Sejlads på Rügen...

Hej alle.

Vi overvejer, om ferien et af de kommende år skal gå til Rügen. Selv i vores svenske badekar kan vi jo tilbagelægge strækningen med et par gode dages sejlads (en enkelt overnatning i Klintholm) Og farvandet ser rigtig spændende ud.

Men hvad skal man som hobbysejler uden duelighedsbevis have med af papirer, hvis man vil på de egne? Pas, naturligvis, men hvad med båden? Forsikringsbevis? Findes der noget, der svarer til 'det grønne', man skal have med i bilen?

Og er der noget, man skal være specielt obs på rent navigationsmæssigt? Området ligner lidt Nakskov eller Skælskør Fjord med meget skarpe kanter på løbene.

Vi køber naturligvis søkort over området, inden vi begiver os ud på turen. Findes der noget, der svarer til 'Det Levende Søkort' for området?

Fortsat glædelig bagjul til alle

Lars & Elizabeth, Bente II, Ishøj, XPE3524, MMSI 219015911

Led os ikke i fristelse... vi kan sagtens finde vej selv...

Hej alle. Vi overvejer, om ferien et af de... Vis hele indlægget
32 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Ja men vi har ikke certifikatet (der sidder skam en gammel VHF i båden, men antennen sidder på masten, som vi har lagt i masteskuret). Og hvor vi normalt sejler, er en mobiltelefon rigeligt fin.

Lars & Elizabeth, Bente II, Ishøj, XPE3524, MMSI 219015911

Led os ikke i fristelse... vi kan sagtens finde vej selv...

Jo jo, en mobil er fint, men det er jo kun den, du ringer til, der ved at der er problemer, med en VHF er det alle skibe i nærheden, der ved at der er problemer, VHF er lige som en forsikring man håber aldrig at få brug for, jeg har VHF og certifikat, men bruger da mobilen når jeg skal have en snak, VHF er min forsikring hvis uheldet er ude.
Bare min mening
VH Gertsen

Kun en tåbe frygter ikke haven  
Kalde nr. XPB5991 

va med at gå op i masteskuret og afmontere den antenne og så montere den på albinen

der er altid solskin bag skyerne

det er ikke forbut at bruge vhf hvis der er nød og man må osså godt høre hvad der bliver sagt
hilsen rene

renek Bæltbåden af 1887(kertemindebåd)

danmark ældste bermudarig (bermydiansk sloop rig )

Vi har seriøst overvejet at smide en lille antenne på styrehuset. Men sådan rent moralsk har vi det også sådan, at når vi ikke kan tage os sammen til at tage certifikatet, kan vi heller ikke forvente at få hjælp den vej. Det er lidt ligesom forsikring, ingen arme, ingen kage...

Elizabeth sidder lige nu og siger - jamen jeg har da Radio 1 og Kortlæsning fra Hjemmeværnet. Er det at sammenligne med VHF-prøven?

Lars & Elizabeth, Bente II, Ishøj, XPE3524, MMSI 219015911

Led os ikke i fristelse... vi kan sagtens finde vej selv...

Annonce
Elizabeth sidder lige nu og siger - jamen jeg har da Radio 1 og Kortlæsning fra Hjemmeværnet. Er det at sammenligne med VHF-prøven?
Næppe men i forhold til hvad jeg ellers har været udsat for af VHF prøver så er det ren skovtur.
René

René: Hvad mener du? Er prøven til VHF-certifikat til båd ren skovtur i forhold til det, hun har gennemgået, eller er hjemmeværnets ren skovtur i forhold til den officielle bådprøve?

Lars & Elizabeth, Bente II, Ishøj, XPE3524, MMSI 219015911

Led os ikke i fristelse... vi kan sagtens finde vej selv...

Jeg aner ikke hvad hjemmeværnets prøver går ud på,men i forhold til hvad der kræves for at snakke VHF i luftrummet over os eller i ikke godkendte apparater til lands så er det en skovtur.
Mød op til undervisning X 4 eller læs bøgerne grundigt så tror jeg ikke at i vil få problemer med at bestå,al respekt men det er altså ikke nogen PHD.
René
René:

Vi ved godt, det hverken kræver PHD eller den udvidede ledvogtereksamen at bestå VHF-kurset og få et stations-ID på vores VHF. Vi kan bare ikke lige se formålet med at give en mindre bondegård for et kursus i at betjene en 'walkie talkie', vi kun får brug for for at sige 'Mayday Mayday Mayday, her er Bente II på position XXX YYY, vi synker'. Den besked kan vi godt overbringe uden førerpap til radioen.

Al respekt for at VHF'en er et godt redskab for dem, der færdes professionelt på vandet, og for de fritidssejlere, der har behov for at kontakte broer, havnekontorer m.v. Men vi tror som sagt kun at vi ville bruge radioen i nødstilfælde, og der tilsidesættes alle regler gudskelov.

På en måde er det jo lidt som de 3 pulverslukkere, vi har i båden, og de 5 vi har herhjemme. De er rare at have, vi håber at vi aldrig får brug for dem, men vi trykker ikke på knappen hver dag for at afprøve dem.

Lars & Elizabeth, Bente II, Ishøj, XPE3524, MMSI 219015911

Led os ikke i fristelse... vi kan sagtens finde vej selv...

det er ikke svert at tage prøven der er nogle spørsmål man skal svare på men det er blevet genmemgået
det er nesten ligesom det ståer i lyngby radio med maydag og pam pam
hilsen rene

renek Bæltbåden af 1887(kertemindebåd)

danmark ældste bermudarig (bermydiansk sloop rig )

Der er yderligere 12 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også