Gerhard:
Prøver lige at få min efter-nytår-bagskæve hjerne op i omdrejninger. Puha, der er gammel diesel på maskinen i dag...
Jeg er helt overbevist om, at Elizabeth kunne klare de fleste af spørgsmålene i testen. Det kunne jeg sikkert også, hvis det kom til det (manglende 'papir' på tingene er ikke nøvendigvis manglende kendskab).
Du har helt ret i at den primære grund til at vi hverken har VHF-bevis (og dermed et stations-ID) eller duelighedsbevis er prisen. Vi vil hellere bruge 1200 kr på et par nye startbatterier til madammen end på at få et stykke papir på at vi kan det, vi kan.
(Nu kommer så vores sure opstød)
Dermed siger jeg ikke, at folk bare skal kaste sig ud på vandet fuldstændig uden kendskab til søvejsregler eller meteorologi, selvom man faktisk gerne må i en båd som vores. Men ét af de tydeligste beviser på, at et dueligheds- eller speedbådsbevis kan være totalt spildt, oplevede vi i sommers, hvor vi var 5 sekunder fra at blive sejlet midt over af en kæmpe speedbåd som stod på autopilot.
Uden at jeg vil virke specielt bedrevidende eller hellig, så bruger jeg nok væsentlig mere tid i løbet af et år på at genopfriske søvejsreglerne, læse om det ene og andet på vandet, tjekke pulverslukkere for om de nu er i 'det grønne område', end så mange andre, som har 'førerpappet' og derfor bare kan sætte sig bag roret og føle, at hele Køge Bugt og Øresund er deres private legeplads, hvor de kan té sig som de vil.
Der er rigtig mange lystsejlere, som enten ikke kender det fjerneste til de helt basale vigeregler, eller vælger at tilsidesætte dem, fordi de jo kun er en lille lystbåd. Folk, der ligger og krydser T-renden ned gennem Storebælt fuldstændig uden hensyn til at lodsen i den 500.000 tons tunge olietanker, der er på vej ned gennem farvandet, er ved at få et hjertestop af skræk for at komme til at sejle dem ned.
Da vi lå ved Albuen for et par år siden, kom der pludselig en (i øvrigt hamrende flot) 23 fods træsejlbåd tullende ind, uden lanterner eller nogetsomhelst, og det var kl. 22. At de overhovedet var kommet derind, er beundringsværdigt, men ikke ligefrem et eksempel til efterfølgelse. Specielt ikke fordi de kort tid efter fortsatte deres sejlads syd om Lolland uden skibslys af nogen art.
I det hele taget ser vi gang på gang SÅ mange eksempler på hensynsløse sejlere og dårligt sømandsskab. Vi er selv nogle rystende amatører, som mere erfarne sejlere sikkert ligger sammenkrumne af grin over nogle gange. Men vi tænker over det, vi gør, og bruger faktisk rigtig meget af vores tid på vandet på at vurdere, hvilken vej vi skal rundt om vores medsejlere.
Og hvor vil jeg så egentlig hen i min lettere tågede tilstand? Jo egentlig bare citere fra et eller andet sted:
Ét er søkort at læse
Noget andet at skib føre