Drivhus, sokkel og glas vs. polycarbonat

Hej,

Nu vil "the artist formerly known as havehaderen" også til at have drivhus (det er lidt sjovt, som man skifter mening hen over tid ).
Og jeg troede jo blot, det var at købe et (brugt) drivhus, montere det på en alu-sokkel, der var formonteret på en række "minkklodser" (det skulle jo gerne være nemt at flytte - just in case).

 - og så går det op for mig, at de sokler, jeg kan finde, er i stål (og i øvrigt noget tyndt, vakkelvornt af slagsen, der ikke lige tiltaler mit temperament).
Jeg kan selvfølgelig imødegå den galvaniske tæring ved at lægge lidt plast mellem stål og alu, men hvor længe går der, inden soklen begynder at ruste??? Hader ganske enkelt at se på rustent metal

Ser jeg spøgelser - og er kvaliteten god nok? Eller skal jeg forbi jernhandleren og hente nogle rustfri profiler? Eller bare montere huset på en rem af trykimprægneret træ (bare rolig, al dyrkning vil ske i plantekasser)???

Havde egentligt regnet med at bruge polycarbonat som ruder, men da huset langt fra ligger optimalt mht. sol, får jeg nok brug for alt det lys, jeg kan opdrive (=glas). Er det korrekt forstået?

Er der nogen reel fordel varmemæssigt ved at sænke gulvet 20-30 cm og isolere soklen med 50 mm flamingo? Og evt. gulvet også? Særligt når jeg vil bruge kapillær-kasser? Bliver højden for lav, når man bruger kapillær-kasser (indvendig højde ca. 2,1 meter i kip) - hovedafgrøden bliver tomat.

Og endelig - vi slås fra tid til anden med dræbersnegle. Kan de finde ind i et drivhus???

Alle erfaringer er velkomne!!!

Mvh.

Jan R.
Hej, Nu vil "the artist formerly known as... Vis hele indlægget
22 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hej hvis jeg var dig ville jeg først se på biblioteket og låne de bøger de har om drivhus. der er et par gode forslag til sokler. Jeg ville nok vælge en træsokkel i lærk eller trykimp. ca. 5x10 cm og så montere noget vandfast X-finer lodret på denne som og isolere med flamingo udvendigt. det har selvfølgelig en begræset levetid men hvis du smider godt med grus omkring soklen så bliver det nok til en del år alligevel. Selv fandt jeg et gammelt træhus som jeg skar lidt til og støbte en sokkel i leca. stort arbejde men et super driv/driverhus med et par stole og et lille bord. god fornøjelse med projektet.
Jørgen
Jeg svarer Jan R. som er ham der starter tråden og beder om råd til sit nye projekt drivhus herunder soklen,
hvad Jens så vil bruge evt. polycarbonatplader til er vel sagen uvedkommende, men mon ikke det er et drivhus siden han sætter sit spørgsmål i denne tråd, ellers havde han vel startet sin egen?
Jørgen

Hej Jørgen.

Det kan der da være noget om, men nu er det mandens første indlæg og mange gange lægger nybegyndere, deres spørgsmål de besynderligste steder her på LDS.

 

V.h.  Håndværkeren

Nybegynder eller ej - dennne gang mener jeg nu nok den er rigtigt placeret. Helt som JN skriver har jeg tænkt mig at bygge et drivhus i gammel stil - de er bedre for øjet end dem af alu. Kompromiset er dog at jeg har overvejet polycarbonatplader til taget for isoleringens skyld. Men de steder jeg har kunnet finde dem på nettet har kostet spidsen af en jetjager!
Annonce
Til Jens.
Ja det er også min erfaring, men jeg har set et par løsninger der lige knap var så elegante, men prisen kan jo gøre en helt medgørlig. Det ene er at lægge noget bobleplast op på nogle ståltråde/wirer indvendig i huset. Den anden så jeg i en relativ ny drivhusbog, hvor en drivhusnørd havde skåret monarfol presseninger til, så de passede til huset, og blev snøret sammen i hjørnerne.
Når nu det var plastik så det faktisk ikke så tosset ud, og så er man jo fri for alt muligt stilleri inde i drivhuset, det er jo også kun i ydersæsonen og vinteren man har brug for isoleringen.
Jeg har også selv bygget mit drivhus på godt 12m2 af et gammelt trædrivhus. ganske billigt - altså hvis man sætter sin timeløn derefter!!!
Det eneste jeg fortryder er at jeg ikke lavede det noget større - men sådan er det vel altid. Mer vil have mer`
God fornøjelse
Jørgen
Tak for dit svar JN. Nu mangler jeg bare lidt forår så det er til at komme i jorden

Tak for Jeres tilbagemeldinger - må hellere meddele, at det bliver en nedsænket model (af hensyn til væksthøjde), sat på en sokkel af lecablokke (isolerer og vindsikrer i en arbejdsgang).
Nu var det egentligt planlagt til efteråret, men uplanlagt sygdom udsætter det på ubestemt tid  Irriterende når alt var timet og tilrettelagt.

Drivhuset bliver et polycarbonat-hus - af hensyn til storme og nedfaldne grene og bildfarne bolde.... Placeringen bliver efter fruens ønske lige ved huset, men kun synligt efter mørkets frembrud (den regner jeg stadig lidt på....)


Mvh.

Jan R.

Jeg åbner lige denne gamle tråd igen - i stedet for at starte en ny om drivhus.

Er der nogle der kender til dette :

http://www.jemogfix.dk/butik/haven/...amp;view=1

Jeg kan godt lide at det er Polykarbonat og at taget er lidt matteret til at tage det værste direkte sollys når det bliver rigtig sommer.

Er det noget skrammel som noget af det jemogfix sælger - eller er det OK ?

Har ledt lidt på webben efter en uvildig test/anmeldelse, men har ikke kunnet finde nogen - så jeg prøver her.


Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Drivhuse fra jem%fix fejler ikke noget , men jeg ville aldrig have polyplader i taget , de bliver matte med tiden og blæser let af , glas er absolut det bedste , købte sidste forår et halls 9,9m2 drivhus hos j&f og til 3500kr. så nu har jeg 2 stk af dem men med 35år imellem dem , og til næsten samme pris.


   elektriker fra jævnstrømmens tid
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis