nimbus 26 krydser klub

Hermed starter jeg klub for dem der ejer eller har interese af nimbus 26 fod til køb eller renoverings projekter. mulighed for at dele erfaringer, spørgsmål forslag og muligheder.Velkommen
Hermed starter jeg klub for dem der ejer eller har... Vis hele indlægget
83 svar
 Følg tråden
Der er 40 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Rettelse: Hvor jeg skriver '...satse på et nyt (fladt) forsejl', mente jeg et storsejl:
'Måske har min nye mast forårsaget, at jeg kommer ned at ligge på 50 grader med mit nuværende forsejl - måske ikke, jeg har ikke fået afprøvet den i alle forhold. I så fald vil jeg satse på et nyt (fladt) forsejl, der ikke skubber båden ned sidelæns, mere end den får den fremad'.  

JanS

Med hensyn til krængning, ja så har i jo købt en rank båd ( lægger sig hurtigt på siden ) og den er konstrueret således at, i svag vind og oprejst sejlads er vandlinien kortest muligt, med deraf følgende fartmuligheder = ca. kvadratroden af vandlinie i fod er lig farten i sømil. For at kunne opnå større fart skal båden altså krænge, så overhanget kommer i vandet og forlænger vandlinien. Sådan er det bare. Bli'r det for meget må man rebe, og her er tommelfingerreglen 1. reb i storen, derefter mindske forsejl. Men først efter at have fladet sejl mest muligt og skødet længst ude i læ side. Med hensyn til riggen, så handler det om at holde masten i den facon, sejlet er syet til, altså lige og helst lige op. Også når det blæser.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 

Godt nytår til alle.
Tak Lynæs, for de nyttige oplysninger, mht. konstruktion, krængning og mastevinkel. Jeg kan se, at jeg skal have min mast justeret, når jeg monterer den til foråret. Den skal nok så stå næsten ret op, omkring 0 grader, eller måske 2-3 grader bagud, det forklarer nok også, hvorfor jeg ikke har kunnet få mit storsejl nogelunde fladt, min mast har skrånet måske 10-15 grader bagud. Dette fordi jeg har tænkt, at det skulle den, for at båden selv skulle kunne rette sig op i tilfælde af for megen krængning. 

Iøvrigt har jeg taget ideen til mig, som en herinde kom med, at holde et Pinsetræf i Stubbekøbing for Nimbus 26' ere (og L. A. Krydsere?), god ide.
Jeg var forbi Peter Bjørn Olsen i Stubbekøbing i eftersommeren, inde på bådværftet og ringede på, men der var ingen hjemme.
Det kunne være fint at høre, om han var interesseret i at være en del af et Pinsetræf 2010.  
Jeg sætter i hvertfald næsen op efter et Pinsetræf...
Vh. Jan S. Helsingør


JanS

Godt nytår til dig også. Når jeg skrev masten lige op, er det ment tværskibs, man kan justere lidt på hældningen langskibs for at få båden i balance = svagt luvgerrig og under ingen omstændigheder lægerrig. Lidt vrøvlet med hensyn til opret sejlads, det er selvfølgelig for at ha' mindst muligt båd i vandet ved svag vind. Brug også Cunningham halet for at flade sejl.
Iøvrigt er det dejlig enkel båd, hvis konstruktion fulgte tidens trend.
Hvis jeg må komme med et forslag så drop pinsetræf, da mange, som måske gerne ville, alligevel på grund af fart og afstand må afstå. Det ville måske være bedre, som mange andre gør at vælge uge 29-30 og et sted midt i landet. Jeg har observeret at en del vælger min hjemhavn Bogense. Der er ikke mange, som vil risikere at skulle efterlade sit skib i fremmed havn, hvis vejret skulle ta en uventet drejning, og gerne vil ha' en del dage til rådighed, hvis det skulle ske.
Men ellers held med det.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Annonce
Ja, der kan godt gå ged i den, når man taler mastevinkler (der vel kan være en hel videnskab)... ja, selvfølgelig skal masten spændes lige op sideværts. Langskibs er det vist almindeligt, at lade den læne lidt tilbage. Jeg mener, at Nimbus 26 er en af undtagelserne, her skal vist den stå næsten lige op langskibs, eller et par grader bagud, af en eller anden konstruktionsmæssig grund. Ret mig lige, hvis der i det ganske land sidder en ekspert i Nimbus 26 mastehældninger.

Mht. at lave træf i 2010, det kunne vel være sådan, at forskellige kunne byde sig ind som træf-arrangører forskellige steder i Danmark. For min del er det for tidligt at melde mig som træf-arrangør i Stubbekøbing i Pinsen 2010, jeg skal lige finde ud af, om min båd er i vandet op til pinsen, men det vil jeg da tro. Jeg satser på det. Tilfældigvis har jeg min båd på land på Lolland, selv om jeg er hjemmehørende i nordsjælland.

Mit forslag er, at forskellige byder ind som træf-arrangører forskellige steder i Danmark i løbet af sæsonen, så kan folk selv vælge, hvilke træf de kan deltage i, alt efter ferie, vejr, afstand og fart.

F.eks. kan der så være et Pinsetræf i Stubbekøbing, et træf i Bogense senere på sæsonen, i Svendborg på et andet tidspunkt, måske ét i Helsingør, måske ét i Vejle? Og måske kunne det være sådan, alt efter tid, lyst og lejlighed, at man kunne sejle fra det ene til det andet træf, og på den måde nå det halve Danmark rundt i løbet af en sæson. Eller plukke et ellet to træf ud, af måske 5 ialt...?  

At være træf-arrangør synes jeg ikke skal bestå af andet end at være kontaktperson for det træf, mht. praktisk med muligheder for at ligge i havnen, og andre praktiske oplysninger, og så selvfølgelig være tilstede og tage i mod ved træffet - at være tovholder, som man kalder det, uden nødvendigvis at skulle bestemme... men være behjælpelig, foreslå aktiviteter, vise hvor der er bålplads, være guide i lokalområdet osv.

Vh. Jan S.

JanS

Så skulle det være løgn, hvis der ikke var et nimbus træf i limfjorden. Min båd har hjemme i Rønbjerg havn, med fantastiske muligheder for seværdige dags sejladser..Var det noget??
Det her er vist lige hvad jeg (og min Nimbus 26) har ledt efter.
Nimbussen er #13, jeg overtog den i slutningen af sidste sommer, den var i rimelig stand, bortset fra (den manglende) lak på træværket, samt en mast, der sine steder var gået op i limningen.
Masten er blevet fin igen efter en del lim, slibning og tolv gange Tonkinlak (den franske).
Der mangler stadigvæk meget men alle funktionelle dele er OK.
Den har aldrig haft indenbords motor, jeg overtog den med en nyere Suzuki påhængsmotor
Som et kuriosa kan det nævnes at det i sin tid var Bjørn Olsens egen båd.

Mikk
Velkommen til mikk. Tillykke med dit skiv, hvad kalder du den ? Vi er mange der sværger til tonkin, gode materialer. Har der været monteret indenbordsmotor i den, eller er der motorbrønd til din påhængs ? Rigtig god fornøjelse med din fine veteran.
Venlig hilsen
Skiff Hauberg

skiff hauberg

Tak Skiff
Navnet er "Special Condition" - en anelse kryptisk,
Jeg ringede ned til værftet og talte med Peter Bjørn Olsen og han fortalte at det var hans fars oprindelige navn til båden - den har aldrig hedet andet,
så jeg har droppet mine overvejelser om et nyt navn - indtil videre.
Der er to brønde med en klap ind til den ene hvor i der er rester af beslag som godt kunne se ud som om der har været monteret påhængsmotor i brønden. Den nuværende påhængsmotor sidder agter - ikke helt optimalt, når skruen løfter sig over vandet i lidt bølger (jeg synes godt nok de var KÆMPE! men jeg er selfølgelig også nybegynder), men jeg tror desværre min Suzuki motor er for stor til at passe i brønden. Det bliver ikke lige det første jeg går i gang med, der er rigeligt med opgaver: et teakfiner dæk der er smulret,kan ikke reddes, skal fjernes. "Taget" over kahytten (undskyld mine manglende maritime sprogkyndighed, jeg er som sagt nybegynder) er gået voldsomt op i limningen plus alt det løse.
men på længere sigt kunne jeg godt tænke mig en anden motorløsning.
jeg ligger i sydhavnen i københavn, Sejlklubben Mellemfortet.

Venlig hilsen
Mikkel Andersen
Der er yderligere 33 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også