Rengøring af glaskeramisk 'komfyr'.

Hej alle.

Er ved at blive drevet til vanvid over mit nye (brugte) komfur. Næsten hver gang jeg kokkerere, kan det ikke undgås der spildes et eller andet der brænder sig fast. Selv noget så almindeligt som et sprøjt fra panden, når der steges gammeldaws flæsk, har det med at sætte sig.

Har indkøbt, i dyre domme, special svampe og skurepulver. De remedier  regner jeg for nærmest ubrugelige. Almindeligt skurepulver må man ikke bruge. En glasrensekniv skulle efter sigende ridse glasset.

HJÆLP, hvad gør man, en får snart rigtig mange røde knupper ??

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
24 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Ja det kan vi søreme ikke have ! at du går hen og får røde knopper.

Hos den gode Onkel Harald kan du købe en sådan speciel Stanley skraber der lige netop er beregnet til glasplader. Du kan søge på nummer 5118 i hans online katalog, så ved du hvad det er for en du skal have fat i. Det er et barberblad lignende klinge der sidder i, og den ridser ikke.

www.harald-nyborg.dk

V.h.  Håndværkeren

Hejsa symand.

Takker for tippet. Fabrikanten skriver godt nok, det er fy fy at bruge en sådanne. Må nok omkring onkel Harald næste gang, jeg kommer til enten Holsteby eller Ålborg. Det værdste der kan ske, er vist egentelig kun at 'komfyret' bliver erstattet af et, med gode gammeldags kogeplader.

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.

Nu kender jeg en del stykker der bruger lige netop den lille smarte kniv/skraber på deres komfurer, det er derfra jeg fik ideen til at du måske også kunne bruge den.

Du kan eventuelt lige trække hjørnespidserne af på en smergelsten, så er du da sikker på at der ikke kan komme ridser.

Vi bruger også helt almindeligt creme skurepulver.. Ofte på tilbud i netto, lidl og aldi

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Annonce

Hæ Hæ ! nu har jeg sådan et gammeldags plade komfur, hvor bølgerne godt kan gå lidt højt nogle gange. Med deraf fedt pletter og andre sjove ting der på det nærmeste er brændt fast på komfuret, så åbner jeg vinduerne og hiver de skrappe midler frem. På med noget rent ufortyndet salmiak i en god mængde på hele komfuret, lad det sidde et øjeblik pære rundt i det med opvaske børsten, tørre det op med karkluden og der er som var det et nyt komfur. Især når det efterfølgende lige bliver poleret med viskestykket.

Hmmm det er vidst godt at jeg er ungkarl

Hejsa alle.

Der er sket lidt nyt. Min babermaskine begyndte at nappe, så jeg måtte ind til elforhandleren efter reservedele. Der fandt jeg en skraber, magen til den som fætter Harald sælger. Prisen var, hmm, noget højere men så sparede jeg til gengæld også en køretur på min. 140 km.

Den virker udmærket og kan fjerne forhøjningen af det fastbrændte. Det specielle rensekrem kunne dog ikke tage det sidste. Det fandt jeg så til gengæld ud af at almindelig skurepulver kan !

Havde dog ikke nået at læse O.M's indlæg. Tak alligevel.

JacobFrom: I betjeningsforvirringen til mit komfyr står der faktisk at der ikke må bruges redskaber til at skrabe glaspladen  men udelukkende bruges noget specielt rensekrem der dog ikke kan købes mere.

Uf symand, den med salmiak kender jeg ikke. Den kan uden tvivl også bruges på det glaskeramiske.

Konklution: Lad være med at læse betjeningsvildledningen og gør hvad der falder en naturligt.

Kom desværre også til at tænke lidt videre !!! Hvis man absolut skal have et nyt glaskeramisk komfur burde man vel investere i et af dem med induktionsplader. Det burde vel ikke være så villig til at fastbrænde eventuelt spild, eller hur ?

Mvh. Leif.

Onliner:
Når noget sætter sig fast på vores glaskeramik, venter vi til det er koldt, så tager vi en almindelig køkkensvamp (gul/grøn), et godt skvæt sulfo på og så fylder vi svampen med vand. Så presser vi vandet og sulfoen ud af svampen henover komfuret og fordeler det udover hele pladen, eventuelt med lidt bearbejdning af pletterne.

Vi lader det virke 10 minutters tid og skrubber så pladen godt med den grønne side af svampen.

Vi har endnu ikke oplevet noget, der ikke lod sig fjerne på den måde, og det skader ikke glasset.

Skulle der endelig være noget tilbage, ville vi ikke tøve med at benytte det billige, flydende skuremiddel fra Aldi/Netto/Lidl/fakta. Er det godt nok til vores båd, er det også godt nok til vores komfyr.

Lars & Elizabeth, Bente II, Ishøj, XPE3524, MMSI 219015911

Led os ikke i fristelse... vi kan sagtens finde vej selv...

Hej Albino.

Tak for din beskrivelse af jeres rengøringsmetode. Faktisk bruger jeg nogenlunde samme metode (sulfo og svamp). Det kan bare ikke tage alt fastbrændt fedt.

Er begyndt at bruge alm. skurepulver. Det syntes ikke at ridse. Desværre har det været nødvendigt at bruge skraberen et par gange.

Mvh. Leif.

Onliner:
kan man ikke anvende en form for plastikskraber,- feks en isskraber. Med den må det da være svært at ridse pladen.
Ellers kan du måske smøre lidt brun sæbe på,- læg husholdningsfilm over i nogle timer/natten over. Og tør/vask det så af.

Ovnrens på spray må også være en mulighed.

mvh jan
Der er yderligere 14 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på maling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også