Drivhus, sokkel og glas vs. polycarbonat

Hej,

Nu vil "the artist formerly known as havehaderen" også til at have drivhus (det er lidt sjovt, som man skifter mening hen over tid ).
Og jeg troede jo blot, det var at købe et (brugt) drivhus, montere det på en alu-sokkel, der var formonteret på en række "minkklodser" (det skulle jo gerne være nemt at flytte - just in case).

 - og så går det op for mig, at de sokler, jeg kan finde, er i stål (og i øvrigt noget tyndt, vakkelvornt af slagsen, der ikke lige tiltaler mit temperament).
Jeg kan selvfølgelig imødegå den galvaniske tæring ved at lægge lidt plast mellem stål og alu, men hvor længe går der, inden soklen begynder at ruste??? Hader ganske enkelt at se på rustent metal

Ser jeg spøgelser - og er kvaliteten god nok? Eller skal jeg forbi jernhandleren og hente nogle rustfri profiler? Eller bare montere huset på en rem af trykimprægneret træ (bare rolig, al dyrkning vil ske i plantekasser)???

Havde egentligt regnet med at bruge polycarbonat som ruder, men da huset langt fra ligger optimalt mht. sol, får jeg nok brug for alt det lys, jeg kan opdrive (=glas). Er det korrekt forstået?

Er der nogen reel fordel varmemæssigt ved at sænke gulvet 20-30 cm og isolere soklen med 50 mm flamingo? Og evt. gulvet også? Særligt når jeg vil bruge kapillær-kasser? Bliver højden for lav, når man bruger kapillær-kasser (indvendig højde ca. 2,1 meter i kip) - hovedafgrøden bliver tomat.

Og endelig - vi slås fra tid til anden med dræbersnegle. Kan de finde ind i et drivhus???

Alle erfaringer er velkomne!!!

Mvh.

Jan R.
Hej, Nu vil "the artist formerly known as... Vis hele indlægget
22 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af Svend Høst på 08-04-2015 11:24

 men jeg ville aldrig have polyplader i taget , de bliver matte med tiden.

Mener at have læst at det er en fordel at taget ikke tillader 100% lysgennemgang, specielt om sommeren når solen står højest - er helt ny på drivhusområdet - har aldrig haft et, men nu skal det være

Og man kan vel som LDSer forstærke taget lidt så pladerne ikke blæser af fordi det blæser lidt.

 

 


Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Drivhusfabrikanterne har brugt formuer på at udvikler aluprofiler der er så tynde som muligt for at der kan komme så meget lys ind i drivhuset som muligt , og med  den relative svage sol vi har her oppe nord på , så er glas absolut det bedste , glas gør også drivhuse mere robust og stive og så vejer det godt til .


   elektriker fra jævnstrømmens tid
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis