nimbus 26 krydser klub

Hermed starter jeg klub for dem der ejer eller har interese af nimbus 26 fod til køb eller renoverings projekter. mulighed for at dele erfaringer, spørgsmål forslag og muligheder.Velkommen
Hermed starter jeg klub for dem der ejer eller har... Vis hele indlægget
83 svar
 Følg tråden
Der er 30 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Nej jeg har ikke hørt fra dem )o:

Træmast til Nimbus 26 sejlbåd købes.
Pt. har jeg købt en firkantet træmast til en Vindö 28 gennem blå avis, og vil tilpasse den til min Nimbus 26... denne mast er lidt tungere, i Oregon Pine, og skal afkortes med ca. 35 cm. Den er i god stand. 

Men jeg søger stadig en original mast.

En nyfremstillet vil koste kr. 25.000, i Silver Spruce, og vil uden tvivl være den bedste løsning, men for dyrt for mig.

JanS

Hej alle nimbussejlere.
Skødevogn til nimbuskrydser 26 søges i den grad. Er der nogen læsere som ligger inde med udstyr, og andet interessant, til vore dejlige, men bedagede skibe, ville det være oplagt at benytte denne side til at øge udvekslingen mellem os, som mangler, og jer som har.
Skulle nogen af jer ønske at udskifte de gamle håndlister, kan jeg fortælle at PeterBjørnOlsen stadig har værktøjet til at fremstille dem, men ellers er det småt med lagervarer til 26'eren. Han har stadig nogle alubeslag til 33'eren, som jo desværre er for store.
 Hvordan med NimbusKlubben ?
 Er der stadig interesse for, at mødes med søsterskibene, som det engang var på tale, at mødes til TS Pinsetræffet i Stubbekøbing i år ?
 Skal vi mødes dernede næste år ?
Med sejlerhilsen, og ønsket om fortsat GodVind.
Skiff Hauberg
Holbæk

skiff hauberg

Hej, hvis det er en skødevogn til genua´en, som griber fat uden på skinnen, så kan den købes i handelsen, jeg har set den i et af bådudstyrsmagasinerne - men jeg syntes at prisen var for febret og beskøjt-agtig så....

Mht. pinsetræf - det er da hundekoldt i pinsen - måske et vikingeskib ville være mere passende?

Vh. Jan S.
 

JanS

De originale skødevogne på nimbus 26'eren er ens til fok og genua, og ingen af dem sidder "udenpå". Så jeg håber stadig der er nogen der ligger inde med originale som de vil sælge.
 Pinsetræffet har fundet sted i mange år, og vejret arter sig som regel; men selvfølgelig skal man da klæde sig på efter det, og så er det en dejlig fornemmelse, at være så tidligt ude.


skiff hauberg

Annonce
Hej Skiff, ja, jeg mente også skødevogne der går inden i skinnen.... Jeg så dem sidste år i salg i et af katalogerne, hvis originale ikke kan fremskaffes. Borstset fra det, så må man vel kunne finde frem til underleverandøren af de forskellige 'fittings' der blev brugt til de forskellige Nimbusmodeller.

Ja, Pinsetur god tradition, er den fast, eller lidt løs, efter indbyrdes aftaler?
Jeg kunne forestille mig, at man inviterede Peter Bjørn Olsen med, evt. havde 'camp' ved resterne(?) af det gamle bådeværft - og måske med oppe hos Peter B. O. og kigge i de gamle fotoalbums om aftenen, med te og rom?

Vh. Jan S. 
Helsingør

JanS

hej jans, nu taler vi om det samme. fint du fortæller om katalogerne, husker du hvilke ? Ang pinsetræf, kom ideen frem i det tidlige forår, som du osse kan læse tidligere på tråden, og hvis andre også har lyst, så lad os høre om det her.
 hvordan er det gået med dit masteprojekt, jans ? Der er jo nogle som skifter til alu, jeg har set en grøn nimbus 26 i Havnsø, praktisk er det jo; men jeg kom til at tænke på wedersø: En granpind kan man sgu finde allevegne, og beslagene har man jo !
 GodVind.

skiff hauberg

som et supplement eller alternativ til stubbekøbing, så er der også Svenborg classic regatta som hvert år har en gæsteklasse (i år var det bianca'erne) med og det kunne da være sjovt hvis vi fik dem til at lave et bjørn-olsen-tema ... ved arrangementet er der mulighed for både tur og kapsejlads alt efter temperament. Og stævnet er hyggeligt og med masser af smukke klassiske konstruktioner i øvrigt.

I øvrigt:
skødevogne ... hvis jeg ender med rulleforsejl til næste sæson har jeg næppe brug for både skødevogne til fok og genua, så hvis du ikke finder en anden løsning, så kan vi muligvis mødes om en løsning næste forår.
hej jac. Din ide med classic regatta er oplagt, og kontakter du dem med dit forslag skal det da blive spændende, at høre deres svar. Det ligger jo også senere på året, hvor pinsen for nogle virker for tidligt/køligt. Grunden til jeg oprindelig foreslog pinsen var, at TS afholdt deres pinsetræf i Stubbekøbing, og i den forbindelse gav gratis havneplads i ugen før og efter til medlemmer; men jeg mener stadig at Stubbekøbing er STEDET, i og med vore skibe kommer derfra, og som fælles hyldest til det stadig fungerende værft, som jans lader til at kende godt. Tidspunktet, for vores træf, kunne der laves lidt research på for, at finde det bedst egnede tidspunkt, så flest muligt kan deltage.
 Er der iøvrigt nogen der ved, hvor mange Nimbus 26ére der stadig sejler, og hvad der er blevet af de som ikke gør mere ? Måske ligger der en mast med beslag et sted ?
 Ang skødevogne: Jeg takker for tilbudet, og hører gerne nærmere fra dig jac, hvis du vil skille dig af med dem, indtil da fortsætter jeg min søgen. GodVind.

skiff hauberg

Skødevogne  der går inden i skinnen, er i MMC,s 2009 katalog, s. 56 under 'FA-skinne'- www.mmc.dk - om dimensionerne er rigtige, må man jo lige checke videre på selv.

Mit masteprojekt: En god, firkantet træmast med de nogenlunde rigtige dimensioner er næsten umulig at finde i vore dage, hvor stort set alt er i aluminium.

Mod alle odds lykkedes det mig, i den anden ende af landet. Den skulle så hentes - 10 meter lang mast. Hjemme kortede jeg lidt af den (den er fra en Vindö 28), og riggede den til med de gamle beslag, samt meget tilpasning, forstærkninger og nyopfindelser for at få det hele til at passe. 3 ugers arbejde, hver dag stort set, i perioder i 10 timer i træk. Et rumforskningsprojekt nærmest... 

Min 'nye' mast er nogle anelser krafigere end den originale mast, som var med fræste hulrum og gang indeni, mens min 'nye' mast fra Vindö 28, er en 'kassemast': 4 planker, der skulle være Oregon Pine, limet vinkelret på hinanden; knapt så smidig i toppen, og nok 20-25 kg tungere. Men mere gedigen og holdbar, end den gamle.

Om den sejler bedre med den nye mast? Hmm... med forsejl alene  (rulle) er der ingen forskel at mærke, jeg har ikke haft begge sejl fulde oppe endnu - kun rulle, og rebet storsejl (mit storsejl er ældre, halvhult, ellers ok).

I forvejen har min båd ved sejlads (med den oprindelige mast) altid krænget ca. 45 grader med begge sejl oppe, i marchfart og middelvind. I kraftigere vind har jeg altid måttet rebe storsejlet, for ikke at komme på 50 grader eller mere - så bliver sejladsen ikke så behagelig, synes jeg. 

Nimbus 26´s ca. 45 graders vinkel med begge sejl oppe ved marchfart, skulle den have tilfælles med L. A. Krydseren, og var vist almindeligt ved ældre bådmodeller, også folkebåden. Sikkert pga. langkølen, og øvrige konstruktion; den større vægt på køl og skrog, i forhold til nyere bådmodeller.
Hvad er I andres erfaring med sejladsvinklen ved marchfart, eller vinkler i øvrigt? (med begge sejl oppe). Hvor meget krænger jeres både? 

Måske har min nye mast forårsaget, at jeg kommer ned at ligge på 50 grader med mit nuværende forsejl - måske ikke, jeg har ikke fået afprøvet den i alle forhold. I så fald vil jeg satse på et nyt (fladt) forsejl, der ikke skubber båden ned sidelæns, mere end den får den fremad.  

Men den 'nye' mast er til gengæld flot (nedslibet og nylakeret), solid, har ikke rykket sig en milimeter eller noget siden montagen, og så er der udvendig skinne (messing) med slæder (jeg fik slået ringe i storen), det kører meget bedre end med indvendig træ-hulkehl, ja, hundrede gange nemmere at have med at gøre (sorry Bjørn O.).

Ja, det var det for denne gang.
God vind
V. h.   Jan  S.

JanS

Der er yderligere 43 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også