Rengøring af glaskeramisk 'komfyr'.

Hej alle.

Er ved at blive drevet til vanvid over mit nye (brugte) komfur. Næsten hver gang jeg kokkerere, kan det ikke undgås der spildes et eller andet der brænder sig fast. Selv noget så almindeligt som et sprøjt fra panden, når der steges gammeldaws flæsk, har det med at sætte sig.

Har indkøbt, i dyre domme, special svampe og skurepulver. De remedier  regner jeg for nærmest ubrugelige. Almindeligt skurepulver må man ikke bruge. En glasrensekniv skulle efter sigende ridse glasset.

HJÆLP, hvad gør man, en får snart rigtig mange røde knupper ??

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Hej alle. Er ved at blive drevet til vanvid over... Vis hele indlægget
24 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Jan.

En plastikskraber du'er overhovedet ikke da plastikken er blødere end det den skal skrabe af.

Brun sæbe + film er mere effektiv end sulfo + vand men også meget langsommelig.

Ovnrens måske, har ikke været prøvet.

Min erfaring med den type komfur er, at det er for bøvlet. 'Pladerne' er stadig varme længe efter der er slukket for dem. Kan nå at spise, rydde af bordet og stoppe 'postelinet' i opvaskemaskinen, uden komfuret er blevet så kold, at rengøringen kan startes. Det er sgu træls.

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Vi bruger da en stålskraber. Der fulgte faktisk en med pladen da vi købte den. Det er en stanleyklinge der er i.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Skrevet af grandoldman den 23-12-2008 09:00
Vi bruger da en stålskraber. Der fulgte faktisk en med pladen da vi købte den. Det er en stanleyklinge der er i.
Og det er faktisk sådan en Stanley du kan købe hos Onkel Harald og så er der endda extra klinger med. Jeg bruger den nu når jeg giver mine vinduer udvendigt, jeg gider ikke alt det tape haløj, det er meget nemmere lige at skrabe af med den kniv.

jeg bruger almindeligt opvaskemiddel, og et barberblad til det mere fratbrændte, det virker og ridser ikke. hilsen kokken

Vær mod andre, som du ønsker, de er mod dig.
Kok og Havenørd.
Skrevet af Henrik S den 01-01-2009 18:02
jeg bruger almindeligt opvaskemiddel, og et barberblad til det mere fratbrændte, det virker og ridser ikke. hilsen kokken
Det er et barberblad der sidder i den Stanley skraber  Den er bare nemmere at bruge da der så er "skaft" på bladet.

Annonce
Køb et induktionskomfyr. Det er meget begrænset, hvor meget der sætter sig på pladen, selv om braset løber over. Pladen bliver i sig selv ikke varm, og det er kun grydens/pandens varme, der kan bevirke fastbrænding.
Vi har altid brugt disse barberbladsskrabere til rengøring af glaskeramiske plader, uden at tilføjde disse ulykker.
Jeg har en del erfaring med denne form for rengøring, idet jeg gerne og ofte glemmer at skrue ned for effekten. :(
Derimod kan man skade sin glasplade ved at slæbe tunge gryder hen over pladen, i stedet for at løfte den.
Som betydelig sidegevinst er det langt hurtigere og meget mere præcist justerbart end alle andre typer inkl. det storsvinene gasværk! :)

Med venlig hilsen
ktm

Hejsa alle, god bag-jul/nytår.

Ktm: Jaaaaa, havde det nok på 'fornemmeren' at et induktions-komfyr ville være sagen. Sådanne en, får en, investere i når den gamle ej vil mere. Din spydige kommentar vedrørende gasblus overhørte jeg, da en har betjent et sådanne i over tredieve år. Oggggg et sådanne er overhovedet ikke ringe, at du ved det.

Mvh. Leif.

Onliner:
Oggggg et sådanne er overhovedet ikke ringe, at du ved det

Nu må jeg lige spørge dig Nitter, har du prøvet induktionskomfyr?

Se jeg har prøvet alle typer og har et sammenligningsgrundlag.

I vores campingSvogn er der gaskogemaskine og yderligere har vi et par transportable, ret kraftige blus, som vi bruger uden for, for at undgå det trivielle svineri inde i vognen, som jeg erfarer at gasblus afgiver.

Min datter lider også af den sære vrangforestilling at gas er godt, men jeg græmmes, når jeg skal slås med det håbløse bras ift til mit dejlige induktionsværk. Noget bøvl at regulere varmen på, så får det for lidt og så får det for meget og skidtet koger over og løber ned i bålet med enormt svineri til følge. Det er virkelig synd for hende, at hun ikke ville lytte til sin gamle far. Sært at så mange unge mennesker er så bagstræberiske, og så har hun oven i købet installeret dette bras både i sit sommerhus og sin lejlighed. ØV!

I nogle år gik jeg til et madlavningskursus for mindre fine mænd, hvor der i køkkenet var alle mulige kogemaskiner, med desværre intet induktionskomfyr. Det var til at få lange af, at bruge disse forhistoriske indretninger! :) Måske er jeg også en anelse utålmodig.

Jeg skal aldrig, aldrig have noget andet end induktion, med de erfaringer jeg har indhøstet, og reelt synes jeg virkelig, at det er meget synd for folk, der køber nye kogeindretninger og pga uvidenhed fravælger induktion!! :)

Med venlig hilsen
ktm

Øh ! Hvorfor mon de fleste storkøkkener bruger gas komfurer, og at du ikke kan justerer et gaskomfur skyldes kun at du ikke tager dig tid til at lære det, eller din datter (undskyld)

Det er rigtigt at et gaskomfur kan give fedtede overflader i et køkken, det skyldes som regel dårlig rengøring.Hvis et gaskomfur sviner for meget kan det også skyldes at luftblandeventilen ikke er justeret rigtigt. Idag er gas jo et produkt af olien. I "gamle" dage blev det fremstillet af kul på gasværkerne, og i starten var man nød til at have spildbakker under brænderne da der kunne komme tjære rester og vand ud igennem brænderne.
Det er muligt at et induktions komfur er noget af det bedste i vore dage, det har dog et stort minus, alt det der skal kunne bruges på det skal have jernbund.

Har også gået til madlavning på Elverdamskroen, hos Jan Pedersen. Der har man også gaskomfur, men det er på ca 1½ m2 og ikke med direkte ild på potter og pander, men under en stor, tyk jernplade, hvorpå man sætter gryder m.m.
Det meste kan slet ikke reguleres, man flytter simpelthen grejet ud til siderne for at regulere ned, og man opererer med måske 10 gryder samtidig, hvilket vil lettere umuligt på et almindeligt komfur, med opdelte kogezoner.
Jan laver ofte mad til 100+ personer, det gør de jo sådanne steder!
Jeg taler nu også blot om mit beskedne køkken, hvor jeg sjældent koger mad til mere end 10-15 mennesker!! :) :)

Med venlig hilsen
ktm

Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på maling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også