 10 types of people.

Those that understand binary, and those who don't

Gerhard:

Prøver lige at få min efter-nytår-bagskæve hjerne op i omdrejninger. Puha, der er gammel diesel på maskinen i dag...

Jeg er helt overbevist om, at Elizabeth kunne klare de fleste af spørgsmålene i testen. Det kunne jeg sikkert også, hvis det kom til det (manglende 'papir' på tingene er ikke nøvendigvis manglende kendskab).

Du har helt ret i at den primære grund til at vi hverken har VHF-bevis (og dermed et stations-ID) eller duelighedsbevis er prisen. Vi vil hellere bruge 1200 kr på et par nye startbatterier til madammen end på at få et stykke papir på at vi kan det, vi kan.

(Nu kommer så vores sure opstød)

Dermed siger jeg ikke, at folk bare skal kaste sig ud på vandet fuldstændig uden kendskab til søvejsregler eller meteorologi, selvom man faktisk gerne må i en båd som vores. Men ét af de tydeligste beviser på, at et dueligheds- eller speedbådsbevis kan være totalt spildt, oplevede vi i sommers, hvor vi var 5 sekunder fra at blive sejlet midt over af en kæmpe speedbåd som stod på autopilot.

Uden at jeg vil virke specielt bedrevidende eller hellig, så bruger jeg nok væsentlig mere tid i løbet af et år på at genopfriske søvejsreglerne, læse om det ene og andet på vandet, tjekke pulverslukkere for om de nu er i 'det grønne område', end så mange andre, som har 'førerpappet' og derfor bare kan sætte sig bag roret og føle, at hele Køge Bugt og Øresund er deres private legeplads, hvor de kan té sig som de vil.

Der er rigtig mange lystsejlere, som enten ikke kender det fjerneste til de helt basale vigeregler, eller vælger at tilsidesætte dem, fordi de jo kun er en lille lystbåd. Folk, der ligger og krydser T-renden ned gennem Storebælt fuldstændig uden hensyn til at lodsen i den 500.000 tons tunge olietanker, der er på vej ned gennem farvandet, er ved at få et hjertestop af skræk for at komme til at sejle dem ned.

Da vi lå ved Albuen for et par år siden, kom der pludselig en (i øvrigt hamrende flot) 23 fods træsejlbåd tullende ind, uden lanterner eller nogetsomhelst, og det var kl. 22. At de overhovedet var kommet derind, er beundringsværdigt, men ikke ligefrem et eksempel til efterfølgelse. Specielt ikke fordi de kort tid efter fortsatte deres sejlads syd om Lolland uden skibslys af nogen art.

I det hele taget ser vi gang på gang SÅ mange eksempler på hensynsløse sejlere og dårligt sømandsskab. Vi er selv nogle rystende amatører, som mere erfarne sejlere sikkert ligger sammenkrumne af grin over nogle gange. Men vi tænker over det, vi gør, og bruger faktisk rigtig meget af vores tid på vandet på at vurdere, hvilken vej vi skal rundt om vores medsejlere.

Og hvor vil jeg så egentlig hen i min lettere tågede tilstand? Jo egentlig bare citere fra et eller andet sted:

Ét er søkort at læse
Noget andet at skib føre

Lars & Elizabeth, Bente II, Ishøj, XPE3524, MMSI 219015911

Led os ikke i fristelse... vi kan sagtens finde vej selv...

Hej Albino

Med hensyn til pulverslukker, så bør du vende dem på hovedet og ryste dem når du er rundt og kontrollerer dem.
Da pulveret kan klumpe sig sammen i bunden, så de ikke virker hvis du får brug for dem. Og det gør de på grund af de vibrationer mm. der er i en båd.

På de skibe jeg arbejder på bliver det gjordt en gang om månenden, men vi er også på havet 51 uger om året.

 Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

Reflekterer lige med et smil:
En båd under 7 m er faktisk kun pligtig at lyse med en lommelygte ved behov - så den træbåd kan godt have fulgt reglerne - og mente faktisk at nye batterier til madammen kostede fra 50K og opefter - pr. stk.
Fastslår så lige med 7" søm: Grunden til at jeg tager et par beviser er alene, at hvis jeg kommer i nød, og en familiefar sætter livet til i forsøg på at redde mig, vil jeg kunne se hans børn i øjnene, og sige, at jeg havde "mit på det tørre".
Det vigtigste resultat af mit duelighedsbevis er iøvrigt heller ikke plastic-kortet, men SUS siger, at vores sejlads føles mere sikker efter jeg har "været under behandling" af Ivanovitz (instruktøren på kurset).
Slutteligt vil jeg hævde, at de farligste situationer opstår, når sejlere begynder at vige, uden det er tydeligt, og i de situationer, hvor de bare skulle holde kurs og fart - ligeså intelligent, som når små skolebørn/gamle mennesker med rollator undlader at gå over det fodgængerfelt de står ved "fordi der kommer biler".
Iøvrigt er T-ruten vel en DW-rute, hvor du bare ikke må vanskelliggøre et skibs passage, hvilket vel medfører, at du sagtens må sejle der - men i god tid med din manøvre viser, at du holder dig uden for dette skibs kurslinie (ligesom du jo heller ikke "vader" ud i fodgængerfeltet uden at give den store lastvogn tid til at bremse op (medmindre han kører for stærkt, og du vil teste hans reaktionsevne)).
Og glæd dig så over, at et nødsignal uden kaldesignal også bliver besvaret, og at vi jo stadig har områder, hvor den sunde fornuft kommer før bureaukratiet.

There are 10 types of people.

Those that understand binary, and those who don't

Annonce
Hej
Godt nytår, med hensyn til T-ruten må du IKKE være i den. Du må kun krydse den og så skal det være så tæt på vinkelret som muligt.
Mvh Finn Gevind
Nu startede tråden med et spørgsmål vedr. sejlads på Rügen, og det tror jeg Albino har fået svar på :o)
at tråden så har drejet sig til for eller imod sertifikat af det ene eller andet, tja, som Gerhard siger, at han tog det for at kunne se andre i øjnene, tja, jeg tog dueligheds beviset, fordi min afdøde svigerfar forlangte at hvis jeg havde dette bevis, måtte vi bruge hans båd som var det vores, og det er jeg ham tak for, at vi så selv har båd nu, jamen man bliver jo ikke "dummere" af at have beviset, og vore forsikring er billigere fordi jeg har det, at jeg så tog VHF (SRC i dag), jamen så er jeg i min gode ret til at bruge den VHF vi har i båden, men det er da frit at vælge til eller fra, nu har jeg det bare bedst med at de ting jeg har i båden, må jeg også bruge, jeg ved at et opkald på VHF, med kaldenavn, så ved Lyngby Radio hvem jeg er, hvad båd jeg sejler i, hvem der er min kontakt i land, hvis det går helt galt - det er bare min mening - men der er mange både med VHF hvor ejeren IKKE har sertifikat, af den ene eller anden årsag, dem om det - jeg MÅ bruge min uden at jeg skal bekymre mig om lovligheden.
Mvh
Gertsen

Kun en tåbe frygter ikke haven  
Kalde nr. XPB5991 

Tog den bare også op, fordi jeg vidste, at nu kom der lidt debat - selv om det jo ikke har meget med Rügen at gøre. Rute T er efter min bedømmelse omfattet af regel 9 (DW-rute), og sejladsen er så som jeg citerede søvejdsreglerne for - men nuvel - jeg var i tvivl, så lader mig da gerne belære af dem som er klogere. Den regel du (Finn) beskriver er i trafiksepareringssystemer for skibe under 20 M (regel 10) - men har ikke noget med T-ruten at gøre (stadigvæk - jeg er ikke skråsikker)

There are 10 types of people.

Those that understand binary, and those who don't

Kære albino - Lars & Elizabeth...

Tag os med til Rügen, vi har længe gået og fabuleret om netop Rügen - har læst og fået fortalt, så nu vil vi se med egne øjne..

Lars, du efterlyser elektroniske søkort - mener bestemt den nyeste version (2009) af DLS dækker Rügen og fordelen er - du kender betjeningen..
Mht VHF - så lad dog Elizabeth om den sag - kvinder har et naturligt anlæg for at bruge mund :-) - som jer har vi altid mobilen med men medgiver de læsere som mener VHF'en er en bedre løsning uanset licens/certifikat.. Har dog megen respekt for din holdning..

Egen holdning mht diverse beviser/certifikater o.lign - de ændre ikke mennesker attituder eller moral-kodekser.. Hvis dette stod til troende ville folk med kørekort aldrig lave ulykker, køre galt eller for stærkt...

Og vores invitation står stadig ved magt - håber at møde jer i snarlig fremtid. Mod vederlag kan I blive sejlet en tur på Fjorden *GG*

Hilsen fra Lotte og Thejs

www.milady.dk  - Danmarks eneste S30 hjemmeside - Vi sejler som vinden blæser

Det har altid været en gylden regel, at det udstyr man har ombord virker og kan betjenes.
At man selv kan råbe om hjælp i en mobil telefon er jo meget godt, men den båd der ligger 500 m væk har jo ikke en skræders chance i helvede for at få fat på jer med mindre i lytter på VHF'en på kanal 16.
Selvfølgelig.......... hvis i har mobilnummeret malet på siden med meget store bogstaver kan det måske lade sig gøre hvis det er lyst.
M.v.h.
P.
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også